Home > Arhiva > Tekstovi > SAAB 92001 - URSAAB

SAAB 92001 - URSAAB (1946.)

11. April 2012. by Urke

Prvi Saab automobil bio je SAAB 92001, Ursaab.

Kako se Drugi svijetski rat bližio kraju, SAAB kompanija, proizvođač aviona, shvatila da je potrebno da udje na drugačije tržište. Automobilski projekat koji je kodno nazvan XP92, što je značilo "experiment-personbil 92"(eksperimentalni automobil 92). Njihov cilj je bio da naprave auto kao zamjenu za male njemačke automobile kao što su Opel, DKV i Adler. Meta potrošačkih cjena je 3200 kruna u vrijednosti iz 1942 godine. Konačna odluka da se počne projekat automobila je donijeta je u jesen 1945. Bror Bjurströmer, koji je tada bio šef odeljenja za dizajn, razvio je u razmjeri 1:25 skicu sa svim dizajnerskim specifikacijama, koja je obuhvatila sledeće:

* Međuosovinsko rastojanje od 2,75 metara i ukupne dužine 4,5 metara
* Upošljavanje monokok dizajna
* 50% manje inercije u odnosu na druge automobile
* 800 kilograma maksimalne težine
* Pokretanje poprečno montiranim dvotaktnim motorom
* Pogon na prednje tockove




Izbor "suicide" vrata izabrao je Gunnar Ljungström (šef razvojnog tima), u želji da smanji rizik od oštećenja vrata tokom izlaska iz auta.




Razvoj je započeo u Linkopingu sa timom od 20 osoba koji je predvođen Ljungströmom. Kako je saab neposredno pred pocetak radova na svom prvom automobilu napravio avion - Saab 91 Safir, to je bio razlog da se prvi automobilski projekat nazove Saab 92 (92001). Normalno razvoj bi bio regulisani od strane testne radionice, ali ona je bila zauzeta sa Saab 91 Safir i Saab 90 Scandia. Tako je radionica alata, koja je bila lakse opterecena u tom trenutku, dobila zadatak.




Inženjeri odgovorni za prototip nisu imali nikakvo prethodno iskustvo u proizvodnji automobila, a od 16 inženjera samo dva su imala vozačku dozvolu. Iako su im bile potrebne informacije o procesu proizvodnje automobila, oni su morali istovremeno da čuvaju projekat u tajnosti. Nekoliko puta su posjetili fabriku Nyköpings Automobilfabrik(kasnije ANA) koja je u to vrijeme proizvodila kamione za Chrysler, DeSoto, Plymouth i Fargo, ali obim njihovog rada je uključivao jednostavnu instalaciju karoserije na uvezene već završene šasije, tako da inženjeri nisu bili u mogućnosti da prikupe toliko informacija koliko su se oni nadali. Takođe, pošto su sve dostupne literature samo opisivale kako su se vozila pravlila prije rata, oni su shvatili da će veći deo proizvodnog procesa morati sami da nauče. Blizu fabrike SAAB je bio, i još uvek je, otpad gde su inženjeri našli i djelove i inspiraciju. Takođe su kupili nekoliko automobila za izučavanje, uključujući DKW, Hanomag, Opel Kadett i Volkswagen.

Zabrinutost oko strukturnog integriteta auta dovela je do druge dizajnerske odluke. Tim zadužen za taj dio projekta je prethodno radio na izgradnji aviona u kojoj je svaki otvor bio rampa za utovar. Pošto se ovo nije moglo napraviti na automobilu, odlučeno je da se struktura karoserije ojača upotrebom što manjeg zadnjeg prozora koji je bio podjeljen na dva djela i izostavljanjem vrata za gepek.

Zato što je automobil da imao veoma nizak koeficijent otpora, aerodinamički testovi su bili dio rane procjene. Prema tome, karoserija koja je bila inovativnog dizajna i sa sigurnosti na umu, obezbjedila je da auto bude otporno na oštećenja u slučaju nesreće. Sposobnost za vožnju u zimskim uslovima je poboljšana korištenjem pogona na prednje točkove i širokim lukovima točkova koji su omogućili da se snijeg nakuplja, bez da ometa okretanje točkova.

Uz pomoć nekoliko stolara iz grada Motala, napravljen je model u punoj veličini u brezinom drvetu na proljeće 1946. Model je bio obojen u crno korištenjem krema za cipele. Još nekoliko dodatnih radnika je regrutovano iz fabrike "Thorells Kylarfabrik" u Linköpingu za izgradnju čelične karoserije. Ručno oblikovanje čeličnih ploča debljine 1,2 mm pokazalo se kao težak posao. Do ljeta 1946 prva karoserija prototipa, ručno oblikovana na drvenom kalupu, je bila spremna.




Boja je isto bila problem -generalni direktor je želio da auto bude ofarban u crno, ali zamjenik direktora je želio da auto bude plav. Ali radionica je već kupila crnu boju, praveći tako spornu tačku. SAAB autolakirerska radionica nije imala kapaciteta da se nose sa poslom farbanja auta, tako da su graditelji kontaktirali "Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna "(ASJ), Švedsku željezničku firmu iz grada Arlöv. Ova firma je imala iskustva u farbanju železničkih vozila i autobusa. Pošto je rečeno da je njihova pomoć potrebna u farbanju automobila, kompanija se u početku premišljala da pomogne, jer su mislili da je vozilo velika limuzina kao što je bio DeSoto ili nešto što bi im oduzelo mnogo vremena. Međutim, kada su saznali da je vozilo je prototip novog auta, "ASJ" je brzo preuzeo posao.

Prototip je pozajmio dvo-cilindrični dvotaktni motor snage 13 kW (18 KS), koji je bio poprečno smešten u prednjem delu vozila. Prvi motor i menjač preuzeti su iz DKW-a, ali su kasnije zamjenjeni sa motorom i menjačem koje je dizajnirao Gunnar Ljungström. Blokovi motora za prototip su napravljeni u firmi "Albinmotor". Šef firme, Albin Larson, bio je neodlučan da preuzme prizvodnju, jer su cijevi za hladjenje u bloku motora smatrane kao komplikovane za izradu. Ipak poslije test vožnje prototipa, Larson se predomislio.

Prvobitni 1946 Saab 92001 je vožen preko 530 000 kilometara, tipično u krajnjoj tajnosti, kao i obično na uskim i blatnjavim šumskim putevima rano ujutru ili kasno noći. Danas je u Saab muzeju u gradu Trollhättan, sa većom rešetkom hladnjaka i korisnijim farovima. Zove se "Ursaab", što znači "originalni SAAB".

Dizajn prototipa 92001 je poboljšan od strane Sixtena Sasona 1947, što je rezultovalo i drugim prototipom: 92002. Najznačajnija razlika između 92001 i 92002 je poklopac motora. Raniji dizajn poklopaca motora i upotreba mehanizma otvaranja haube sa Opel Kadett-a otežao je uklanjanje motora, tako što se motor morao zarotirati za 90 stepeni, pa se prvo izvući dio sa mjenjačem pa onda drugi dio motora. Inspirisani američkim automobilima kojima su haube naprijed završavale oblim padajućim djelom, redizajnirana hauba je omogućila bolji pristup motoru. Posle još četiri prototipa dizajn je bio spreman za proizvodnju, kao Saab 92. Oblik inspirisan avionom, prototipa 92001 upotrebljen je na tom, a i na kasnijim Saab modelima, sve do i uključujući i model Saab 96.








Tekst: American_V8

SAAB KLUB SERBIA