Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Toyota, Mazda, Subaru, Honda, Suzuki soshite tanin...

Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod stalker92 » Ned Jul 05, 2009 1:01 pm

Datsun 240Z - 280ZX
(1969-1984)

Slika

Nemac sa boravištem u Americi, «slobodnjak» Albert Goertz koji je bio najpoznatiji po prelepom BMW-u 507, početkom 60-tih godina je po Japanu tražio investitora za njegov projekat. Radilo se o sportskom GT automobilu koji bi svojim karakteristikama trebao da zadovolji prvenstveno američke kupce. Nakon što je Yamaha 1963. godine izradila prototip, jedini zainteresovani japanski proizvodjac bio je Datsun, ali zbog nepouzdanosti novorazvijenih motora, ta firma napušta projekat. Goertzova ideja se zatim svidjela Toyoti koja na temelju nje razvija odličan, ali i tržišno potpuno neuspesan model, 2000 GT.

Slika

Datsunov šef odeljenja za američko tržište, Yutaka Katayama, 1965. godine je, nakon što se 2.4-litarski, 6-cilindrični motor dokazao u limuzini Bluebirdu, iz fioke izvadio Goertzove nacrte. To je bila jedna od najvažnijih odluka u Datsunovoj (Nissanovoj) istoriji. Datsun je već bio poznat po kvalitetnim i vrlo pouzdanim limuzinama, ali po sportskim modelima nalazio se na samim marginama auto-industrije. Imao je Datsun malih roadstera, ali komercijalno nisu bili vredni daljih razvijanja. Bilo je vreme za pravi GT koji će upotrebom mnogih delova sa limuzina zadržati kvalitet, i kompaniju neće previše koštati u razvoju, a na kraju će i na tržištu biti vrlo povoljan. Jedna od glavnih stavki i dalje je bila da se novim GT-om cilja na američko tržište. Tamo je svakako bilo lakše prodati sportski automobil nego u Evropi, odakle su mali sportski automobili i dolazili.
Nakon što su Datsunovi dizajneri i inženjeri potpuno «prostudirali» Goertzove skice, godine 1969. svetu je predstavljen Datsun 240Z. Sportski kupe za dvoje spola je dizajnom jasno asocirao na engleski, tačnije Jaguarov stil, ali opet ne previše da bi se mogao nazvati kopijom. «Zavodničke» linije sportskog Datsuna odmah su privukle veliku pažnju na sebe.
Armaturna ploča sa odvojenim okruglim instrumentima kombinovala je japansku modernu sa italijanskom klasikom – pun pogodak. Zanimljiv detalj bila je četvrta papučica pored kvačila koja je služila za odmor leve noge.
Osim izgleda, 240Z je oduševljavao i odličnim nezavisnim vesanjem na svim tockovima koji je osiguravao sigurnost i sportske vozne karakteristike, a kao potvrda da se tu radilo o čistokrvnom sportskom automobilu, ispod "nabubrene" haube smestio se izvrstan, gorespomenuti motor od 150 KS. Uz pomoć mase od tek 1.044 kg. pružao je bolja ubrzanja od Porschea 911 i Triumpha TR6 (8 sek. od 0-100 km/h, uz maksimalnih 205 km/h). Kao šlag na torti, dolazila je cena od tek 3.526 dolara. Konkurencija je bila skuplja, pa ne čudi što je od samoga starta za novim Datsunom vladalo pravo ludilo. U Americi i Japanu prodavao se pod nazivom Fairlady 240Z jer je Fairlady još odranije bio prefiks kod Datsunovih modela. (Priča se da je predsednik Datsuna jednom prilikom tokom posete Americi bio toliko oduševljen mjuziklom «My Fair Lady» da je svoje modele za američko tržište tako i službeno počeo nazivati.)
Kako je 85% proizvedenih primeraka završavalo na severnoameričkom kontinentu, 1972. godine 240Z stiže i sa 3-brzinskim automatskim menjačem (inače sa manuelnim 4-orobrzincem).

