Prvi automobil u Novom Sadu

Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Sre Apr 15, 2009 1:30 am

*tekst je u celosti preuzet iz Dnevnika od 5.12. 2003 godine i prica je tacna ( doduse, autor je preterao sa aktuelno politickim doskocicama ) a nadam se da cu uskoro moci da objavim jos neke ekskluzivne detalje i autenticne fotografije...





PRE 111 GODINA PRVI AUTOMOBIL PROTUTNJAO NOVIM SADOM

Ubi ga politika i sremske dzade

Bakinim poklonom, autom marke „de dion bouton” pristiglim 1892. sa svetske izlozbe u Parizu, dr Steva Adamovic ne samo da nije fascinirao svoje potencijalne glasace za parlamentarne izbore, vec je paore, navikle na paradne karuce, plasio „sokocalom” koji brekce umesto da rze, a oci mu velike k’o tepsije sijaju u mraku


Ustavno-pravni oksimoron je fakat da, iako je Vojvodina deo Republike Srbije, njeni relevantni civilicijsko-kulturni datumi i dogadjaji, a prosli bez krvi i jogurta, ne ulaze u korpus istorijske bastine Srbije. Tako je pompezno i glamurozno AMS Srbije i Crne Gore (da mu se doda na tehnolosko-istorijskom znacaju potpisao se ispod feste i Saobracajni fakultet) pre nekoliko meseci proslavio 100 godina od kad je prvi automobil stupio na prestonicku kaldrmu Kraljevine Srbije. Ni nedavni beogradski sajam automobilizma nije propustio priliku da obelezi ovu zgodno okruglu cifru.
Rano ujutru 3. aprila 1903. stigao je u Beograd automobil “neseldorf”, koji je kupio Boza Radulovic, potporucnik po obrazovanju, a trgovac i rentijer po vokaciji, koji je uspeo da za samo tri godine boemlukom i nesposobnoscu spiska ogroman ocev kapital. No, posto se bojao da sam vozi angazovao je Sretena Krstica, fotocinkografa, sto se tad smatralo vrhunski suptilnim zanatom, koji nikad nije video autobomil, pa ga je fabricki vozac obucavao 45 dana.
Kad se takav jubilej, pre 11 godina mogao slaviti u NovomSadu “glavni urednik” Vojvodine dr Radoman Bozovic dobijao je ospice od svih termina koji pocinju na V. Osim na uzapcenog Vojvodu od Haga, nosioca “Zardjale kasike prvog reda”. Inace u Rasinom rodnom Sipacnom autom su prvi put videli kad su Talijani dosli pocetkom Drugog rata da uzivaju u Montenegru i “ljepoti kake nidje na svjet nema”.
Medjutim, prvi automobil, marke “de dion bouton”, protutnjao je Novim Sadom jos s jeseni 1892. Kupila ga je na Svetskoj izlozbi u Parizu za 6.000 franaka imucna baka Marta Kondorosi (1828 - 1908), unuka Save Vukovica, osnivaca prve novosadske srpske gimnazije i cerka Konstantina Popovica Komorosa, jednog od utemeljivaca pozorisne umetnosti na ovim prostorima. Uvek zanesena tehnickim novotarijama i pomodnim umetnickim trendovima, poklonila ga je svom unuku, vunderkindu Stevi Adamovicu (1870 - 1945), koji se sa 21 godinom vratio iz Peste sa titulom doktora pravnih nauka i jos pride znanjem “soferiranja”! Zanimljivo je da su prvi primerci ovog modela pre Novog Sada, stigli samo na bulevare Pariza, Beca i Peste. Auto dovezen vozom bio je prava senzacija za Novosadjane. Pokretao se na elektricni pogon i bio vrlo lak (toliko da je vlasnikov dvogodisnji sin Aleksandar presao bez ikakvih povreda nakon sto ga je auto pregazio). Udova gospodja Kondorosi, koja je godinu dana zalila svog pokojnog supruga uglednog advokata DJordja Kondorosija, i njen unuk voleli su, narocito nedeljom, da se “produciraju” pred zadivljenim Novosadjanima. Kad nije bilo senzacionalnijih dogadjaja u gradu, dnevni listovi “Zastava” i “Branik” punili su stupce uvek novim, do tada nepoznatim sitnicama o tehnickim performansama automobila, kao i umecu voznje. Jednom prilikom, zbog kvara, auto je nicim izazvan krenuo unazad i brojni prolaznici su, misleci da je u pitanju nekakav novi trik, odusevljeno aplaudirali.
Tokom politicke karijere dr Adamovic je, kalkulisuci da ce mu to doneti prevagu na izborima za Hrvatski sabor po selima sidskog sreza, na promocije krenuo - autom. No, kod ljutih Sremaca, naviklih na paradne karuce, postizao je sasvim suprotan efekat. Bezali su kao od djavola, plaseci se sokocala koje ne pase, brekce umesto da rze, dok mu oci velike kao tepsije sijaju u mraku. Zivot “de dion boutona” u narednoj kampanji zavrsio se tezim kvarom, a gde bi drugde nego negde kod fatalnog Sida, pa je zeljeznicom vracen u Novi Sad, gde je camio tri godine u vlasnikovom dvoristu, kada je prodat nekom anonimnom beogradskom parajliji.
Da ne zaostanu u novosadskom hoh drustvu, drugi automobil kupio je zupan Matkovic, prvi covek prostrane Backo-bodroske oblasti, dok je trecim Lazar Dundjerski castio sinove DJordja i Gedeona kad su uspesno okoncali visoko skolovanje u Pesti. Geda je samo neku godinu posle Adamovica takodje doktorirao pravo, istina “tek” u 24. godini.

