Mehanicka srca - najmocniji motori muscle ere!

Chrysler, Ford, Chevrolet, Cadillac, Buick, Dodge, Lincoln, Plymouth and others...

Mehanicka srca - najmocniji motori muscle ere!

Postod HEMI 426 » Sre Apr 22, 2009 12:10 am

text by Alekre


Pontiac's 455 Super Duty

Slika

Rodjen 1973. godine bio je pravi dragulj tog vremena u kojem su vec mnogo atrofirali misicavi automobili. Pripreman za ulicne trke, svi su bili rucno sklapani. Ojacan blok motora, specijalna bregasta vratila, alu - klipovi, nesto drugaciji izduvni sistem proizvodili su 310 konjskih snaga i 528 obrtnog momenta, na papiriu, dok je realno snaga bila 370 konja.
Nazalost ovo je bilo mnogo ruzno vreme, pa se ovaj motor nije izdvojio niti su mnogi culi za njega. Pogonio je Firebirda 43 Formulu i zahvaljuci tome, isti je bio jedini pravi misicavko tih godina, sve do 1974. godine kada ce ga odbaciti zbog skupe izrade i drugih faktora.

Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Mehanicka srca - najmocniji motori muscle ere!

Postod HEMI 426 » Sre Apr 22, 2009 12:12 am

426 HEMI zasluzuje da dobije tekst u ovoj temi. Kao sto znate ili ne znate, HEMI je Chryslerov proizvod. Pitate se u cemu je razlika izmedju obicnog V8 i HEMI agregata? Glavna razlika je u komori za sagorevanje. Kada klip dodje u gornju mrtvu tacku, formira se komora za sagorevanje, koja je kod HEMIja poluloptasta. Na engleskom se to zove hemisferical combuston chamber, pa odatle je i izveden naziv HEMI. Karaktericna stvar kod ovih motora jesu polozaji izduvnog i usisnog ventila. Naime, imaju veoma kosu poziciju i zahtevaju nesto slozeniji sistem razvodnog mehanizma. Proizvod takvog polozaja ventila i komore za sagorevanje su uprkos tome ogledao se u laksem usisavanju vazduha i izduvavanju sagorelih cestica. Uprosceno receno, sto vise sagorelog benzina, dobijate vise snage :)
Slika

Chrysler je imao tri generacije hemija od kojih je drugo definitivno najslavnija (1964 - 1971) a to je ujedno i zlatno doba muscle car automobila ali pocetak price datira jos od Drugog Svetskog rata. Prvi put se pojavljuje kao eksperimentalni motor u avionu P-47 Thunderbolt. Prava zver u konfiguraciji V16 proizvodeci 2,500 konja, no kraj rata je bio ocigledan pa je sam projekat odbacen. Razvijanje je nastavljeno takodje u vojne svrhe ali sada za M47 Patton tenk.

Sada se vracamo na pomenute generacije, prvu koja je trajala od 1951. 1958. godine gde je Chrysler iskoristio iskustvo i znanje steceno iz vojnih krugova smestio u putnicki automobil. Prva civilna verzija bio je OHV 331 c.u in snage 180ks ali nije nosio naziv HEMI iako je bio. Svaka Chryslerova divizija je imala svoj naziv: Crysler i Imperial FirePower, DeSoto FireDome, Dodge Red Ram... Jedini izuzetak je bio Plymounth kojeg ce HEMI pogoniti tek pocetkom '60ih godina. To je bila 1. generacija. Prepoznaje se lako po razvodnoj ruci koja se nalazi ''pozadi''.
Slika

Sto se sporta tice, poznati Briggs Cunningham je koristio gore pomenute HEMIije za svoje trkacke automobile. Najveci uspeh zabelezen je 1953 kada je Cunningham C5-R osvojio trece mesto u 24 casa Le Mana.
Naravno, prvi HEMI je imao probleme sa razvodnim mehanizmom koji je zahtevao cesta stelovanja pa je bio na malo losijem glasu, no kada je dolazilo pitanje snage, ovi HEMIji bili su jednostavno daleko ispred drugih.

