Prvi automobil u Beogradu

Prvi automobil u Beogradu

Postod HEMI 426 » Sre Apr 15, 2009 2:39 pm

* text je preuzet iz nedeljika NIN od 10. 04. 2003 godine i predstavlja deo intervijua sa Bracom Petkovicem


Vlasnik prvog automobila u Srbiji Boza Radulovic kupovao je cist apotekarski benzin u drogerijama, pa ga je onda mesao sa gasom
Prvi automobil u Srbiju je stigao na peron beogradske zeleznicke stanice 3. aprila 1903. u sest casova i dvadeset minuta, jutarnjim mesovitim vozom broj 21 iz Beca. Mnogi koji su se tog jutra zadesili na turi prve voznje kroz Beograd, krstili su se i bezali u ulaze pred cudnom masinom koja je pravila buku i ostavljala za sobom onaj stari Beograd koji je dotad poznavao samo topot konjskog saobracaja.
Direktor i vlasnik Muzeja automobila gospodin Bratislav Petkovic prica o tom prvom srpskom automobilu:
Nessels na nemackom znaci kopriva, Nesselsdorf znaci Koprivica, a Nesselsdorfer onaj koji je iz Koprivice. Kad je osnovana Ceska Republika 1918. godine posle raspada Austrougarske, nazvali su to mesto Ceske Koprivice, a fabrika Nesselsdorfer Njagenbaufabrikgeselschaft posle je postala Tatra. Tu, u okviru te fabrike postoji muzej u kome se nalazi isti takav primerak nesersdorfera koji je napravljen u svega tridesetak primeraka. To je auto koji je najblizi kociji, izgleda kao fijaker, jer je pretezno napravljen od drveta, ima motor koji je dosta bucan... dva cilindra, motor marke bokser, 12 konjskih snaga, ne vise. Taj Nesselsdorfer je poremetio idilu starog Beograda, dotad je postojao samo konjski saobracaj. I odjedanput se sad pojavila ta masina koja tresti, koja nesto juri, luduje tolikom brzinom po ulicama...”
Koliku je brzinu motor mogao da razvije?
“Tada se nije davala maksimalna brzina, jer je mnogo toga zavisilo od goriva koje ste mogli da nabavite. Onda niste imali gde da kupite benzin, nisu postojale pumpe. Vlasnik prvog automobila u Srbiji Boza Radulovic kupovao je cist apotekarski benzin u drogerijama, pa ga je onda mesao sa gasom... on nikada nije mogao da istera neku veliku brzinu. Ali, ocigledno je imao neki strah od toga da auto sam vozi, pa je angazovao Sretena Kostica, fotocinkografa, da on bude vozac. Prvih 45 dana bio je vozac iz fabrike koji je obucio Kostica da sofira. Fotocinkograf bio je zanat, u to vreme, vrlo sofosticiran; jer, izazivale su se fotografije na plocama za stampu, ali posto ta tehnologija ocigledno nije bila savrsena, onda su ljudi sigurne i mirne ruke na samoj ploci doradjivali fotografije. Posto je on imao sigurnu i mirnu ruku, Radulovic je pomislio da ce on imati smisla i za druge tehnicke stvari pa ga je i angazovao da bude sofer. Sreta Kostic takodje je dosao na stanicu, mada uopste nije znao ni kako auto izgleda, ni sta znaci sofirati. Dakle, taj Sreta Kostic je postao prvi srpski sofer i nikad vise pored svog imena nije stavio ‘fotocinkograf’, nego samo ‘sofer’. Promenio covek zanimanje! Kasnije bio je recimo, sofer kralja Petra Drugog... Posle dvadeset dana stigao je u Srbiju drugi automobil, marke Maurer-Union, ciji je vlasnik Mladen Ljubinkovic bio malo hrabriji, pa je auto vozio sam. Tada je auto jos uvek bio igracka bogatih. Boza Radulovic bio je dosta bogat rentijer, kad je taj auto mogao da plati u ono vreme nekih 12 000 kruna, jer su dobre cinovnicke plate, recimo, bile oko 1 000... Za te pare tada je mogla da se podigne lepa vila, ogromna. Bio je dete bogatih roditelja, mogao je to sebi da priusti... Do Prvog balkanskog rata u Srbiju je doslo nekih pedesetak automobila, sto privatnih, sto drzavnih.