Slika


Osnivac bioskopa i fabrika

Slika

Dok Bozu Radulovica, propalog rentijera, pamti samo istorija automobilizma juzno od Save i Dunava, dr Adamovic, potekao iz porodice bogatog vinarRenesansni advokat dr Adamovicskog trgovca Sandora Adamovica (preci su mu posrbljeni Grci), svakako najrenesansnija novosadska licnost s kraja 19. i prve polovine 20. veka, nije bio bonvivan sklon “glembajevstini”. Kao preduzimljiv drustveni radnik (pezorativnu konotaciju terminu doneo je samoupravljacki basibozluk) nije bilo posla za “javnu polzu” u kojem ne samo da nije ucestvao, nego ga i inicirao. Osnovao je prvi stalni bioskop “Apolo” (kasnije pokrenuo i filmski zurnal), bio medju najvecim akcionarima u fabrikama kiseonika i kablova, a njegovom zaslugom termoelektrana je elektificirala grad. Za lordmera je izabran 1920. (vec naredne godine se vratio advokaturi) i poceo temeljnu urbanistickom modernizaciju Novog Sada, grada okruzenog barama i mocvarama, koji je austrougarsko utvrdjenje na obali Dunava sprecavalo da izadje na reku. Kad je 1928. izgorelo pozoriste Dundjerskih, bio je medju osnivacima fonda za podizanje nove zgrade SNP. Ironijom sudbine je pedesetak godina docnije, zbog gradnje aktuelne pozorisne zgrade, zajedno sa nizom zgradau Jevrejskoj ulici, medju prvima srusena velika spratna kuca dr Adamovica.
Kao advokat medjunarodne reputacije bavio se od 1894. pretezno gradjanskim, privrednim i vanparnicnim pravom i (kasnije sa sinovima, takodje advokatima dr Aleksandrom i dr Fedorom), zastupao brojne domace i strane firme. Od osnivanja 1921. pa do rata bio je predsednik Advokatske komore Novog Sada, a u dva maha predsednik Jugoslovenskih advokata.
Mlad se poceo baviti i politikom i biran je za gradskog odbornika od 1894. do 1918. U ugarski parlament usao je 1905. kao poslanik backo-palanackog okruga, na listi opozicione Pucke stranke, potukavsi ubedljivo vladinog kandidata. Po izbijanju Prvog svetskog rata interniran je u Debrecin i odande poslao krivicnu prijavu protiv ugarskog ministra unutrasnjih poslova, koja je izazvala pravu buru u parlamentu, a Adamovicu je dozvoljeno da se vrati u Novi Sad, gde se prikljucuje Srpskom narodnom odboru Jase Tomica. Izabran je i za poslanika Velike narodne skupstine, koja je 25. novembra 1918. proglasila otcepljenje Vojvodine od Ugarske i prisajedinjenje Kraljevini SHS. Opredelio se za radikalsku struju Stojana Protica i njegov nacrt ustava nove drzave, a kad je Protic politicki marginalizovan Adamovic se definitivno povukao iz politike.