Famozni ''HEMI'' ponovo ce se vratiti i zatresti ulice 1964. godine. To su bili prvi motori, oficialno konstruisani kao ''HEMI'', ime, koje je od sada iskljucivo ''Chryslerov'' brend. Svi motori ove generacije su bili zapremine 426 kubna inca, ili, prevedeno u evropskim merama, ogromnih 7 litara. Naravno, njihova proizvodnja nije bila velika, svega 11, 000 jedinica. Uglavnom zbog skupih troskova proizvodnje i slabe reputacije na ulici, ali, ne zadugo. Kako je ovo ime, ''HEMI'' postalo jedna od najzvucnijih reci u automobilizmu? Vrlo prosto, uspesima na stazi, a kada pricamo o amerikancima, to je nista drugo no ''N.A.S.C.A.R.''. Pocetci su vezani za ''Chevroletovu'' dominaciju motora 409 cu in (6.7 L) i kasnije misterioznog 427. Ostali proizvodjaci su jednostavno bili primorani da odbrane svoj brend. Za ''Chrysler'', to ce biti upravo ''HEMI''. Pogonio je prvenstveno ''Plymounth Belvedere''. Uistinu, svi proizvodjaci su bili upoznati sa karakteriscnim komorama za sagorevanje sa vise ventila, ali to je jednostavno bili skupo. Neko iz ''Chyslera'' je bio pametan pa je poprilicno iskosio polozaj ventila i time omogucio ugradnju znatno vecih ventila. Sa karakteristikama nekadasnjeg ''Chryslerovog RB'' big bloka, ''HEMI'' je bio momentalni uspeh. Iste godine (1964) na ''Daytoni 500'' osvojio je prva tri mesta. No, ne lezi vraze! Uprava je promenila broj proizvedinih jedinica za homologaciju sa 500 na 1000, ali su propustili sezonu '65. godine, ali ce se vratiti u legendarnom ''Chargeru''. Isti, sa brojem 6, za volanom Davida Pearsona, ''Charger'' ce osvojiti ''N.A.S.C.A.R.'' sezonu '66. sa 14 prvih mesta.
Slika

U tom periodu, cesto ste mogli cuti recenicu: ''Win on sunday, sell on monday''. Odnosila se na to da, ukoliko neki auto zabelezi uspeh na trkama, bice dobro prodavan i u salonima. Ziva istina, sva ova popularnost potekla je odatle, sa trkacke staze i uspeha u ''N.A.S.C.A.R.''u i drag trkama. Sto se tice ''civila'', ''Hemi'' ste mogli dobiti od 1965. do 1971., kao i veliki broj delova i tzv. ''crate'' varijanti. Snaga je bila rejtovana na 425 konja, no, sa nekim manjim modifikacijama broja bi se povecala vrlo lako. Za kraj cu ostaviti listu automobila koje je ''HEMI'' pogonio:

1966–1970 Dodge Coronet/Plymouth Belvedere
1966–1971 Plymouth Satellite
1966–1971 Dodge Charger
1967–1971 Plymouth GTX
1968 Dodge Dart
1968 Plymouth Barracuda
1968–1971 Dodge Super Bee
1968–1971 Plymouth Roadrunner
1969 Dodge Charger Daytona
1970 Plymouth Superbird
1970–1971 Plymouth Barracuda
1970–1971 Dodge Challenger
1970 Monteverdi Hai 450
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Mehanicka srca - najmocniji motori muscle ere!

Postod HEMI 426 » Sre Apr 22, 2009 12:13 am

Ford 427 Cammer motor.

Slika

Bez sumnje verovatno najjaci motor iz svojeg vremena, 427 Cammer je kontruisan sa jednom jedinom namerom: da udje u borbu protiv Chryslerovih HEMIja.
Ford je svojem 427 bloku dodao nove glave, sa hemisfericnim komorama za sagorevanje. Povrh toga, 427 je po glavi imao jedno bregasto vratila (dakle 2 bregaste) sto je i dalo mogucnost ovom motoru da se vrti do 7, 500 obrtaja u minuti. Pored toga bas zbog te dve bregaste, ovaj 427 je dobio ime: CAMMER.
Zvuci zlo, kao i sto jeste. Sa regularnim karburatarom isporucivao je cak 616 konja, sa duplim cak 657! Sa ovom snagom, 427 Cammer nikako nije bio prikladan za ulicu te ga nisu prodavali, ajde da kazem, ''civilima''. Oko 50ih je proizvodeno, uglavnom za profesionalne ''drag'' trkace.

Slika

Na pocetku teksta sam pomenuo da je smisao ovog Cammera bila da vodi borbu sa HEMIjem, sto mu nazalost nije poslo za klipom (da ne kazem rukom) iz razloga malog broja proizvedenih jedinica te NASCAR nije dozvolio koriscenje ovog djavolskog agregata. Ovo je je zapecatilo sudbinu Cammera i Ford ga je odbacio 1965.
Jednom recju, Cammer je zlo i naopako. Da se ova zver mozda pojavila NASCARu, mozda bi i istorija bila drugacija, no ko ce ga znati.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Mehanicka srca - najmocniji motori muscle ere!