Negde 1912. pred rat, vojska je rekvirirala svega 31 automobil, sto znaci da je toliko i bilo u Srbiji, mozda koji vise. Prakticno, motorizacija pocinje tek pred Prvi svetski rat.
Posle nekoliko preprodaja i rekviriranja, taj Nesselsdorfer poslednji put je vidjen u Skoplju.”
Kad je pocelo snabdevanje gorivom sa pumpi?
“Negde tridesetih godina. Benzin je bio strasno skup. Na primer, u Rumuniji je benzin kostao jedan dinar, a u Beogradu sest dinara; u provincijskim mestima bivao je cak i po 12 dinara! To je bas bilo mnogo. Onda, carine su bile 50 odsto od vrednosti automobila... Znate, nasa zemlja bila je jedna seljacka, agrarna zemlja, gde se malo popreko gledalo na bogatije ljude, auto je bio smatran luksuzom, hirom bogatih. To se nije promenilo sve do pred sam Drugi svetski rat.”
Od Vladimira Veselinovica, jednog od osnivaca Udruzenja istoricara automobilizma koji se godinama bavi istrazivackim radom, doznajemo jos nesto o Bozidaru Radulovicu, vlasniku prvog srpskog automobila.
“On je bio sin poznatog beogradskog trgovca Vojina Radulovica koji je svoju trgovinu protokolisao jos 1860. Posto se vratio sa skolovanja u Svajcarskoj, gde je zavrsio industrijsku skolu, umesto da preuzme oceve poslove, on iznenada upisuje vojnu akademiju koju je zavrsio 1899. sa cinom potporucnika. Posle nepune tri godine u vojnoj sluzbi, podnosi ostavku i postaje rentijer zahvaljujuci bogatstvu koje mu je otac ostavio. Voleo je boemski zivot, puno je trosio i mogao je sebi da priusti i automobil. Nepune tri godine kasnije, doziveo je finansijski krah, prodao je automobil i ponovo se vratio vojnoj sluzbi. Posle Prvog svetskog rata, ozenio se, radio kao cinovnik i ostatak zivota proveo u Beogradu, gde je i umro 10. decembra 1939. godine.”
Sta nam mozete reci o tome ko su bile prve porodice koje su kupovale automobile, posto je zapravo i to predmet vasih visegodisnjih istrazivanja? Da li se prema rezultatima vasih istrazivanja moze reci da su te porodice cinile neku vrstu srpske elite u ono doba?
“Sve licnosti, vlasnike automobila i sve druge koji su bili vezani za razvoj automobilizma u Srbiji, biografski sam obradio. Gradja koja je svima dostupna u nasim arhivskim ustanovama nije mi bila dovoljna, vec sam puno vremena proveo na terenu tragajuci za dodatnim podacima. Bio sam iznenadjen da su prve automobile u Sapcu kupili na primer krojac Svetislav Kupka i vinarski trgovac Sreten Tucakovic, a ne najbogatiji ljudi iz tog mesta. U Beogradu vlasnici automobila bili su trgovci, bankari, lekari, kafedzije, advokati, inzenjeri, cinovnici, i drugi ali vecina onih najbogatijih je i dalje uzivala u voznji fijakerima po beogradskoj kaldrmi. Recimo, u Kragujevcu, poznati fabrikanti koze braca Fijala, imali su automobil, ali su ga takodje imala i dvojica fabrickih radnika.”




