ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Spanska, austrijska, svajcarska, svedska i ostale...

ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod HEMI 426 » Pon Sep 21, 2009 2:35 am

Iako Spanija nikad nije bila automobilska velesila kao neke druge evropske zemlje, ona je uvek imala prilicno bogatu sopstvenu autoindustriju. Tokom 20tih i 30tih godina, kruna te industrije je bio Hispano Suiza, kompanija koja je bila u rangu Rolls Royce-a, Duseneberga, Bugattija, a u Spaniji se osim takvih preskupih vozila pravilo i jos mnogo drugih modela, uglavnom po licencama stranih proizvodjaca.

Medjutim, posle II svetskog rata ( iako u njemu nije direktno ucestvovala ), Spanija je bila jedna prilicno mracna zemlja, izmucena sopstvenim dugim gradjanskim ratom, pritisnuta fasistickom diktaturom Franca i dosta ignorisana od ostalih zemalja. U takvoj atmosferi, autoindustrija je bila okrenuta najjeftinijim modelima ( kao sto su trotockasi i razna mikro vozila ) i malo ko je mogao da predpostavi da ce bas tad da se stvori najskuplji, najbolji i najexkluzivniji spanski sportski auto.

Naime, jedna od najjacih spanskih fabrika bila je ENASA (Empresa Nacional de Autocamiones SA ), odnosno fabrika kamiona, vojnih vozila, teretnih vozila na cijem celu je bio Wilfredo Rikart, vrsni inzinjer, skolovan u Italiji, sa velikim iskustvom iz Alfa Romea i miljenik Francisca Franca, spanskog diktatora. Da bi pokazao kako je spanska drzava napredna i inovativna, Franco je odbrio ogromna sredstva i kapacitete ENASAe da bi se pod upravom Wilfreda Rikarta, stvorio najbolji sportski automobil na svetu, koji bi istovremeno bio i simbol uspona Spanije pod fasistickom diktaturom.

Cilj je bio napraviti vrhunski sportski automobil a Wilfredo Rikart, kao nekadasnji tehnicki direktnor Alfa Romea je znao kako se to radi. Ideja o stvaranju sportskog automobila je doneta vec krajem 40tih godina a 1950 godine, Rikart je imao gotov projekat. Automobil je bio veoma interesantan i napredan. Wilfredo je konstruisao V8 motor od 2.5 litara ( kasnije 2.8 pa 3.2 + kompresor ) sto je bila veoma neuobicajena konfiguracija u Evropi ( u stvari, mislim da je u tom momentu bio i jedini ). Motor bio od aluminijuma, imao je 4 bregaste i specijalne izduvne ventile. Sa druge strane, postojali su i suvi karter i hladnjak za ulje, sto je sve upucivalo da je buducem automobilu predvidjena i trkacka karijera. Usisna grana je mogla da podrzi jedan, dva ili cak cetiri Weber karburatora a nominalna snaga je bila 165 ks ( 2.5 V8 ).

Rikart je konstruisao i celicnu sasiju ( na koju ce biti montirana aluminijumska karoserija ) a vesanje se sastojalo od torzija napred i DeDiona nazad. Interesantno, napravljen je i 5 brzinski transaxle menjac a na obe osovine su bili montirani ogromni dobosi koji su bili adekvatni za ulicu ali ne i za trke.

Novi automobil je imao svoju premijeru 1951 godine na Pariskom Auto Salonu i ceo svet je bio veoma iznenadjen sa Pegasom Z 102. Naime, tih posleratnih godina, automobilska javnost uopste nije ocekivala takav sok i tako napredan auto, pogotovo ne iz Spanije, koja je tih godina bila veoma zaostala i siromasna zemlja. Ako bi hteli da napravimo paralelu sa modernim vremenima, to je bilo kao kad bi danas Srbija napravila u Zastavi supersportski automobil u rangu Bugatti Veyrona!

Tehnicki, Pegaso je bio daleko ispred konkurencije ali ta naprednost kao i rucni rad + opcija narucivanja karoserija jedne od 3 predvidjene karoserijske kuce ( Carosseria Touring, Soutchik, Serra ) je strasno povecavalo cenu. Na primer, kada je britanski casopis AutoCar testirao Pegaso Z 102, uporedio ga je sa domacim sportskim modelima, Astonom DB3 i Jaguarom XK120. Aston je bio 2000 funti, Jaguar 1100 a Pegaso cak 7800 funti!? Iako je cena bila mnogo veca od konkurencije, performanse i nisu pa je Z102 imao nekih 9 sec do 100 km/h i 160 km/h maksimalne brzine. Doduse, zbog racing tehnologije, imao je i crveno polje na 9000 rpm, sto je u to vreme bilo fantasticno.