Slika

Nakon četiri godine i 116.712 prodanih Z-ova, 1974. godine stiže jači, 2.6-litreni motor koji zbog novih propisa o štetnim gasovima raspolaže sa samo 139 KS. Novi Datsun 260Z osim novog motora dobio je i malo doteraniju unutrašnjost koja se, srećom, ipak nije odmakla od originala. Osim toga, najveća novost je bila 2+2 verzija sa nešto vecim međuosovinskim rastojanjem koja je razvijana za evropske kupce. Amerikanci su ostali verni dvosjedu i u samo jednoj godini kupuju skoro 64.000 novih Z-ova.
Već sledeće, 1975. godine Datsun na američkom tržištu umesto modela 260Z uvodi 280Z. Veći motor doneo je i «staru» snagu (149 KS), ali i veću težinu, pa performanse nisu bile na nivou originala. Ipak, još uvek se itekako moglo uživati u sportskoj vožnji na otvorenom putu, a Z je bio stvoren upravo za to.

Slika

1978. godine Z je prošao kroz još jednu modifikaciju. Automobil, koji od tada nosi oznaku 280ZX, je koliko-toliko zadržao izgled originala, ali u nešto većim dimenzijama. Zbog, od tada jedine, linije 2+2 kupea mnogi ljubitelji originalnog Z-a ostali su razočarani. Bez obzira na kritike samozvanih fanova, 1979. godina je rekordna za Z – prodan je u 86.007 primeraka.
Još prilagođeniji američkom ukusu, 280 ZX sljedećih godina dobija i turbo-punjač koji snagu motora podiže na 180 KS, dok baznom modelu snaga pada na 135 KS. Stalne su i modifikacije na karoseriji, pa između ostalog, prednja svetla dobivaju prozirni pokrov, a stiže i verzija sa «T-krovom» (u Americi omiljena verzija kod kupea gdje se na sredini krova nalazi poprečni nosač). Jasno, u opciji se nalazio i klima-uređaj.

Slika

Na kraju, sa brojkom od preko 530.000 prodanih primeraka do 1984. godine, prvi Datsunov Z-model se pokazao najuspešnijim japanskim GT-om. Naslednik je stigao iste godine, dizajnom je bio nešto sasvim drugo jer je u '80-tima ipak vladao «kockasti» dizajn, ali po voznim svojstvima i prodajnim rezultatima nastavio je i više nego uspešno putem originala.

Od svojih početaka Datsunov Z je osim u komercijalnom smislu bio vrlo uspešan i u sportskom. Ukratko, u C-klasi američkog SCCA prvenstva '70-tih godina nije bilo uspešnijeg automobila od Z-a. Osim tog prvenstva, Datsun Z je bio vrlo uspešan na IMSA GTO prvenstvu, dok je na raznim teškim relijima dokazao svoju pouzdanost i izdržljivost.

Godine 1998. u Nissanu su se dosetili fenomenalne ideje. Originalne Z-ove (1970-73) koje je japanska firma imala u spostvenom vlasništvu temeljno je obnovila i ponudila američkim dilerima za 29.950 dolara. Normalno, svi primerci su «nestali» u trenu.
Poslednji put menjao stalker92 dana Ned Jul 05, 2009 7:58 pm, izmenjena samo jedanput
"For years I thought I was the only person who was looking behind sheds, barns and garages while traveling, but I was mistaken. There are a lot of us out here."
Korisnikov avatar
stalker92
 
Postovi: 1479
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 8:56 am
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: '81 Ford Taunus TC3 1.6 L

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod luci » Ned Jul 05, 2009 7:00 pm

ja sam sklopio model u kit formi ovog auta, okaci cu sliku, i onda sam gledao cene i dosta visoke cene drzi...
Slika
Korisnikov avatar
luci
 
Postovi: 1569
Pridružio se: Sre Apr 08, 2009 12:52 pm
Oldtajmer: 1972 Ford Escort 1300 GT

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod Kverta » Sre Jul 08, 2009 1:56 am

Bila je to zestoka makina ....

Pamtim jednog (tada verovatno i jedinog u BGD-u /braon met. iz Vlajkoviceve) , poslednji put sam ga video pre 3-4 god. na Zvezdari ... havarisan ... :|
Korisnikov avatar
Kverta
 
Postovi: 2387
Pridružio se: Sub Apr 11, 2009 11:14 pm
Lokacija: Beograd

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod HEMI 426 » Sre Jul 08, 2009 2:36 am

bilo ih je jezivo malo u exYu iako auto nije bio toliko skup da se nije mogao kupiti
koliko se secam Datsun/Nissan ga nikada nije imao u svojoj ponudi za trziste SFRJ a svi koji su usli, usli su preko carina ili drugih kanala. Ja nikad nisam video ni jedan 240Z, kazu da se nekad vozio jedan crveni po NS ali sam video crni 280Z u Puli pre 2-3 godine. Odlicno izgleda u prirodi!
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod Karadza » Čet Jul 09, 2009 12:52 pm

Cini mi se da sam video jedan na nekom stovaristu na ulazu u Krusevac, sivo-crveni cini mi se u losem stanju, stajao je neko vreme :?
Korisnikov avatar
Karadza
 
Postovi: 210
Pridružio se: Ned Maj 17, 2009 10:49 am

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod iggyboy » Pet Jul 10, 2009 6:17 pm

Ima jedan crveni na stranim tablama,povremeno se da videti u centru Pozarevca,stvarno bolesno dobro izgleda uzivo
Korisnikov avatar
iggyboy
 
Postovi: 65
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 1:51 pm
Lokacija: pozarevac

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod Talladega_500 » Ned Jul 12, 2009 5:52 pm

Datus je debelo kopirao dizajn Ford Torino King Cobra sa 240Z.
You better watch what you say about my car. She's real sensitive.

When I die I want to be buried faced down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass.

Slika
Korisnikov avatar
Talladega_500
 
Postovi: 2121
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:06 pm
Lokacija: Wisconsin USA / Beograd / Dalmacija

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod HEMI 426 » Sre Jul 15, 2009 1:21 am

Vec sam pisao o ovome ali ajd ponovo.
Nije Datsun kopirao King Cobru jer je izasao nesto pre nje. Mislim da je u pitanju samo slucajnost...


Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod TRIO_driver » Ned Feb 14, 2010 10:50 pm

Ovog modela ima stvarno mininalno u Srbiji(ja bar ne znam ni za jedan, osim za model kasnije u Subotici), ali za modele Z iz 80tih i Z32 iz devedesitih znam dosta, ima ih, ali su skupi za odrzavanje, komplikovana tehnika, 3.0 biturbo..
Slika
Korisnikov avatar
TRIO_driver
 
Postovi: 1946
Pridružio se: Ned Feb 14, 2010 7:45 pm
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: Mazda 1500 De Luxe '69
Honda Civic '78
Toyota Crown '68

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod beogradski_fantom » Ned Feb 14, 2010 11:13 pm

Jedan zuti stoji na Bulevaru blizu Cvetka. Vozi se.
Korisnikov avatar
beogradski_fantom
 
Postovi: 1509
Pridružio se: Pon Apr 20, 2009 11:52 am

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod HEMI 426 » Ned Feb 14, 2010 11:19 pm

Jel mozes da ga slikas?
Relativno cesto prolazim tuda ali ga nikad nisam video...




Dok je Z jos bio Datsun, lepo se pokazao na rallyu i to onim najtezim africkim


Slika
Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod beogradski_fantom » Ned Feb 14, 2010 11:23 pm

Cesto je parkiran blizu Srbija Puta i Pod Lipom. Ako ga vidim, uslikacu ga. Delovao je dosta ocuvano kada sam ga zagledao.
Korisnikov avatar
beogradski_fantom
 
Postovi: 1509
Pridružio se: Pon Apr 20, 2009 11:52 am

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod super 600 » Uto Feb 16, 2010 1:09 am

Ljubitelji Japanaca će me sigurno mrzeti, ali moram da kažem. U odnosu na "žute" tog doba koji su silno kuburili sa dizajnom precrtavajući neuspešno i Evropu i USA, i nikako ne uspevajući da ukomponuju prednji, srednji i zadnji kraj automobila uspešno, Datsun Z........ je bio veliki iskorak. Delovao je na prvi pogled kao pravi GT, ali samo na prvi pogled. Pažljiviji posmatrač nije morao da bude profesionalni dizajner pa da ne uoči da je bukvalno svaka partija "pokradena" od nekog od poznatih italijanskih, engleskih, američkih GT-a i sročena u pravu papazjaniju stilova. U odnosu na Tojotu 2000 GT, koja je takođe bila poprilično "resavska škola", ali sa mnogo više stila i nečeg svog, Z je važio u to doba za prave poznavaoce automobila i dizajna kao nešto: Pazi i Džaposi se probudili pa trkeljaju nešto oko linije i sporta. Sportski deo priče koštao je uporne Japance poprilično. Davnih godina sam čitao, mislim baš u Road and Track intervju sa nekim od glavešina Datsuna koji se silno izjadao šta su sve radili i koliko je koštala pobeda na East African reliju, sa posebnim naglaskom na logistiku koja se sa nekoliko ekipa bukvalno paralelno trkala i održavala auto "živim". Daleko bilo da ovom pričom želim da umanjim uspehe i popularnost Z modela, ali sam apsolutno siguran da se ni jedan pravi poznavalac GT-a ne bi baš polomio da ga ima. Nekih davnih godina sam pravio i detalno poređenje svakog cm Datsuna sa originalnim uzorcima. Bilo je zaista komično, ako iskopam baciću ga ovde da ne bude da pričam napamet.
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod HEMI 426 » Uto Feb 16, 2010 10:55 am

Ipak, uspesi Datsuna se ne mogu osporiti, bio je to lep, moderan ( iako ne bas skroz originalan ), snazan, brz i kvalitetan auto... Cak i meni koji ne volim japance se ovaj auto uvek svidjao...
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod super 600 » Uto Feb 16, 2010 11:51 am

HEMI 426 je napisao:Ipak, uspesi Datsuna se ne mogu osporiti, bio je to lep, moderan ( iako ne bas skroz originalan ), snazan, brz i kvalitetan auto... Cak i meni koji ne volim japance se ovaj auto uvek svidjao...

Sve stoji! I meni je bio simpatičan jer je debelo odskakao od Japanaca tog doba. Ustvari, svideo mi se tek kad sam ga prvi put video u živo.
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod bzuva » Pet Feb 19, 2010 9:28 pm

Kverta je napisao:Bila je to zestoka makina ....

Pamtim jednog (tada verovatno i jedinog u BGD-u /braon met. iz Vlajkoviceve) , poslednji put sam ga video pre 3-4 god. na Zvezdari ... havarisan ... :|


Jedan braon stoji na Bulevaru na Lionu...
Korisnikov avatar
bzuva
 
Postovi: 3176
Pridružio se: Ned Okt 25, 2009 1:21 pm
Oldtajmer: 1972. BMW 1602

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod TRIO_driver » Pon Feb 22, 2010 6:47 pm

HEMI 426 je napisao:Ipak, uspesi Datsuna se ne mogu osporiti, bio je to lep, moderan ( iako ne bas skroz originalan ), snazan, brz i kvalitetan auto... Cak i meni koji ne volim japance se ovaj auto uvek svidjao...


Samo te gledam zbog ove izjave, znas... 8-)
Slika
Korisnikov avatar
TRIO_driver
 
Postovi: 1946
Pridružio se: Ned Feb 14, 2010 7:45 pm
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: Mazda 1500 De Luxe '69
Honda Civic '78
Toyota Crown '68

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod stalker92 » Pet Okt 29, 2010 8:34 pm

Zanimljiva reklamica:

Slika
"For years I thought I was the only person who was looking behind sheds, barns and garages while traveling, but I was mistaken. There are a lot of us out here."
Korisnikov avatar
stalker92
 
Postovi: 1479
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 8:56 am
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: '81 Ford Taunus TC3 1.6 L

Re: Datsun 240Z - 280ZX (1969-1984)

Postod American_V8 » Sre Maj 16, 2012 7:21 pm

Slika
Korisnikov avatar
American_V8
 
Postovi: 1000
Pridružio se: Čet Apr 22, 2010 4:49 pm
Lokacija: Banja Luka


Povratak na Japanska autoindustrija

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost

cron