auto je ovako odprilike izgledao:


Slika

ovaj model na slici je prvi primerak iz 1899 godine, tako da je auto Boze Radulovica bio nesto moderniji
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Beogradu

Postod Alekre » Čet Apr 16, 2009 8:17 pm

Zamisli u ono vreme vozis ovo po BGu i hvatas ribice 8-)
92% of teens have moved on to turbo folk. If you are part of the 8% who still listen to real music, copy and paste this into your signature.
Korisnikov avatar
Alekre
 
Postovi: 34
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 1:23 am
Lokacija: Smederevo

Re: Prvi automobil u Beogradu

Postod HEMI 426 » Čet Apr 16, 2009 9:02 pm

ribice...?


Slika

ne znam da li si svestan ali tih godina pedikir,manikir i depilacija su bile nepoznate kategorije a i sama higijena i kozmetika se nije uzimala ozbiljno kao danas...da ne govorimo o moralu i tadasnjim uber patrijarhalnim pravilima ponasanja. konkretno, ne bi nista video do braka a i ono sto bi onda video ne bi bilo bas kao sto zamisljas a verujem da bi tvojoj gospodzi bile potpuno nezamislive i nenormalne sve stvari koje bi joj predlagao da radi... ;) :lol:


drzi se 21 veka sine...
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Prvi automobil u Beogradu

Postod Kverta » Ned Nov 15, 2009 5:46 am

... pisao lično Sreten Kostić svom bratu Jovanu:
kasina je napisao:
Slika
Slika



Slika
Korisnikov avatar
Kverta
 
Postovi: 2388
Pridružio se: Sub Apr 11, 2009 11:14 pm
Lokacija: Beograd

Re: Prvi automobil u Beogradu

Postod alusil » Pon Mar 15, 2010 9:12 pm

Krasno opisano , HVALA . i ja sada davam u dio TATRA ovde na forumu više informacija tako da možete poznati više detaila.
http://www.tatra-club.com sajt kluba kde sam član
http://www.tatra700.estranky.cz/ sajt prijatela koji ima najbolji avtomobili TATRA
Slika
Korisnikov avatar
alusil
 
Postovi: 61
Pridružio se: Pet Mar 05, 2010 4:11 pm
Lokacija: Češka republika - Morava - Olomouc

Re: Prvi automobil u Beogradu

Postod Kris » Čet Avg 12, 2010 12:05 am

HEMI 426 je napisao:ribice...?


Slika

ne znam da li si svestan ali tih godina pedikir,manikir i depilacija su bile nepoznate kategorije a i sama higijena i kozmetika se nije uzimala ozbiljno kao danas...da ne govorimo o moralu i tadasnjim uber patrijarhalnim pravilima ponasanja. konkretno, ne bi nista video do braka a i ono sto bi onda video ne bi bilo bas kao sto zamisljas a verujem da bi tvojoj gospodzi bile potpuno nezamislive i nenormalne sve stvari koje bi joj predlagao da radi... ;) :lol:


drzi se 21 veka sine...



Ribice :clap: :clap:
Korisnikov avatar
Kris
 
Postovi: 7
Pridružio se: Sre Avg 11, 2010 9:58 pm
Lokacija: Pariz

Re: Prvi automobil u Beogradu

Postod stalker92 » Uto Nov 09, 2010 10:36 pm

Iz danasnjih novina 24 sata:
Slika
"For years I thought I was the only person who was looking behind sheds, barns and garages while traveling, but I was mistaken. There are a lot of us out here."
Korisnikov avatar
stalker92
 
Postovi: 1479
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 8:56 am
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: '81 Ford Taunus TC3 1.6 L

Re: Prvi automobil u Beogradu

Postod Kverta » Čet Dec 09, 2010 5:29 pm

... odlomak iz knige :
"Аутомобил: од првог аутомобила који је ишао 4 километра на сат до Кембеловог рекорда"
Edicija "Zlatna knjiga"

Место: Београд
Издавач: Геца Кон
Година: 1932

Slika


Izvor : Народнa библиотекa Србије


Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Korisnikov avatar
Kverta
 
Postovi: 2388
Pridružio se: Sub Apr 11, 2009 11:14 pm
Lokacija: Beograd

Re: Prvi automobil u Beogradu

Postod Kverta » Čet Dec 09, 2010 5:42 pm

... iz iste knjige :

Pocetak Automobilizma u Srbiji :

Slika
Slika
Slika
Slika
Korisnikov avatar
Kverta
 
Postovi: 2388
Pridružio se: Sub Apr 11, 2009 11:14 pm
Lokacija: Beograd

Re: Prvi automobil u Beogradu

Postod zeka » Ned Maj 08, 2011 9:17 pm

Kod clanka o Marot-u ima nelogicnost po kojoj je vozilo proizvedeno dve godine pre osnivanja fabrike :shock:
Korisnikov avatar
zeka
 
Postovi: 15
Pridružio se: Čet Feb 25, 2010 12:54 pm


Povratak na Istorija automobilizma na ovim prostorima

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost

cron