Z.I.L

Ceska, poljska, ruska, turska i ostale...

Z.I.L

Postod Alekre » Pet Apr 17, 2009 2:23 am

Zavod Imeni Likhacheva
Slika
-Ponos Sovjetskog saveza-


Istorija ove fabrike je prava metafora moci nekadasnjeg Sovjetskog saveza. Veci deo produkata (motornih vozila) bili su uglavnom kamioni od lakih do specijalnih. No, ono sto zaista istice ovu fabriku jesu luksuzni automobili a i sportski koji su zajedno propali sa nekadasnjom politikom. Konkretno, Z.I.L. nastaje rekonstrukcijom jedne druge fabrike, A.M.O. (Avtomobilnoe Moskovskoe Obshchestvo). Prvi produk novonastale fabrike bio je model ''101'' a kasnije i projekat ''101-A''.

Slika
Na slici gore, vidite model ''101''. Poznavalaci automobila ce odmah uociti jednu stvar, ogromnu slicnost sa amerckim ''Packardom''. Naime, vecina modela Z.I.L. su bili neosporivo inspirisani americkim masinama. Daleko od toga da nisu bili sposobni za originalan auto, cak sta vise, protip modela koji je trebao da nasledi ''101'' je izgledao mnogo origanalnije ali iz meni nepoznatih razloga nije usao u proizvodnju. Postoji ogromna slicnost izmedju pomenutog i Tatre T603 u konceptu automobila i ne bih bio iznenadjen da je Z.I.L-ov prototip bio inspiracija.
Slika
Vratimo se onome sto se pravilo, modelu 101: Pogonio ga je V8 motor zapremine 5.6 litra razvijajuci 90 konja. Ovo je bilo dovoljno za maksimalnu brzinu od 115km/h. Snaga se prenosila preko trostepenog automatskog menjaca. Zanimljiviji deo price jeste predivan model ''101 Sport''.
Slika Slika
Ovo je prvi pokusaj pravljenja sportskih automobila te fabrike. Pogonjen je istim motorm iz modela ''101'' ali je isporucivao 141 konj. Ako je verovati tadasnjim novinama ''Pravdi'', ''101 Sport'' je mogao da dostigne brzinu od cak 180km/h. Da li je istina ili ne, to zna samo mala grupa ljudi, jer je nazalost ovaj model proizveden u svega tri primerka. Dizajnirao ga je Valentin Nikolaevich Rostkov.

Ovde cu stati sa pisanjem, zato sto je posle ovih automobila i fabrika je na kratko prestala sa proizvodnjom automobila. Dobro, pravi razlog je taj sto me mrzi :P Ako nekoga zanima zasto je stala, odgovor bi glasio: pocetak Drugog Svetskog rata.
92% of teens have moved on to turbo folk. If you are part of the 8% who still listen to real music, copy and paste this into your signature.
Korisnikov avatar
Alekre
 
Postovi: 34
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 1:23 am
Lokacija: Smederevo

Re: Z.I.L

Postod super 600 » Čet Feb 18, 2010 12:43 pm

Lepo je što je kolega započeo temu o kako reče "ponosu Sovjetske auto industrije", ali nije lepo što se olenjio i prestao. ;) Slobodan sam zato da dodam još malo podataka da nam lepo započeta tema ne zamre. Pomenut je već AMO iz koga je nastao ZIL. Napominjem usput da je Zavod više puta menjao ime, što kod predstavljanja nekih modela stvara konfuziju u obeležavanju. Tridesetih godina ZIL je promenio ime i ZIS (Zavodi Imena Stalina) i nosio ga do Staljinove smrti i ponovnog vraćanja u ime Zavodi Imena Lihačova 1956. Malo sam se igrao i složio logotipe sva tri zavoda.

Slika

U tom periodu su i nastali neki od već predstavljenih modela, 101 u više varijanti i prvi, moram da kažem lepi sportski dvosed sa "sedištem za taštu". Interesantno je da su Rusi za osnovu sportskog 101 upotrebili Duesenberg SJ (međuosovinsko rastojanje, trag točkova, položaj motora...) ali znatno smanjili "siluetu" vozila, što se lepo vidi iz ove šeme:

Slika

I još malo fotografija modela 101 u raznim varijantama:

Slika

Staljin i partijski vrh pored "101". Nije nikakvo čudo što je proizvodnja krenula tek posle Staljinovih "stručnih" primedbi za razne izmene...