** iako Stevan Adamovic nije dovoljno poznat siroj javnosti, bio je jedan od bitnijih cinioca novosadske i srpske moderne istorije. U Novom Sadu vise nema njegove kuce ali se jedan mali deo grada zove Adamovicevo Naselje u cast njega i njegove familije. Ja zivim blizu i taj kraj mi je dobro poznat a jako je interesanto sto se na tom malom prostoru nalazi jako mnogo dobrih automobila ( kako oldtimera tako i modernih modela ) medju kojima je i dosta ekskluzivnih primeraka. Izmedju ostalog, bas u tom kraju se napravljene prve srpske replike Lotusa S7 i Cobre. Verovatno je to ironicno-simpatican nacin na koji se istorija oduzuje ovom pravom i prvom novosadskom i srpskom automobilskom pioniru.... ;) :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Adamovi%C4%87evo_Naselje

Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Pet Avg 27, 2010 11:41 am

Nove informacije!


Prekopavao sam po netu i postavljao pitanja na stranim forumumima, trazeci informacije i slike u vezi De Dion Boutona iz 1892 godine i natrcao sam na sledecu pricu... Naime, De Dion Bouton je poceo da pravi motore sa unutrasnjim sagorevanjem tek krajem 1895 godine i do tad su sva vozila koje je ta firma pravila, bili parne masine, tzv Trepardoux sistem. Navodno, te parne masine su bile pouzdanije i snaznije od benzinskih motora, u tom momentu, i zbog toga ih je De Dion i forsirao. Odakle, novinaru, koji je pisao clanak u Dnevniku, informacija da je to bio elektromobil, zaista ne znam. Najverovatnije zbog toga sto nije bio klasican SUS motor ili zbog toga sto je neki od potonjih automobila u gradu bio elektrican. Posle Stevana Adamovica, bogate familije su pocele da kupuju kola pa se za 100 ( i vise ) godina, prica izvitoperila malo... ;)


Ovako bi trebao da izgleda:


Slika
Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod kema » Pon Sep 12, 2011 4:31 pm

i radionice u Novom Sadu
Slika
SlikaSlika
Slika
mislim da je prvi novinar auto mehaničar
Ovo muzgavo je delo moje dece vole da lupaju pečete.
Upućeni nek nastave priču
Slika
Slika
Korisnikov avatar
kema
 
Postovi: 88
Pridružio se: Ned Sep 11, 2011 8:22 am
Oldtajmer: vw karman cabrio 1954 VW oval 1953 Motocikl Bmw ,MIle1936.Austro motorete 1923

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod vranac » Pon Sep 12, 2011 10:14 pm

zanimljiva tema,zanima me izuzetno,informacije su zlata vredne,cestitam.
montenegro
Korisnikov avatar
vranac
 
Postovi: 706
Pridružio se: Sre Avg 17, 2011 3:03 pm
Lokacija: beograd/zabljak
Oldtajmer: volvo 940(1990),
volvo 244(1982),
volvo 245(1981),
saab 900 turbo(1984)

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Pon Sep 12, 2011 10:42 pm

kema je napisao:Upućeni nek nastave priču
Slika
Slika



Ja nisam upucen ali mogu da pogadjam... ;)
Dakle, Minerva, belgijska fabrika lux automobila ( zvali su je i Belgijski Rolls ) i brosura sa pecatom karoserijske radionice iz Novog Sada. Model na slici mi deluje sa pocetka 20tih i predpostavljam da je preko te radionice mogao da se kupi auto sa karoserijom po zelji, sto je tih godina bila sasvim normalna stvar.