Postod HEMI 426 » Sre Apr 22, 2009 12:14 am

Slika428/429 Cobra Jet

Slika

Aprila 1. 1968. godine, Ford je otkrio jedan od najslavnijih motora ove kompanije, 428 Cobra Jet. Baziran je na regularnom 428, ali je Cobra Jet imao vece ventile, 427 trkacku usisnu granu i modifikovan karter. Takodje je imao ram - air sistem koji je disao kroz otvore na haubi. Maksimalna snaga je procenjena na 335 konja, ali mozda bi 410 bilo realno.
Zanimljiva je prica kada je magazin Hot Rod testirao 1968 Cobra Jet Mustang. Uspeli su da izvuku od 0-60 za 5.9 sekundi i postignu 13.56 sekundi @ 106.64 mph na 402 metara. Vozaci koji su ga testirali rekli su da je to najbrzi stock auto u istoriji covecanstva. Da budemo realni, verovatno su ga precenili, ali to je velikoj meri doprimelo imidzu ovog agregata.

Naredne godine, 1969. 428 Cobra Jet bice ponudjena u tri varijante:
Prva je bila bez Ram Air sistema, potom sa Ram Airom, i na vrhu liste Super Cobra Jet opcija. Super Cobra je imama shaker hood, jer se usis za vreme rada tresao, pa ga je ''narod'' tako prozvao. Pored shakera, bitno je to da je SCJ imala drugaciju, kvalitetniju radilicu i jace klipnjace.
Pored osnovnih paketa gore navedenih, bio je i Super Drag Pack u kojem se dobijao brzi diferencijal, spoljasni hladnjak ulja i izvadjenu klimu zarad performansi.
Svi motori iz paketa su podcenjeni na 335 konja, realna snaga je manje vise mit.

Posle 428. 1970. godine dolazi 429 Cobra Jet koja ce zameniti predjasni 428. Snaga je iznosila 370 konja, a Super Cobra Jet koji je imao kompresiju 11.3:1 samo 5 konja vise, sto znaci 375. Verujem da su prakticno bili snazniji.

Kroz 1971. godinu 429 Cobra Jet i Super Cobra Jet ce nastaviti zivot nepromenjeni a i to ce ujedno biti i oficijalni kraj ovog motora, po meni i kraj jedne decenije snaznih Fordovih mehanickih srca.

Slika
Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Mehanicka srca - najmocniji motori muscle ere!

Postod HEMI 426 » Sre Apr 22, 2009 12:15 am

Buicks 400/455 Stage 1
Slika

Feel the ground tremble!

Ovo su dva najjaca motora koje je Buick imao za vreme muscle car ere.
Motor zapremine 400 c.u se proslavio jednom retkom opcijom dilera koji ga je tjunirao. Konkretno, to se zvalo Stage 1 i to je ono po cemu je ovaj motor poznat.
Taj Stage 1 paket je znacajno pojacao snagu, zbog sportske bregaste, vecih ventila, jacih opruga ventila, povecajnoj kompresiji na 11.0:1 i preradjenom transmisijom.
Oficijalno gledajuci papire, 400 Stage 1 je imao 345 konja, samo 5 vise od baznog 400. Svako ko se bar malo razume, znao bi da tu nesto nije u redu. Realno ovaj motor je imao 390 konja i vreme na 402 metra je spustio za cak 1 sekundu.

Moram da objasnim zasto su i kako nastali Stage paketi.
GM je drzao zabranu Buicku da u automobile srednje velicine ima motor veci od 400 c.i. Elem, kako je trziste bilo ''plodno'' na polju misicavih automobila Buick je zeleo da uzme svoj deo kolaca, pa su Stage paketima pokusali da se dograbe kupaca, sto im je i uspelo.

Prica se nastavlja i 1970. godine,GM ukida zabranu koja je ogranicavala vece motore od 400c.i i naravno, Buick ce odgovoriti najzescim motorom zapremine 455c.i. Ono sto karakterise ovaj motor jeste monstruozan obrtni moment od cak 510lb-ft. Jedino je Cadillacov 472 imao veci sto se serijskih modela tice, ali Buickov je taj obrtni izvlacio vec na 2.800 obrtaja sto je zastrasujuce. Konjaza je rejtovana na 350 konja, ali opet ce obrtni moment biti adut ovog motora.
No, tu prica nije zavrsena jer gore pomenuto nije bilo dovoljno, te su se ponovo u opciji nasao Stage 1 paket. Ukljucivao je pobosljanu bregastu, vece ventile i pretrimovan karburator. Iz Buicka su tvrdili 360 konja, no realna snaga je bila preko 400 konja.
Slika

Slika
Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Mehanicka srca - najmocniji motori muscle ere!

