Godišnje promene

Chrysler, Ford, Chevrolet, Cadillac, Buick, Dodge, Lincoln, Plymouth and others...

Godišnje promene

Postod Talladega_500 » Ned Feb 08, 2015 8:18 pm

Ukoliko detaljno pratite Američku auto industriju, sigurno znate da kroz dobar deo istorije tri najveće kompanije sa ovog kontinenta (General Motors, Ford i Chrysler) su imali običaj da svake godine predstave "novi" automobil. Ovaj potez je očigledno bio veoma uspešan i sve do kasnih 1990tih godina sve tri kompanije su bile među tri najveće na svetu. Da li ste se ikada zapitali zašto je tako? Ko je započeo ovaj trend i zbog kog razloga? Da bi vam pokazali koliko su takvi automobili bili zaista "novi", poslužićemo se primerom Oldsmobilea iz kasnih 1950tih godina, ali za početak mala istorijska lekcija.

Svakog leta u poslednjih 90-ak godina General Motors, Ford i Chrysler bi predstavili nove modele i naterali kupce da obrate pažnju. Posebno u periodu pre i posle Drugog Svetskog Rata, mnogim kompanijama se ovaj potez i nije preterano dopao. Većina "dizajnera" u auto kompanijama su bili uglavnom inženjeri i nisu obraćali veliku pažnju da njihov proizvod bude dizajnerski atraktivan. Oni su takođe smatrali da čak i skupocene automobile prodaje samo njihova visoka cena da bi kupci pokazali koliko dubok dzep imaju. Osoba koja je najviše podržavala ovu ideju je bio legendarni Henry Ford. Kao sin malog farmera, Ford je video automobil u istom svetlu kao i lopatu ili traktor. Njegov najpoznatiji automobil, Model T, je nastao upravo na sličan način - bio je jednostavan, pružao savremeni dizajn i vremenom je usavršen do dovoljne mere da je bio i veoma jeftin za proizvodnju. To ne znači da se Model T nije menjao kroz svoju istoriju, ali su promene bile toliko male da većina sigurno nije kupila "novi" Model T samo zato što je izašao u prodaju - ljudi ipak nebi kupili novu lopatu samo zato što je dostupna u novim bojim ili sa novim dizajnom. Pošto je Ford dominirao tržište automobila tokom 1910tih i 1920tih godina, i drugi proizvođači su pratili ovaj potez. Međutim, 1923 godine Alfred P. Sloan postaje novi predsednik General Motorsa i polako menja sliku na tržištu.

Sloan je smatrao da menjanje automobila tek kada njegov životni vek istekne je gubljenje vremena i neiskorištavanje maksimalnog profita. Ako se proizvod nikad ne menja, šanse da će kupac ponovo da kupi isti automobil su minimalne. Da bi naterao kupce da gotovo svake godine kupe novi automobil, Sloan je smatrao da svake godine automobil treba da bude nov - ili barem da izgleda kao da je nov, a na taj način mušterije bi se brzo zasitile svojim sadašnjim automobilima. Njegova ideja je počela da dobiva na težini 1927 godine, kada je General Motors osnovao svoj prvi dizajnerski studio pod "Art & Colour" imenom, a glavni dizajner je bio legendarni Harley Earl. On je delio ideju sa svojim šefom i General Motors je počeo da izbacuje nove automobile svake godine. Iako je ovaj proces bio jako skup, kupci su bili jednako jako zainteresovani, a kada je General Motors postao najveći svetski proizvođač automobila do kasnih 1920tih sa takvom strategijom - i konkurencija je morala da se prilagodi promenama. Svakog leta sve najveće kompanije bi predstavili svoje novitete za narednu godinu i opet potez je urodio prodom. Čak i oni koji nisu želeli da menjaju svoj automobil svake godine bi često svraćali u salone da vide šta je novo za sledeću godinu, a za one koji nisu želeli da putuju u salone, General Motors je olakšao posao. Naime, posebno popularan je bio Motorama šou na točkovima sa kojim je najveći svetski proizvođač posećivao razne gradove širom Amerike i nagoveštavao publici šta budućnosti donosi. Sami automobili su bili kombinacija novog i već viđenog. Dizajn je naravno bio novi svake godine, nekada potpuno novi, nekada delimičnosti, a sa vremena na vreme kompanije bi predstavile i moderniju tehnologiju, kao što su automatski menjač i klima uređaj. Ali kada se pogleda cela slika, mehaničke promene su ustvari bile jako male, iako zvanična prezentacija nije baš tako delovala. Ovo je bila još jedna od legendarnih ideja Sloana - ako je promena mala i kompanija je ne reklamira u velikoj meri, kupac je neće ni primetiti, ali ako kompanija u dovoljnoj meri priča o promeni kupac će pomisliti da je zaista reč o novom automobilu.