Fabrika je zatim odlucila da unapredjuje mehaniku da bi povecala performanse i snagu i opravdala ogromnu cenu. Godine 1953 povecanje zapremine na 2.8 litara je donelo 185 ks pri 6300 rpm ili ako se kupac odlucio za opciju kompresora, 230 ks pri 6000 rpm. Uskoro je usledilo jos jedno povecanje zapremine na 3,2 litre sa 2 kompresora a fabrika je tvrdila da je snaga 360 ks a maksimalna brzina oko 250-60 km/h ali su ti motori bili uglavnom namenjeni takmicenjima.

Don Wilfredo Rikart i Francisco Franco

SlikaSlika




Pegaso Z 102 1951-1956


Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika




Godine 1955 predstavljen je Z103, sto nije bio nov model, kao sto se misli, nego samo Z102 ali sa drugacijim i jacim motorom. Naime, Rikart je odbacio DOHC resenje i primenio primitivniji pushrod sistem, sa bregastom u bloku motora da bi se povecala pouzdanost ( veoma problematicna kod Pegasa ) i ogranicili obrtaji. Istovremeno zapremina je povecana na 4.0, 4.5 i 4,7 litrara. Podaci o snazi su prilicno magloviti, fabrika je tvrdila jedno a kupci pricaju da su ocekivali vise a 1956 godine, kraj Pegasa se vec mogao naslutiti. Naime, 1955 godine je bankrotirao Soutchik, karoserijska kuca koja je najvise saradjivala sa Pegasom, ogromna cena automobila i diskutabilan kvalitet koji je bio danak naprednoj tehnologiji su odbijali nove klijente a Franco i Spanska Drzava nisu imali razumevanja za ogromne izdatke kuce koja nije profitabilna i koja nije uspela da ostvari ikakve bitne sportske uspehe. Zbog toga je i produkcija Z103 serije bila simbolicna ( svega par komada ) a konacan kraj je dosao kada je Pegaso ugasen 1958 godine a ENASA se vratila proizvodnji kamiona u cemu je bila veoma uspesna i priznata sve do preuzimanja od strane Iveca 1994 godine, kada je i ta kuca ugasena.

Pegaso Z 103


Slika
Slika



Trkacki (ne)uspesi:

Od samog starta, Pegaso je bio usmeren ka takmicenju uz veliku finansijsku pomoc fabrike ali uspesi nisu pratili brojne nastupe na svim relevantnim takmicenjima. Na LeMansu 1953 su doziveli udes, kao i na Carrera Panamericani 1954 godine. Na vecini drugih takmicenja, osetljivost motora i automobila je kumovala visokim plasmanima. Stvar je bila u tome sto je Wilfredo Rikart bio mnogo bolji teoreticar nego prakticar i Pegaso je bio odlicno zamisljen ali zbog nacina izrade i kvaliteta materijala nedovoljno pouzdan ( kako na ulici tako i na stazi ) da bi postigao nesto vise. Osim toga, navodi se da je stabilnost automobila ( i pored transaxlea ) bila problem i da vozaci nisu voleli Pegaso. Jedini uspeh je serija rekorda koje je Pegaso oborio i u jednom momentu bio najbrzi automobil na svetu sa 243 km/h.


Produkcija:

Obzirom da je ova marka olicenje ezoterije i skoro da nisam siguran da li je sve ovo istina, jer prica o Pegasu deluje kao bajka, tacne brojka napravljenih primeraka je nepoznata. Procene su da je napravljeno od 90 - 120 automobila dok neki izvori, pozivajuci se na arhive ENASAe navode da je napravljeno tacno 86 automobila u periodu od 1951-1958. Jedini proveren podatak je da je karoserijska kuca Saoutchik napravila 25 kupea i 12 kabrioleta ( 37 automobila ) i da ih toliko ima sa tom karoserijom. Ostali primerici su by Carosseria Touring Milano i par komada ima fabricku karoseriju. Medjutim, obzirom na kupce, svi ti primerci su personalizovani i nema 2 ista automobila


Ja jako volim automobilsku ezoteriju i Pegaso mi je uvek bio jedna od omiljenih brendova, ne toliko zbog dizajna ili performansi, nego zbog price u kojoj se preplice automobilizam, tehnologija, vrhunska estetika, diktatura, politika, egzotika i brzina, cuveni karoseristi i posleratni dekadentni bogatasi. Dakle, sve ono sto je potrebno da bi jedna marka ili auto bili legendarni... ;)


Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod stalker92 » Pon Sep 21, 2009 10:39 am

Zanimljiv tekst!

Postojao je problem sa slikama, o kome ja uvek pricam... pola slika se nije videlo. uploadovao sam ih sve na tinypic i sve je ok sad. imate na tinypic.com opciju upload URL, samo kopirate adresu bilo koje slike i on ga uploaduje na njihov server i sve bude ok... ;)
"For years I thought I was the only person who was looking behind sheds, barns and garages while traveling, but I was mistaken. There are a lot of us out here."
Korisnikov avatar
stalker92
 
Postovi: 1479
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 8:56 am
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: '81 Ford Taunus TC3 1.6 L

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod HEMI 426 » Pon Sep 21, 2009 2:40 pm

hvala za ispravku u vezi slika, meni su sve radile pa sam ih okacio a moguce da drugi nisu uspeli da ih vide...
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod stalker92 » Pon Sep 21, 2009 2:47 pm

ma vecina njih prestane da radi u toku par dana, a i neke su bile zasticene od hotlinkovanja pa je umesto slike prikazivao tekst ova slika je preuzeta sa www...
"For years I thought I was the only person who was looking behind sheds, barns and garages while traveling, but I was mistaken. There are a lot of us out here."
Korisnikov avatar
stalker92
 
Postovi: 1479
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 8:56 am
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: '81 Ford Taunus TC3 1.6 L

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod starac vujadin » Uto Sep 22, 2009 12:12 am

Pegaso je prakticno otvorio "trku" medju proizvodjacima za titulu najbrzeg posleratnog automobila na svetu i zbog toga ga neki smatraju praocem supersportskih automobila, mada je za vecinu konvencionalnih poznavaoca automobila to bio Mercedes 300 SL.

Slika
Korisnikov avatar
starac vujadin
 
Postovi: 888
Pridružio se: Uto Apr 14, 2009 8:18 pm

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod HEMI 426 » Uto Sep 22, 2009 12:48 am

300 SL se uzima kao jedan od razloga propasti Pegasa. Gullwing je bio daleko pouzdaniji, na trkama dokazan automobil. Jednako brz kao i najbrzi Pegaso a opet mnogo jeftiniji i kvalitetniji. Zbog toga ih je i napravljeno mnogo mnogo vise nego Pegasa. Tih navodnih 86 komada ( mozda koji vise ) je ipak uspeh, imajuci u vidu okolnosti, poreklo i cenu Pegasa. Treba znati da je tih godina svet bio jako mali, daleko manji i siromasniji nego danas. Nije bilo seikova, ruskih tajkuna i kineskih biznismena koji progutaju i dobro plate sta god im se servira. Kupci Pegasa su bili najeksluzivnije drustvo tog doba pa je 86 kom ipak za respekt...
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod luci » Uto Sep 22, 2009 1:05 am

odlican text, svaka cast, a i sama materija je jako zanimljiva..
Slika
Korisnikov avatar
luci
 
Postovi: 1569
Pridružio se: Sre Apr 08, 2009 12:52 pm
Oldtajmer: 1972 Ford Escort 1300 GT

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod starac vujadin » Uto Sep 22, 2009 6:31 am

Jedino sto je Hemi zaboravio da je Pegaso imao "hemi" motor :D ...
Korisnikov avatar
starac vujadin
 
Postovi: 888
Pridružio se: Uto Apr 14, 2009 8:18 pm

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod HEMI 426 » Uto Sep 22, 2009 10:37 am

stvar je u tome sto jako mnogo motora ima Hemi glave ( mislim da sve alfe Nord blok 105 imaju Hemi ) pa niko nesto ne obraca paznju na to. jedino sto je chrysler od toga napravio foru... ;)
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod starac vujadin » Uto Sep 22, 2009 2:01 pm

Da, poenta je u tome sto je Pegaso prakticno "utrpao" sve ono napredno i sportski orijentisano od tehnickih resenja u ono vreme...da dodam na spisak i desmodromicni razvod ventila koji je omogucavao visoke obrtaje (bas me interesuje kakav je zvuk motora posto desmodromicni ventili prave nevidjenu buku u motorima preko 4 cilindra). Takvu koncentraciju tehnickih dostignuca u svakom elementu konstrukcije video sam tek mnogo, mnogo kasnije kod Bugatti EB 110 u koji je bilo "stavljeno sto postoji"...i kasnije kod Veyrona.

Zbog toga bi Pegaso trebalo mnogo vise da postujemo od recimo Jensena, De Tomasa, Facel Vege, ali to nazalost nije slucaj. Za mene oni koji imaju svoje motore, menjace, itd...vrede vise od kola koja su od drugih pozajmljivala agregate. Pegaso je u tome preterao jer je sve sklopove sam radio u okviru fabrike, a to podrazumeva veliki broj radnih sati testiranja koje fabrika nije mogla sebi da priusti i zbog toga nije bio pouzdan. Uz to nije im na ruku isla izolovanost Spanije, pa je sve bilo udaljeno, skupo, a proizvodjac iz Spanije nije mogao tako uspesno da se marketinski probije kao Italijani, Nemci, Englezi jer je Spanija tada bila dosta zaostala zemlja.
Korisnikov avatar
starac vujadin
 
Postovi: 888
Pridružio se: Uto Apr 14, 2009 8:18 pm

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod HEMI 426 » Uto Sep 22, 2009 2:45 pm

Jeste, sve sto je bilo novo, hi tec i skupo, naslo se u Pegasu. Samo to sto je takva tehnologija kompilirana na jednom mestu zasluzuje postovanje vise nego ko je celu mehaniku preuzeo od velikoserijskog automobila. Medjutim, tehnologija i mehanika nije jedino mesto na kome je Pegaso postavio non+ultra standarde. To se vidi i na izboru karoserijskih kuca. Sa jedne strane Saoutchik iz Pariza, firma koja je smatrana tako modernom, extravagantnom i specificnom da su je cesto okarakterisali kao vulgarnu u izrazu, preteranu, prenaglasenu a koja je za svoje kreacije trazila jeziv ke$. Ljudi ili obozavaju Saoutchik karoserije i misle da su uber sik ili ne mogu da ih vide ocima.


Slika
Slika
Slika
Slika



Sa druge strane tu je bila Carosseria Touring iz Milana, pioniri Superleggera konstrukcije karoserije, isto tako modernog ( cak i modernijeg ) dizajna nego Saoutchik ali daleko elegantnijeg i prijatnijeg izraza. Jednako skup rad ali po mom misljenju, lepsi.


Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod Kiki » Pet Okt 16, 2009 4:48 pm

Posle ovakvih tekstova sto Hemi pise ne pada mi na pamet da zapocnem ista da pisem :(

Hemi :clap: :clap: :clap:
Korisnikov avatar
Kiki
 
Postovi: 403
Pridružio se: Pon Apr 13, 2009 3:05 pm

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod HEMI 426 » Pon Nov 15, 2010 11:55 am

Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod dmj » Sub Sep 03, 2011 4:48 pm

HEMI 426 je napisao:Wilfredo je konstruisao V8 motor od 2.5 litara ( kasnije 2.8 pa 3.2 + kompresor ) sto je bila veoma neuobicajena konfiguracija u Evropi ( u stvari, mislim da je u tom momentu bio i jedini ).


Tehnički, možda, u jednom trenutku 1951. čak je i mogao biti jedini europski V8... Pošto je Tatra oko 1950. zaustavila proizvodnju V8 motora i ponovo ih upogonila 1956. Dok je Fiat 8V predstavljen 1952...
Korisnikov avatar
dmj
 
Postovi: 219
Pridružio se: Sub Jan 29, 2011 6:42 pm
Oldtajmer: Nekoliko tisuća malih modela

Re: ENASA Pegaso - Spanija 1951-1958

Postod dmj » Sub Sep 03, 2011 4:53 pm

starac vujadin je napisao:Zbog toga bi Pegaso trebalo mnogo vise da postujemo od recimo Jensena, De Tomasa, Facel Vege, ali to nazalost nije slucaj.


Mislim da razlika u trenutnoj tržišnoj cijeni vrlo jasno podržava ovakvo mišljenje, Pegasovi modeli, kada se pojave, idu za mnogo više cifre od ma kojeg modela navedenih tvornica. Zapravo, jedino se Cobre i Bizzarinijevi trkači od svih euroameričkih hibrida guraju u najviši cjenovni rang, što ima pokriće u trkaćim uspjesima.
Korisnikov avatar
dmj
 
Postovi: 219
Pridružio se: Sub Jan 29, 2011 6:42 pm
Oldtajmer: Nekoliko tisuća malih modela


Povratak na Ostale autoindustrije Zapadne Evrope

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost

cron