Postod HEMI 426 » Sre Apr 22, 2009 12:15 am

Chevrolet 409

Slika

Ovaj motor datira od 1961. godine i odgovor je Chevroleta na Fordov 390 koji je doslovno ''klao'' Chevrolete na 402 trkama. Ovo je veoma bitan period i dogadjaj, jer ce upravo ovaj motor otpoceti trku izmedju velike trojke, sto ce izroditi fantasticne motore koji ce posramiti mnogo danasnje.
Vratimo se 409ki, imao je 360 konja dok je Ford 390 imao 375 ali tih famoznih 19 c.i su Chevroletu stvorili respekt na ulicama. Cak sta vise, mislim da je to jedini motor na svetu koji je otpevan, u pesmi "She's really fine, my 409" :D
Ajde da kazem, losa strana ovog motora je bila u tome sto je bio nepogodan za dalji tuning jer je vec imao veliku kompresiju 11.25 i dolazio je cetvorogrlim karburatorom. Mada ono sto je karakterisalo ovaj motor i otezavalo tuning jeste kompresioni prostor. Tako zvani, ''Wedge''.
Slika
Slika

Dalje, 1962. godine 409 je pobosljan novim glavama i novim bregastim vratilima pa je sada isporucivao 380 konja ali prava stvar je bila nov sistem napajanja gorivom - karburatori. Ni manje ni vise nego par cetvorogrlih Carter AFB karbova. Pored toga je imao olaksan razvodni sistem (ventili - klackalice ) sto je dovelo da magicne broje 409 konja, 1 konj po 1 c.i. :)

Sledece godine, 1963. Chevy ce ponudi 409ke za nesto vece entuzijaste. Imali su jedan karburator (cetiri grla) i jace podizace ili sa duplim karbovima koji ce izvlaciti 425ks. To ce trajati sve do 1965. kada ce ovaj fantastican motor zameniti svestraniji 396 (Primer Camaro 396) ali o tom potom :)

Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Mehanicka srca - najmocniji motori muscle ere!

Postod HEMI 426 » Sre Apr 22, 2009 12:16 am

Chevy 427 ZL1
Slika

Ovo je mnogo dobra stvarcica za velike decake :) U to vreme (1969) bio je najjaci Chevroletov motor koji je ponudio trzistu.
Baziran je na klasicnom 427 motoru ali, veliko ali, imao je aluminijumski blog i glave i to je prvi motor takvog tipa u jednom Chevroletu. Sto se tice performansi, Chevy je tvrdio 430 konja. Doduse, kao i mnogo motori tih perioda bili su znatno snazniji te je realna snaga ovog ZL1 bila oko 500 konja. Pored toga bio je tezak (lak) koliko i znatno manji 327 small block. Zaista fantastican motor za to vreme.
E sada, ovaj motor je bio na trzistu svega jednu godinu i to pod COPO odelenjem. Chevy je morao da ima 50 jedinica u vozilima koji ce se prodavati u slobodnoj prodaji da bi dobio homologaciju za trkacke staze. Naravno, to su uradili i otprilike postoji 69 Camara i 2 Corvette sa ZL1 motorom. Sva vozila su imala garanciju od 5 godina ili predjenih 50, 000 milja i bili su potpuno ulicno legalni, sto znaci da ste ih mogli registrovati kao i bilo koji drugi auto.
Zanimljiviji deo price je ucinak Camara na 402 trkama: Potpuno fabricki ZL1 Camaro je mogao da napravi niskih 13 sekundi. Sa drugacijom izduvnom i slick pneumaticima isao je cak do 11.6 @ 122mph, sto je ZLO I NAOPAKO. Cak sta vise, to je bio najbrzi Chevy tih godina. Naravno, sve ovo je imalo svoju cenu i to debelu, preko $4,000 samo za ZL1 motor, upakovan u karoseriju Camara, cena je bila cak $7,200. Mozda cak i preskupo za muscle car, uzmimo primer da je ZL1 kostao cak duplo od SS396 Camara. Bilo kako bilo upisao se u istoriju kao zver, i tako cemo ga pamtiti dokle god je pravih ljubitelja automobila.
Slika
Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Mehanicka srca - najmocniji motori muscle ere!

