Fordovi Boss 302/429/351 V8 motori...udarna pesnica FoMoCo!

Chrysler, Ford, Chevrolet, Cadillac, Buick, Dodge, Lincoln, Plymouth and others...

Fordovi Boss 302/429/351 V8 motori...udarna pesnica FoMoCo!

Postod HEMI 426 » Sre Apr 22, 2009 12:06 am

text by Talladega_500


Rivalitet izmedju Ford Mustanga i Chevrolet Camara je poceo 1967 godine kada je Chevrolet predstavio Camaro. Camaro je predstavljao najveci konkurent Mustangu u popularnoj pony klasi, koju je Mustang i osnovao kad je predstavljen tri godine ranije. I pored ogromnog uspeha na trzistu, Mustang ipak nije mogao da se meri sa Camarom po pitanju performance jer je Chevrolet imao small i big block motore koji su u potpunosti dominirali u poredjenju sa Fordovim 289 cid i 390 cid. Tu je i dalje bili Shelby GT350 i GT500, ali sa visokom cenom nije ih svako mogao priustiti. Ford je takodje bio nezadovoljan kvalitetom dizajnerskih promena koje je Shelby radio, a obe strane su imale drugacije ideje kako bi Mustang Shelby trebao da bude. Shelby je insistirao na mocnim motorima i malim brojevima proizvodnje cime bi modeli bili svakako specijalni, dok je Ford zeleo da doda vise opreme i poveca prodaju i napravi maksimalan profit. Zbog nesporazuma i ranije se znalo da ce 1969/1970 Mustang biti poslednji Shelby model i Ford je vredno poceo da radi na sopstvenim Mustanzima visokih performanci. Kao rezultat su nastali Mustang Boss 302 i Boss 429, koji su se proizvodili samo 1969 i 1970 godine. Boss 302 je bio namenjen za jako popularnu Trans Am seriju dok je Boss 429 napravljen da zadovolji broj napravljenih primeraka za NASCAR. Larry Shinoda, bivsi inzenjer General Motorsa, je preuzeo projekat u svoje ruke i napravio mozda dva najbolja Mustanga svih vremena. Ford je zeleo ne samo performance vec i najbolju stabilnost u krivinama ikada dostupnu na nekom Americkom automobilu. Kao sto mu ime kaze Boss 302 je bio 302 cid (5.0L) i na papiru je razvijao 290 ks (u realnosti preko 400 ks). Ubrzanje do 100 km/h je iznosilo 6.9 sekundi dok je pocetna cena bila $3,720. Rumor je da je Ford zeleo da nazove ovaj Mustang Trans Am, ali je Pontiac vec rezervisao Trans Am ime za performance verziju Firebirda. U 1969 godini Ford je napravio samo 1,628 Boss 302, a sledeca godina je bila dosta uspesnija i napravljeno je 7,013 primeraka. Boss 302 je imao dosta uspeha u Trans Am seriji. I pored jake konkurencije kao sto su Chevrolet Camaro Z28, Pontiac Firebird Trans Am, Plymouth AAR Cuda, Dodge Challenger T/A, Mercury Cougar XR7 i AMC Javelin SST, Boss 302 je zavrsio 1969 sezonu kao drugi, a pod komandom legendarnog Bud Moore osvojio titulu u 1970 sezoni sa vozacem Parnelli Jones.
Nista manje popularan nije bio Boss 429. Na prvi pogled toliki motor bi se odnosio na drag takmicenje, ali svrha Boss 429 je bila da zadovolji broj napravljenih serijskih motora za NASCAR (minimalno 500 primeraka), gde je Ford apsolutno dominirao sa Ford Torino i Torino Talladega. Kao sto mu ime kaze Boss 429 je bio 429 cid (7.0L) i na papiru je razvijao 375 ks, a u realnosti preko 500 ks. Samo 859 primeraka je napravljeno 1969 godine, a naredne godine 499. Boss 429 je danas medju najredjim Mustanzima i njegove cene dostizu rekordne cene. I pored uspeha u Trans Am seriji i u NASCAR, 1970 godine je bila poslednja godina Boss 302 i 429 Mustanga. Postalo je jasno da je vreme muscle cars proslo kada je government poceo da uvodi nova pravila o potrosnji i izduvnim gasovima, a kompanije osiguranja su poceli da dizu cene svojih usluga. Mozda najgori deo se dogodio nekoliko godina kasnije kada je OPEC prestao da uvozi gorivo u Ameriku cime su muscle cars gotovo izmurili. Medjutim, za kraj Ford je ponudio jos jedan Boss Mustang, Boss 351, koji se proizvodio samo 1971 godine. Rumor je da je Ford zeleo 1971 Boss 302 i da su nekoliko prototipova napravljeni, ali je kompanija odustala od te ideje kada je izasla iz auto takmicenja. Boss 351 je imao 351 cid (5.7L) motor koji je razvija 375 ks, ali je glavna karakteristika bila odlicna suspenzija. Iako nije ostavio znacajniji trag u svoje vreme, Boss 351 je prodan u 1,806 primeraka. Danas su sva tri Boss Mustanga jako cenjeni i skupi. Boss 302 dostize cenu od preko $100,000, dok je Boss 351 jeftiniji i njegova cena se krece oko $50,000, ali svakim danom raste. Boss 429 i dalje najbolje drzi cenu koja prelazi $300,000. Vlasnici znaju koliko su njihovi automobili retki tako da se Boss 429 retko moze videti cak i na auto show. Cuveni tuner Mustanga Steve Saleen je napravio repliku 1970 Boss 302 iz Trans Am serije. Replika se zove Saleen/Parnelli Jones S302 (u cast Parnelli Jones koji je osvojio Trans Am titulu 1970 godine sa Boss 302) i zasnovan je na 2005+ Mustangu. Ispod haube se nalazi 302 cid (5.0L) sa 400 ks i napravljeno je samo 500 primeraka. Takodje je gotovo potvrdjeno da ce 5.0L postati opcija na Mustangu pocev od 2011 godine, a Boss ce opet biti performance model.



Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Povratak na Americka autoindustrija

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 2 gostiju