Da bi vam dali specifičan primer kako je ovaj sistem funkcionisao, izabraćemo Oldsmobile 88 iz perioda 1957 i 1958 godine i koliko se on zaista promenio. U navedenom periodu, Oldsmobile nije pružao neku specijalnu ponudu - njegovi automobili su uglavnom privlačili kupce u 40-tim godinama, koji su želeli da zamene svoj sportski Pontiac, ali još uvek nisu spremni da pređu na luksuzniji Buick. Model 88 je bio samo jedan od dva proizvoda Oldsmobilea krajem 1950tih godina (drugi model je bio nešto veći 98) i debitovao je 1949 godine kao prvi potpuno novi posle-ratni automobil kompanije. Potpuno novi 88 je debitovao 1954 godine sa parom novi Rocket V8 motora od 303 kubna inča (5.0L) sa 170 ks i 324 kubna inča (5.3L) sa 185 ks. Za 1957 godinu je usledio potpuno novi dizajn na B-Body platformi, koja je bila deljena sa Chevroletom, Pontiacom i Buickom. Dizajn je bio zasnovan na Motorama konceptu iz 1956 godine, sa po jednim farom sa svake strane i visokom dozom hroma. Samo jedan motor je bio opcija i to modernija verzija spomenutog Rocket V8 od 371 kubnih inča (6.1L) sa 277 ks. Tri brzine manualni menjač je i dalje bio standardan, ali se većina kupaca odlučila za četiri brzine Hydra-Matic automatski menjač. Šta se tačno promenilo za 1958 godinu? Na prvi pogled mnogo. Debitovali su dupli farovi, zadnji deo automobila je bio više odignut od zemlje, a luksuzni Holiday model je pruža neku od najvećih hromiranih maski ikada viđenih na automobilu Oldsmobilea. Ponuda je takođe podeljena na dva modela. Onaj slabiji se prodavao pod Dynamic 88 oznakom i pružao je identičan Rocket V8 motor od 265 ks, ali za ekstra novac kupac je mogao da dobije sportski Super 88 koji je povećavao snagu na 310 ks. Jedna od većih novina koju je Oldsmobile reklamirao u velikoj meri je bio potpuno novi radio, koji se mogao lagano izvaditi iz automobila i koristiti na plažama i piknicima.

Na kraju, koliko su ova dva automobila različita? I pored spomenutih promena, u pitanju je i dalje gotovo gotovo identičan automobil, čiji je lepši dizajn uspeo da privlači kupce. Oldsmobile je završio 1958 godinu kao četvrta najprodavanija kompanija u Severnoj Americi, odmah iza "jeftina tri" (Ford, Chevrolet i Plymouth), a i pored velike recesije navedene godine, prodaja nije bila oštećena kao kod nekih konkurenata, kao što su Chrysler, Hudson i Edsel. Da li se ovaj potez isplatio? Nemamo tačne brojeve ispred sebe, ali kada se zna koliko su ova dva automobila identična, predpostavljamo da proces nije bio skup. Na žalost, već početkom 1960tih godina ovaj trend je počeo da umire. Neki proizvođači, pre svega Volkswagen Beetle, su predstavili večni dizajn, a Američke kompanije počinju da smanjuju promene sa jedne godine na tri. Čak i u takvim slučajeva, dizajn se nije značajno menjao jer su kompanije želele da zadrže svoj identitet. U nekoj meri ovo je predstavljalo i problem jer bi kompanija zadržala nepopularni dizajn godinama umesto što bi bio ispravljen već sledeće godine. Danas većina kompanija, koje "drže do sebe" predstavljaju potpuno novi proizvod svakih sedam-osam godina, uz jednko osveženje između perioda. Zanimljivo je da upravo General Motors, kompanija koja je započela revoluciju sa godišnjim promenama, je tokom 1980tih i 1990tih godina u potpunosti zanemarila dizajn, koji se nekada nije znao menjati i po pet-šest godina, čime su lidersko mesto po prodaji preuzeli Toyota i Volkswagen. Danas ipak vlada neka druga politika i dizajn više ne igra ključnu ulogu već kvalitet mehanike i preprodajna cena. Možda iz navedenog razloga mnogi su u pravu kada kažu da današnji automobili definitivno nemaju dušu i da nikada neće postati cenjeni klasici kao njihovi prethodnici.

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika
You better watch what you say about my car. She's real sensitive.

When I die I want to be buried faced down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass.

Slika
Korisnikov avatar
Talladega_500
 
Postovi: 2121
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:06 pm
Lokacija: Wisconsin USA / Beograd / Dalmacija

Povratak na Americka autoindustrija

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost

cron