Postod HEMI 426 » Sre Apr 22, 2009 12:16 am

Slika 302

Slika

Godine 1967. Chevy je bez mnogo ''glasa'' stvorio Z/28 verziju popularnog Camara za takmicenje u ''Club of America Trans Am'' seriji koja je ogranicavala zapreminu agregata na maksimum 305 kubna inca. Naravno, Camaro Z/28 sa ovim motorom bio je prodavan ''civilima'' da bi dobio homologaciju. Doduse, na ulici se nije pokazao dobro jer je ispod 4.500 rpm bio mrcina, ali je zato najbolje ''radio'' na cak 7.500 rpm sto je nekarakteriscno za americke motore iz tog perioda. Ono sto je takodje zanimljivo jeste da je ova 305ica nastala od 327 tako sto su jednostavno zamenili kolenasta vratila, konkretno, na 327 su stavili kolenasto od 283 koji je imao kratke hodove i rezultat je zapremina 305 :)
Sto se performansi ove 305ice, Chevy je zvanicno iznosio podatke da poseduje ergelu od samo 290 konja. Verovatno se pitate, pa sta ce ovaj motor u ovom topiku? Grdno se varate, zavisnosti od modela, realna snaga je bila od 360 do 400 konja.

Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Mehanicka srca - najmocniji motori muscle ere!

Postod HEMI 426 » Sre Apr 22, 2009 12:17 am

Chevrolet 454 LS6

Slika

Jos jedna zverina iz zlatnog perioda jeste nadaleko poznat Chevroletov agregat 454 LS5 i LS6. Pogonili su Chevellea i El Camina. Potpuno novi motori i do tada sa najvecom snagom po fabrickim specifikacijama. Citavih 450 konja. Sto je naravno, kao i uvek opet bilo podcenjeno, glasine kruze da je ovaj motor imao i preko 500 konja (cak se negde pominje i 600).
Sam LS6 se bazira na LS5 bloku, ali sa cetvorogrlim 800CFM Holley karbom na aluminijumskoj usisnog grani. Pored toga, razlika je bila u skoro svim pokretnim delovima motora: klipna grupa sa klipnjacama bila je kovana kao radilica. Napominjem da su klipovi bili aluminijumski. Naravno, to je propratio i ojacani razvodni mehanizam da bi pravilno radio bez havarija.
Pored LS6 tih godina je bio u planu i LS7 koji ne mogu da zamislim na sta bi licio, medjutim 70. godine su ucinile svoje. Doduse, usisna grana od LS7 se prodavala kasnije kao deo za tuning od strane GMovih dilera.
Motor kao i modeli Chevelle i EL Camino 454 su danas retki, jer je nazalost ovaj sjajni motor trajao svega godinu dana.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Mehanicka srca - najmocniji motori muscle ere!

Postod HEMI 426 » Sre Apr 22, 2009 12:17 am

Pontiac's 421 Super Duty

Slika

Pocetkom 1960ih godina Pontiac je nudio ogroman izbor performance delova pod nazivom ''Super Duty''. Na vrhu ponude, bio je i ovaj motor o kojem citate, 421 Super Duty. Nastao je na obicnom 421 ali prica istu pricu kao i sve zverine tih godina. Ponudjen javnosti iz razloga homologacije, sto je u ovom slucaju bila potreba za NHRA koja je donela nove zahteve. Konkretno, civili su ga mogli kupiti u fullsize Pontiacima Catalini i svega 16 u Grand Prixu. Kostalo je poprilicno, ali je vredelo. Citavih 405 konja na papiru, realno oko 460. Imao je sve sto mu treba za trke, kovanu radilicu, klipnjace, ojacane podizace ventile, sredjene glave pa na dodajte duple cetvorogle karburatore na alu - usisnoj, ma zverina, zlo i naopako.
Dve godine kasnije ''Super Duty'' motori dobice znacajno povecanje performansi i imali su tri paketa. Nesto kao Buickov Stage 1, Stage 2... Svi su imali povecanu kompresiju i mogucnost da udju nesto vise obrtaje (6.400). Prvi nije toliko zanimljiv koliko drugi i treci. Drugi je bio namenjen za high speed racing i bio je hranjen jednim cetvorogrlim sto je isporucivalo 390 konja. Treci je bio namenjen za drag racing sa duplim cetvorogrlim karbom i bio je podcenjen na 410 konja.
Ono sto je usralo i zapecatilo sudbinu ovog sjajnog motora bio je niko drugi nego sam GM, za kojeg su performanse Super Dutyija bile previse. Jednostavno su ga banovali jer im se moglo Uzmite u obzir da su ovo rane '60. i shvaticete koliko je ovaj motor bio dobar.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad


Povratak na Americka autoindustrija

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 2 gostiju

cron