Inace, bilo je vise karoserijskih radionica u NS a i u celoj zemlji, vecina se bavila obicnim poslovima ali su ponekad imale i ovakve narudzbine.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod kema » Sre Sep 14, 2011 10:39 pm

i prodavnice u Novom Sadu
Slika
Slika
Slika
Korisnikov avatar
kema
 
Postovi: 88
Pridružio se: Ned Sep 11, 2011 8:22 am
Oldtajmer: vw karman cabrio 1954 VW oval 1953 Motocikl Bmw ,MIle1936.Austro motorete 1923

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Sre Feb 15, 2012 8:12 pm

Odavno slusam price starijih poznavalaca o nekom filmskom reziseru koji je snimao neki film u okolini NS i odseo u Hotelu Putnik ispred kog je bio parkiran njegov Ferrari. Pricu sam cuo sa vise strana i autenticna je ali niko nije mogao da se seti ko je reziser, koji je film u pitanju i o kom se Ferrariju radi. U to vreme u celoj bivsoj Jugoslaviji se snimalo brdo stranih filmova i koprodukcija i dosta se snimalo u okolini Novog Sada ( Tvrdjava, F. Gora, Dunav... ) pa to nije bilo tako cudno ali parkirani Ferrari mora da je izgledao nestvarno.


Pre neki dan sam nesto citao o filmu Castle Keep iz 1969 godine, koji je sniman u Kamenickom parku ( napravili su ogromnu kulisu dvorca koji je kasnije spaljen radi snimanja ) i koji je rezirao cuveni Sydney Pollack. Film nije nesto preterano poznat iako je imao kvalitetnu glumacku ekipu ali mi je privuklo paznju to sto je Sydney Pollack bio ljubitelj automobila i druzio se sa Paul Newmanom, McQueenom, Yatesom i ostalim holivudskim automobilistima iz tog doba. Onda mi padne na pamet da proverim da li je on imao Ferrari i nadjem da jeste i to Ferrari 365 GTB/4, u narodu poznatiji kao Daytona! :D



Slika


Slika


Nazalost, nemam nikakav nacin da dokumentujem ovu pricu, osim secanja ljudi koji su bili tamo. Film nije sporan ( cak imam i slike zamka ) i Sydney je zaista posedovao Daytonu u to vreme. Jedino se nadam da negde postoji neka slika automobila na ulici u necijoj arhivi ili neke slike sa seta i da je neko ovekovecio taj nesvakidasnji prizor... Sam Sydney nije neka pomoc po ovom pitanju jer je umro 2008 godine... ;)
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod luci » Čet Feb 16, 2012 1:18 am

ne znam, nisam ubedjen da je covek brodom vukao ferrari iz amerike da bi se njime vozao tuda, mislim da bi realnije bilo traziti nekog evropskog rezisera, ili makar na duze stacioniranog u evropi...
Slika
Korisnikov avatar
luci
 
Postovi: 1569
Pridružio se: Sre Apr 08, 2009 12:52 pm
Oldtajmer: 1972 Ford Escort 1300 GT

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Čet Feb 16, 2012 1:45 am

Ako su mogli da transportuju ogromnu kolicinu opreme i rekvizita ( ne znam da li si svestan koliko je filmska oprema glomazna ), jedan auto je nista. U ostalom, ne mora brodom da se vuce, i onda je funkcionisao avionski kargo transport.


Recimo, Roman Polanski je svoj 300 SEL 6.3 narucio i platio u Los Angelesu, automobil je napravljen u Stuttgartu ( i to US spec ) i trebao je da ga preuzme u Kanu, i takvi aranzmani uopste nisu bili retki. Mozda je Pollack svoj Ferrari pokupio negde u Evropi i dovezao se ovde. To potpuno nebitno za celu pricu.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Pon Mar 12, 2012 11:35 pm