Slika

Slika

Slika

A ov je naslednik, model 110 u varijantama:

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Šasija modela 101 sport:

Slika

Slika

Postojala je i deja da se na produženoj šasiji i sa dva motora postavljena u nizu krene u trku za brzinske rekorde. Ovako je to zamišljeno:

Slika

A napravljen je prototip trkačke varijante:

Slika

Obzirom da je ZIS- ova produkcija bila izuzetno mala i namenjena najvišem partijskom rukovodstvu, bilo je besmisleno raditi skupe alate za preseraj i masovnu proizvodnju. Automobili su uz pomoć vrhunskih majstora rađeni ručno preko drvenih kalupa od kojih su mnogi sačuvani:

Slika

Nastavak sledi!
Poslednji put menjao super 600 dana Čet Feb 18, 2010 11:33 pm, izmenjena samo jedanput
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Z.I.L

Postod HEMI 426 » Čet Feb 18, 2010 3:52 pm

super 600 je napisao:Postojala je i deja da se na produženoj šasiji i sa dva motora postavljena u nizu krene u trku za brzinske rekorde. Ovako je to zamišljeno:
Slika



Ovo je crtez koji je nastao pre par godina, nasao sam ga i ja na nekom sajtu gde ljudi koji se bave kompjuteskim dizajnom kace svoje radove, auto uopste nije autentican. Mislim, Rusi u to vreme nisu imali V8 motore a ako pazljivo pogledate, videcete da na glavi pise "5.0 Litre"... ;)


Ali da se vratimo na 101 Sport...jako lep auto, steta sto nije mogao da se pravi ( a i kome bi se prodao )...

Slika
Slika
Slika
Slika



Year of production: 1939
Overall production: 1 unit
Body: 2-seater 2-door roadster
Engine: 141hp(aluminium pistons)/3300rpm, straight 8-cyl, 4-stroke
5,766cc
Compression ratio: ?
Bore/Stroke: 85,0/127,0mm
Clutch: ?
Length: 5750mm, width: ?mm, height: ?mm
Wheelbase: 3605mm
Front wheel track: 1550mm
Rear track: 1550mm
Rear axle road clearance: ?mm
Turning radius: ?m
Gearbox: ?
Brakes: ?
Weight: 2 ton
Maximal speed: 162 km/h
Tyres: ? inches
Fuel tank capacity: ? L
Petrol consumption: ? L/100km
This car was built by the group of young ZiS engineers
(Anatoly.I.PUHALIN, Vladimir KREMENETSKY, Nikolai Viktorovich PULMANOV, body designer -
Valentin Nikolaevich ROSTKOV).
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Z.I.L

Postod super 600 » Čet Feb 18, 2010 4:19 pm

Gornji crtež je originalni fabrički dizajn na osnovu koga su klinci ispod u 3D pokušali da rekonstruišu osnovnu ideju. U duhu vremena, je li, i Rusi govore engleski, piše i to 5 litre. Inače su Rusi u to vreme imali već gotovu kopiju V-8, naravno američku. Ovo izjavljujem pod materijalnom i krivičnom odgovornošću, zato što sam više puta boravio u ZIL-u i nagledao se koječega. ;) Čak i vozio one predsedničke lađe koje tek dolaze na red...
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Z.I.L

Postod HEMI 426 » Čet Feb 18, 2010 5:10 pm

ZIL 101 Sport je napravljen 1939 godine a rusi su prvi V8 motor napravili u ZILu 111 1959 godine, dakle 20 godina kasnije. U to vreme, uveliko su pravili "trkace" kao sto je ZIL 112S koji su bili prilicno moderni. Streamline ideja koja je zastupljena na tim spornim crtezima pripada 30tim godinama a ne 60tim i apsolutno tvrdim da nema veze sa autenticnoscu.


Ali, to nije toliko ni bitno...najinteresantniji period ZILa tek dolazi ;)
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Z.I.L

Postod super 600 » Čet Feb 18, 2010 9:28 pm

HEMI 426 je napisao:ZIL 101 Sport je napravljen 1939 godine a rusi su prvi V8 motor napravili u ZILu 111 1959 godine, dakle 20 godina kasnije. U to vreme, uveliko su pravili "trkace" kao sto je ZIL 112S koji su bili prilicno moderni. Streamline ideja koja je zastupljena na tim spornim crtezima pripada 30tim godinama a ne 60tim i apsolutno tvrdim da nema veze sa autenticnoscu.


Ali, to nije toliko ni bitno...najinteresantniji period ZILa tek dolazi ;)

Ne vredi što sam još na početku teksta napomenuo da se ne brkaju ZIS, ZIL i tipske oznake... Dakle, osnovni model 101 iz 1936, godine imao je V- 8 motor zapremine 5,7 litara. Varijante 101A i sport koristili su linijske "osmake", a ideja je bila da se u "sport" ugrade dva V-8 iz baznog modela. Inače je taj V-8 pokretao tokom rata i više kamiona ZIS, a posle rata preselio se samo u novo ime pod ZIL (molim pročitati uvod i podatke o godinama). Evo i tehničkih podataka za tri tipa 101. Ako treba prevod, tu sam!

Slika
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Z.I.L

Postod HEMI 426 » Pet Feb 19, 2010 12:00 am

Mea culpa! :D
Sa nestrpljenjem ocekujem nastavak price o najprestiznijim ruskim limuzinama! ;)
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Z.I.L

Postod super 600 » Ned Feb 21, 2010 1:40 pm

Nije tajna da je prvi posleratni model ZIS 110 bio u mnogo čemu kopija Packarda. Koristio je još uvek modifikovani V- 8 motor serije 101, kome je uz neke izmene snaga povečana na 140 KS. Zavod krajem 1956. godine, posle smrti Staljina ponovo vraća staro ime ZIL (Zavodi Imena Lihačeva), a 1958. predstavlja novi model "111". Karoserija u duhu američke mode pedesetih + dvobojan. Za pogon je iskorišćen stari V- 8 motor kome je zapremina povećana na 6 litara, stepen kompresije na 6: 1 i snaga na 200KS/ 4220 o/min. Uz to je opremljen i novim trostepenim automatskim menjačem. Proizvodio se između 1958- 1962:

Slika

Sledile su i modifikacije. Ovo je "111 V" (1960- 1963.)

Slika

Sledili su"111G" (1963-1967) i sa već potpuno modifikovanom karoserijom "111 D" (1964- 1967)

Slika

Sve do 1970 korišćeni su uz mnogobrojne modifikacije motori serije "111".

Slika

Sa modelom "117" (1971- 1977) počeli su da se koriste motori serije "130", takođe u V- 8 formi ali zapremine 7 litara koji su razvijali 300KS pri 4400 o/min.

Slika

Od 1973. do 1979. u upoterbi je bila i otvorena varijanta "117 V":

Slika

Motor serije 130:

Slika

Godinu dana kasnije, 1978. ZIL menja tipske oznake i prelazi na novu seriju limuzina sa motorom zapremine 7,7 litara, koji su uz stepen kompresije povećan sa 7,0 : 1 na 7,7: 1, ali i smanjeni broj obrtaja na 4000 o/min razvijali 315 KS.
ZIL 4104

Slika

Varijanta iz 1981. nosila je oznaku 4104 (115)

Slika

A otvorena verzija 41044 (115V) bila je karakteristična po sivoj boji. Koristio se za vojne parade i druge svečane prilike i bio prevoz maršala:

Slika

Od 1983. krenula je proizvodnja modela 41045, koji je u upotrebi ostao do 1985.

Slika

Zamenio ga je 1985. model 41072 poznatiji kao "Škorpion", savremeno blindirana varijanta sa papučicama i rukohvatima na krovu namenjenim obezbeđenju:

Slika

Sledili su modeli 41052 (1985- 1987) i 41047 (1985 - 2000)

Slika

Slika

U ZIL-u su i posle ovog perioda nastavili da rade na mnogobrojnim studijama luksuznih limuzina i predsedničkih automobila. Činjenica je da je tamo bilo puno iskustva i puno znanja, ali vremena su se promenila pa su neki novi rukovodioca više voleli da se vozikaju u vozilima "za granicom"...

Slika

Slika

Slika

I ZIS i ZIL bili pre svega namenjeni proizvodnji kamiona, autobusa i "posebne" vojne tehnike. Proizvodnja automobila je bila simbolična i namenjena uskom partijskom rukovodstvu. Zbog toga su i bili miljenici rukovodstva i uvek imali na raspolaganju i sredstva i najbolje tehničke kadrove. Nije zato čudo što su u Zavodu uz takve uslove razvijane i razne sportske varijante. Slobodno mogu da kažem da je uz neke projekte Zavoda i začet automobilski sport u SSSR, što svakako zaslužuje posebnu pričicu, ali za danas dosta. Nastavak sledi.
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Z.I.L

Postod HEMI 426 » Ned Feb 21, 2010 3:14 pm

Interesantna stvar kod tih ozbiljnih posleratnih ZILova je to sto su oni bili skup raznih US uticaja, kako dizajnerskih, tako i mehanickih... Svi ZILovi do modela 41072 su imali tzv "push button" automatski menjac, koji je takodje ugradjivan i u GAZ Cajku. To je prvenstveno Chryslerov patent koji se ugradjivao na razna Dodge, Plymouth, Chrysler i Imperial vozila. Ne mogu da nadjem sliku kako je to izgledalo kod ZILa ali ovako je izgledalo kod Chryslera:


Slika

Uz dizajnerske uticaje Pakarda ( i dosta preuzete mehanike ), menjac Chryslera i kasnije uticaje Cadillaca i Lincolna ( 111G i 117 ), ispada da je ZIL bio kompilacija vrhunskih US automobila!

Na ovoj temi i linkovima koji su tu okaceni, se moze videti veliki spektar US automobila koje su ruski Zavodi nekako nabavljali i koristili za proucavanje:

viewtopic.php?f=13&t=1656
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Z.I.L

Postod super 600 » Ned Feb 21, 2010 4:15 pm

Kod ZIL-a ovako... ;)

Slika
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Z.I.L

Postod super 600 » Sre Feb 24, 2010 2:34 pm

Nastavljam obećanu priču o sportu u ZIS, ZIL Zavodu. Koristeći motor serije 110, kome je snaga povećana sa 140 na 182 KS pri "celih" 3500 o/min, nastao je ZIS 112 koji je nastupao u šampionatu SSSR. Razvijao je obzirom na dimenzije i težinu zavidnu brzinu od izmerenih 202 km/h. Iz ovog modela iz 1951. godine razvijen je 1954. naslednik kome je karoserija sa 5920 mm "skraćena" na 5320 mm, a međuosovinsko rastojanje smanjeno sa 3760 na 3160 mm. Stepen kompresije je sa 7,1: 1 povećan na 8,7:1 i uz dva karburatora razvijao je 192 KS pri 3800 o/min, što mu je max. brzinu povećalo na 210 km/h.
Sa promenom imena Zavoda u ZIL, novim rukovodstvom i inženjerima 1957. godine nastao je ZIL 112/4, interesantan sportsko- trkački automobil koji je iste godine osvojio šampionat SSSR. Pokretao ga je V-8 motor zapremine 5980 ccm koji je pri 4200 o/min razvijao 200KS i maksimalnu brzinu od 230 km/h, uz težinu od 1808 kg? Za SSSR tog vremena bio je pravo čudo. Karoserija od poliestera, koja nije krila poreklo od Skaljetijevog Ferarija 250 TR (ponton). Imao je vrlo napredno tehnički rešeno vešanje (oslanjanje) prednje i zadnje osovine, zadnje sa kočnicama na izlazu iz diferencijala kako bi se smanjile neogibljene mase.

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Iz osnovnog modela nastao je i 112 RG sa zatvorenom karoserijom i aerodinamičkim dodatkom iza vozača sa kojim su obarani nacionalni brzinski rekordi.

Slika

Model 112 doživljavao je u međuvremenu više raznih modifikacija sve do 1960. kada je ponovo osvojio šampionat SSSR.
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Z.I.L

Postod TRIO_driver » Sre Feb 24, 2010 6:04 pm

Pa ovo lici na Cobru, ko je stariji?
Slika
Korisnikov avatar
TRIO_driver
 
Postovi: 1946
Pridružio se: Ned Feb 14, 2010 7:45 pm
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: Mazda 1500 De Luxe '69
Honda Civic '78
Toyota Crown '68

Re: Z.I.L

Postod HEMI 426 » Sre Feb 24, 2010 6:54 pm

Najvise lici na Ferrari 250 Testa rossa mada ima malo Corvette C1 u sebi. I Ferrari i Vette su bili za godinu - dve stariji.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Z.I.L

Postod super 600 » Pon Mar 01, 2010 8:36 pm

Da ne bi nagađali, Ferrari TR 250 Scaglieti. Rusi su samo pojednostavili neke delove forme...

Slika
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Z.I.L

Postod Stax » Čet Dec 08, 2011 12:01 pm

Korisnikov avatar
Stax
 
Postovi: 114
Pridružio se: Sre Mar 24, 2010 8:12 pm
Lokacija: Младеновац

Re: Z.I.L

Postod kiki243 » Pet Mar 16, 2012 7:42 pm

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika
Korisnikov avatar
kiki243
 
Postovi: 1434
Pridružio se: Pon Apr 18, 2011 5:02 am
Lokacija: جوتنبرج


Povratak na Autoindustrije Centralne i Istocne Evrope i Bliskog Istoka

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 2 gostiju