http://politikin-zabavnik.rs/pz/tekstov ... a-svetla-u

"Prvi automobilista

Kada je Stevan 1892. položio advokatski ispit, njegova baba, imućna udovica Marta Kondoroši, odlučila je da svom unuku pokloni nešto zaista posebno. Oduvek zainteresovana za novotarije, na Svetskoj izložbi u Parizu za 6000 franaka kupila je Stevanu automobil marke „De dion Bouton”. S obzirom na to da su automobili u to vreme mogli da se vide samo na pariskim, bečkim i peštanskim ulicama, bilo je to pravo čudo za Novosađane. U „Prometejevoj” knjizi Ime i prezime Novi Sad može da se pročita kako je jednom prilikom auto zbog kvara krenuo unazad, a mnogobrojni prolaznici počeli su veselo da tapšu misleći da je u pitanju neki novi trik! Automobil je radio na električni pogon i bio je, kažu, toliko lak da je jednom prilikom pregazio Stevanovog dvogodišnjeg sina i nije ga povredio! Pred izbore za hrvatski sabor na kojima je bio kandidat, Stevan je pomislio da bi automobil mogao ostaviti dobar utisak na publiku, pa je njim otputovao u Šidski srez. Na njegovu žalost, nije računao na tadašnju veliku razliku gradskog i seoskog mentaliteta i njegovi mogući birači razbežali su se čim su ugledali automobil! To mu ipak nije upropastilo kampanju i bio je izabran za poslanika te godine, potukavši ubedljivo vladinog kandidata. Kao mladić, Stevan je učestvovao u biciklističkim trkama i kasnije je njegovom zaslugom podignut velosipedski velodrom na praznom placu na kom je nekad bila gostionicaTurski han, a danas je tu Matica srpska. U Braniku od 29. avgusta 1900. može da se pročita kako su tog dana na novom trkalištu Biciklističkog društva tribine „bile dupke pune elegantnom publikom, koja je sa zapetom pažnjom pratila pojedine trke”.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Čet Jun 07, 2012 2:26 pm

Slika



To "fabrika kola" deluje malo optimisticno i u pitanju je jedna od brojnih karoserijskih radionica u Novom Sadu. Ova bi trebala da je jedna od vecih. Obzirom da se spominje nekadasnja zeljeznicka stanica, predpostavljam da je lokacija ove firme bila negde u danasnjoj Balzakovoj ulici. Prema trocifrenom broju telefona, predpostavio bi da su 20te godine u pitanju.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Ned Jun 17, 2012 5:10 pm

Izgleda da se Rajh u jednom momentu odvojio i osnovao svoju firmu.


Slika


Negde sam procitao da je pred rat dobio veliku narudzbinu iz Beogradskog GSPa za karoserije za vise desetina autobusa. GSP je kupio sasije sa motorima a Matija je odradio sve ostalo.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Pon Avg 06, 2012 10:50 pm

Nista se nije promenilo od 1935 godine... :)



Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Sre Sep 05, 2012 5:31 pm

Ne znam gde je bila ulica Kralja Petra II (danas postoji samo Kralja Petra I ) ali sumnjam da tamo ima starije od 20 godina...


Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod kema » Čet Sep 06, 2012 8:22 pm

Slika
Slika
Korisnikov avatar
kema
 
Postovi: 88
Pridružio se: Ned Sep 11, 2011 8:22 am
Oldtajmer: vw karman cabrio 1954 VW oval 1953 Motocikl Bmw ,MIle1936.Austro motorete 1923

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Čet Sep 06, 2012 10:11 pm

Sta je ovo tacno, priznanica, narudzbenica, faktura...?
Prema tome sto stoji "Jugoslavien" predspostavljam da je posle 1918 god
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod kema » Pet Sep 07, 2012 9:40 pm

Potvrda o prispecu paketa 15.5.39 od neke automobilske karoserijske radionice .Tu je i potpis Rajhov
Korisnikov avatar
kema
 
Postovi: 88
Pridružio se: Ned Sep 11, 2011 8:22 am
Oldtajmer: vw karman cabrio 1954 VW oval 1953 Motocikl Bmw ,MIle1936.Austro motorete 1923

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Uto Jan 01, 2013 9:31 pm

Nasao sam ovu sliku na jednom forumu i uz nju propratni text:

"Новосађанин Никола Крстић, члан Ауто-мото друштва „Војводина“, за две непуне године израдио је аутомобил у својој механичарској радионици.
Дужина аутомобила је 4,5 метара.
Крстић је радио аутомобил према моделу „Себра“. Ауто се одликовао изузетном линијом и удобношћу"



Slika



:shock: :shock: :shock:
Nisam imao pojma o ovome i ovo je prvi put da cujem za ovu kreaciju. Interesantno, slika je iz 1954 godine a Nikola Krstic je ocigledno bio inspirisan sa GM konceptom LeSabre iz 1951, odatle i ono "Sebra" kako smo mi preveli :)



Slika






Da li neko zna ko je bio Nikola Krstic i gde je automobil sad, posto predpostavljam da je tvoras odavno pokojni?
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Ned Feb 17, 2013 2:32 pm

Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod milbog83 » Pon Feb 18, 2013 11:42 pm

Slika
Slika
Jedan od tih 420 luksuznih je i ovaj Opel P4 jedini preziveli iz Petrovaradina (Zmaj Jovine)
Slika
DUSKO DJUKANOVIC
Korisnikov avatar
milbog83
 
Postovi: 66
Pridružio se: Uto Feb 16, 2010 3:15 pm

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Uto Feb 19, 2013 12:19 am

Lepo. Nisam znao za njega :thumbup:
Jel jos uvek u Petrovaradinu?
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod milbog83 » Uto Feb 19, 2013 1:25 am

Taj Opel je bio u vlasnistvu porodice Manic (Zmaj Jovina 1) do davne 1986.Nakon toga u Backoj Topoli sve do jesenas kad ga ja kupujem od naslednika iz B.Topole.
Znaci ja mu dodjem treci vlasnik. :crazy:
DUSKO DJUKANOVIC
Korisnikov avatar
milbog83
 
Postovi: 66
Pridružio se: Uto Feb 16, 2010 3:15 pm

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod dmj » Pon Feb 25, 2013 12:33 pm

Interesantno, podosta je unikata i samogradnji po svijetu bilo inspirirano Le Sabreom, ali za ovu novosadsku uistinu nisam znao!
Korisnikov avatar
dmj
 
Postovi: 218
Pridružio se: Sub Jan 29, 2011 6:42 pm
Oldtajmer: Nekoliko tisuća malih modela

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Pon Feb 25, 2013 3:33 pm

Pokusao sam da se raspitam kod starijih poznavalaca i saznao sam da je kao osnova uzet neki posleratni Chevrolet sa rednim sestakom (Chevrolet nije imao V8 do 1955 godine). Jedan covek kog sam pitao se seca samog Nikole Krstica i automobila ali kaze da je Krstic odavno pokojni a siguran je i da je auto unisten. Videcu da li mogu da dodjem do naslednika, sigurno imaju neke detaljnije informacije.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Novom Sadu

Postod HEMI 426 » Sre Mar 20, 2013 3:17 pm

Istorija Novosadskih vatrogasaca:

http://vatrogasci-novisad.org.rs/istorijat.html

Na dosta mesta se spominje mehanizacija i oprema, sto je nama interesantno a ima i slika. Izmedju ostalog:

"Protivpožarna oprema profesionalnih vatrogasaca u 1926. godini je obogaćena pa oni sada raspolažu sa:

motornom dvokolicom "RENO" od 18 konjskih snaga
pribornim kolima "FIAT" od 35 konjskih snaga
autoštrcaljkom "AUSTROFIAT" od 24 konjske snage
autolestvama tipa "MAGIRUS" visine 26 metara
autotenkom "AUSTROSAURER" od 36 konjskih snaga"


Ovo je posebno interesantno, nadam se da u nekoj arhivi ima vise informacija:


"1934. godine zabeležen je prvi požar na motornom saobraćajnom sredstvu. 18. decembra u ul. ilije Ognjanovića zapalio se putnički automobil vlasništvo Đerđa Fergača "i tako zapaljen jurio jedno vreme". :wtf:
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad


Povratak na Istorija automobilizma na ovim prostorima

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost