Jim Clark

Jim Clark

Postod stalker92 » Ned Okt 25, 2009 4:42 pm

Jim Clark - sećanje na velikana F1

Autor: Draško Pintarić, 09.04.2008.


Na današnji dan pre 40 godina, 7-og aprila 1968, poginuo je jedan od najvećih vozača Formule 1, Jim Clark.


Bilo je to jedno sasvim drugačije doba, doba slave i doba strave, kada je Formula 1 bila izuzetno opasna, doba u kome je smrt bila sastavni deo ovog sporta. Vozači Formule 1 bili su ljudi posebnog kova, prvi gladijatori koji su se borili ne samo da pobede nego i da prežive. Neki su imali sreću da dožive kraj svojih karijera, mnogi, možda oni najbolji, nažalost nisu.

Slika

Iako su razna rangiranja vozača uglavnom vrlo subjektivna i kontraverzna, mnogi se slažu da je Jim Clark bio barem jedan od 5 najvećih vozača svih vremena.

Slika

Slika

Slika

Rodjen je 1936, počeo voziti 1956, a pravu vozačku karijeru započeo već 1958, kada je na Brands Hatch-u vozio jedna mali Lotus Elite. Tom je prilikom izuzetno impresionirao pobednika te trke - osnivača Lotus-a Colin Chapman-a. Chapman ga angazuje za Lotus Junior tim, gde je zablistao, i već dve godine kasnije dobio priliku da vozi kraj sezone 1960 za zvanični Lotus Formula 1 tim.

Izazovi i surova realnost Formule 1 tog doba odmah su ga teško pogodili. Bio je učesnik jedne od najgorih trka Formule 1, trke na stazi Spa 1960. Kada je Vozač Cooper-a Chris Bristow poginuo početkom trke, Clark je prilikom tog fatalnog incidenta jedva izbegao stravično smrskano beživotno telo Bristow-a koje je ležalo na stazi, ali su njegov bolid i on sam nastavili trku uprskani krvlju svog kolege. Nešto kasnije u toku iste trke, drugi vozač Lotus-a Alan Stacey gubi kontrolu nad svojim automobilom nakon što ga je ptica udarila u lice u punoj brzini i takodje gine. Izuzetno potreseni Clark već tada počinje da razmiščlja o povlačenju. O negovom karakteru i volji govor činjenica da ipak nastavlja da vozi, priznaje da mrzi stazu Spa iz dna duše, ali ipak u toku dalje karijere 4 puta pobedjuje na toj stazi.

Već iduće godine, 1961, ponovo je učesnik kobnog sudara sa Ferrari-em kojeg vozi Wolfgang von Trips, na stazi Monza. Iako Clark nije bio kriv za incident i prolazi nepovredjen, smrt Trips-a i jos 14 gledalaca pored staze mu potpuno ruše moral i ponovo teraju da ozbiljno razmišlja o povlačenju. Na ubedjivanje Colin Chapman-a ipak nastavlja.

Slika

Slika

Slika

Sledeće 4 godine, Clark-a je praktično bilo moguće pobediti samo kada je imao tehničkih odnosno mehaničkih problema sa svojim bolidom. 1962 gubi šampionsku titulu u poslednjoj trci, zbog curenja ulja. 1963 sve se napokon poklopilo, Clark pobedjuje na 7 od 10 trka i osvaja prvu šampionsku titulu. 1964 - potpuno isti scenario kao i dve godine ranije - ponovo nesretno gubi titulu u poslednjoj trci, nakon odustajanja ponovo zbog curenja ulja. 1965, osvaja 6 od 10 trka i svoju drugu i nažalost poslednju šampionsku titulu.

1966 je bila loša godina za Lotus i Clark je bio u iskušenju da promeni tim. 1967 godine opet nije bio posebno uspešan u celini, ali će ta sezona biti zapamćena po jednoj od njegovih najboljih trka. Na velikoj Nagradi Italije kreče sa pole pozicije i vodi trku kada ga je zadesilo bušenje gume. U boksu gubi ceo jedan krug dok mehaničari zamenjuju točak, i ponovo kreče kao poslednji. Tokom te trke pokazuje sav svoj genijalni talenat dok se probija kroz saobraćaj, obilazeći jednog po jednog takmičara i postižući iz kruga u krug iznova sve bolja i bolja vremena. Na kraju se vraća na vodeću poziciju krug pre kraja trke ! Ipak, njegov Lotus nije bio napunjen sa dovoljno goriva i Clark se sa poslednjim kapima benzina dovlači do cilja kao treći, pošto ga zbog sporije vožnje u poslednjim metrima prelaze Brabham i Surtess. Ta trka se smatra jednom od najboljih trka u dugoj istoriji Formule 1.

Stpljenje sa Lotus-om i kada nije išlo dobro ipak se isplatilo, pošto je pobedom u prvoj trci sezone 1968 dostigao 25 pobeda i tako oborio dotadašnji rekord legendarnog Huan Manuel Fangio-a.

Clark nije posebno razmišljao na tehnički način i u potpunosti se oslanjao na Colin Chapman-a da prevodi njegove komentare i zapažanja o ponašanju automobila u inženjerska rešenja. Ova simbioza davala je uglavnom izvanredne rezultate, a i kad nije, Clark-ov prirodni talenat za vožnju omogućavao mu je da i iz problematičnih automobila izvuče čudesne rezultate. Ćesto je imao običaj da govori da nema pojma odakle dolazi njegova brzina. Jednostavno je bio brz - a nije ni znao zašto ! Bio je poznat i po tome da nikada nije tražio setup, to jest neko posebno podešavanje automobila. Dok su se ostali vozači mučili da pronadju idealno podešavanje automobila, Clark bi jednostavno seo u auto i postizao najbolje rezultate sa bilo kakvim podešavanjem, gotovo nikada ne zahtevajući da se nešto menja.

Slika

Slika

Slika

7. aprila 1968. Clark je trebao da bude na sasvim drugom mestu i da vozi sasvim drugi trku na Brands Hatch-u. Medjutim, samo zbog nekih ugovornih obaveza za proizvodjaca guma Firestone, odlučuje da vozi nevažnu trku Formula 2 na stazi Hockenheim. U petom krugu udara u drvo. Sa slomljenim vratom i frakturom lobanje, umire pre nego sto stiže u bolnicu. Uzrok nesreće nikada nije potpuno rasvetljen, ali je najverovatnije bila posledica naglog gubitka pritiska u jednoj od zadnjih guma.

Bio je izuzetno povučen, nije se snalazio tokom javnih pojavljivanja, mrzeo je i izbegavao konferencije za štampu. Iako je bio omiljen medju kolegama, koji su mu se bez rezerve divili, niko se nije ni zavaravao da ga zaista u potpunosti poznaje. Ćim bi seo za volan bio je otelotvorenje mira i kontrolisane agresivnosti. Van automobila, bio je neodlučan i stidljiv. Nikada se nije ženio, iako je na trke gotovo uvek dolazio u ženskom društvu, vozeći svoj privatni Lotus Elan.

Bilans njegove karijere u Formuli 1 je 2 šampionske titule, 25 pobeda i 33 pole pozicije u ukupno 72 Velike Nagrade. Pobedjivao je medjutim i u skoro svim drugim trkačkim serijama. 1964 pobedio je u BTCC šampionatu u Lotus Cortini. 1965 pobedio je u IndyCar seriji u čuvenoj trci Indianapolis 500. Skoro je pobedio i u NASCAR-u vozeći jedan Ford Galaxy za Holman Moody tim, i u rally-u, vozeći ponovo Lotus Cortinu u RAC Rally 1966. Tri puta je učestvovao u trci 24H Lemans-a, od '59 do '61. 1959 je završio drugi u klasi u Lotus Elite, a 1961 treći u ukupnom poretku u Aston Martin-u DBR1.

Nakon njegove smrti, svet automoliskih trka bio je u šoku, i mnogi si smatrali da je otišlo samo srce auto sporta. Chris Amon izjavio je u neverici: "Ako se ovo desilo njemu, kakvu šansu mi ostali imamo? Osećam da smo izgubili našeg vodju." Graham Hill rekao je da će mu najviše nedostajati Jim Clark-ov osmeh.

Slika

Slika


Izvor: Nacionalna Klasa
"For years I thought I was the only person who was looking behind sheds, barns and garages while traveling, but I was mistaken. There are a lot of us out here."
Korisnikov avatar
stalker92
 
Postovi: 1479
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 8:56 am
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: '81 Ford Taunus TC3 1.6 L

Re: Jim Clark

Postod HEMI 426 » Uto Okt 27, 2009 2:27 am

Clark je bio poznat po tome da je sve mogao da vozi i pobedjuje....

evo ga u '63 Galaxie

Slika
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Jim Clark

Postod pisaric » Pon Dec 07, 2009 5:06 pm

Mislim da je ovde Jim Clark u Lotus Cortina-i....
Slika
Korisnikov avatar
pisaric
 
Postovi: 252
Pridružio se: Pon Dec 07, 2009 4:32 pm
Lokacija: Kragujevac

Re: Jim Clark

Postod 911s [SK] » Pon Dec 07, 2009 6:52 pm

Cortinu je vozio Clark, ali Roger Clark.
Ford weist den Weg.
Everything we do, it's driven by you!
Slika
Korisnikov avatar
911s [SK]
 
Postovi: 1111
Pridružio se: Pon Apr 13, 2009 6:48 pm
Lokacija: Beograd
Oldtajmer: :::::::::
1963 Consul Corsair
1968 12M coupé
1969 12M
1969 Escort Mk1 2door
1971 Escort Mk1 4door
1970 17M
1979 Escort Mk2
1983 Granada Mk3 2.3 GL
1983 Sierra Mk1 Ghia
1998 Escort Mk6

Re: Jim Clark

Postod pisaric » Pon Dec 07, 2009 7:05 pm

Na ovoj slici je Jim Clark u Cortini a Brian "Yogi" Muir u Galaxie-u...
Slika
Korisnikov avatar
pisaric
 
Postovi: 252
Pridružio se: Pon Dec 07, 2009 4:32 pm
Lokacija: Kragujevac

Re: Jim Clark

Postod pisaric » Pon Dec 07, 2009 7:08 pm

Roger Clark mislim da nikada nije vozio kruzne trke,vozio je Ford Escorta na relijima..
Slika
Korisnikov avatar
pisaric
 
Postovi: 252
Pridružio se: Pon Dec 07, 2009 4:32 pm
Lokacija: Kragujevac

Re: Jim Clark

Postod 911s [SK] » Pon Dec 07, 2009 7:39 pm

Roger je vozio kružne u Saloon Car Championship-ima i to je vozio Cortine Mk1 GT.
Ford weist den Weg.
Everything we do, it's driven by you!
Slika
Korisnikov avatar
911s [SK]
 
Postovi: 1111
Pridružio se: Pon Apr 13, 2009 6:48 pm
Lokacija: Beograd
Oldtajmer: :::::::::
1963 Consul Corsair
1968 12M coupé
1969 12M
1969 Escort Mk1 2door
1971 Escort Mk1 4door
1970 17M
1979 Escort Mk2
1983 Granada Mk3 2.3 GL
1983 Sierra Mk1 Ghia
1998 Escort Mk6

Re: Jim Clark

Postod pisaric » Pon Dec 07, 2009 7:55 pm

Jeste u pravu si,osvojio je titulu 1965. sa Cortinom GT...Ali na ovoj slici je Jim :)
Slika
Korisnikov avatar
pisaric
 
Postovi: 252
Pridružio se: Pon Dec 07, 2009 4:32 pm
Lokacija: Kragujevac

Re: Jim Clark

Postod starac vujadin » Uto Dec 08, 2009 6:21 pm

Po meni svakako u 5 najboljih vozaca, a za mene i najtalentovaniji vozac Formule ! ikadas. Jedino sto ga mnogi objektivni poznavaoci iz tog vremena svrstavaju u najprljavije sampione jer je bio beskrupulozan na stazi, slicno Senni i Schumacheru.
Korisnikov avatar
starac vujadin
 
Postovi: 888
Pridružio se: Uto Apr 14, 2009 8:18 pm

Re: Jim Clark

Postod super 600 » Sub Jan 02, 2010 4:33 pm

Evo Klarka u Lotus Cortini 1964. Strašan talenat! A što se tiče prljavština na stazi, Senni (Bog da mu dušu prosti) niko nije ni do kolena.

Slika
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Jim Clark

Postod luci » Sub Jan 02, 2010 7:39 pm

ja to ne zameram... to je sve sastavni deo tog sporta..
Slika
Korisnikov avatar
luci
 
Postovi: 1569
Pridružio se: Sre Apr 08, 2009 12:52 pm
Oldtajmer: 1972 Ford Escort 1300 GT

Re: Jim Clark

Postod super 600 » Ned Jan 03, 2010 4:19 pm

luci je napisao:ja to ne zameram... to je sve sastavni deo tog sporta..

Slažem se. I ja sam se desetak godina mlatio na trkama, ali u ono džentlmensko doba kada su se znale granice i postojala neka nepisana pravila. U F1 jasno odvajam period velikih majstora i velikih džentlmena i na stazi i u životu, pre svega Grema Hila, Stirlinga Mosa, Džekija Stjuarta, Džeka Brebema, Brusa Meklarena,( ovde ubrajam i Klarka), pa mlađih generacija, Kleja Regaconija, Džekija iksa i da ne nabrajam. Ali sa Senom, po rečima jednog engleskog novinara, stigla je "huliganska" generacija u F1, koja je u želji za slavom i uspehom prešla ona nepisana pravila ferpleja u vidu sitnih čukanja i guranja i došla u fazu kada neki potezi ugrožavaju živote, i svoj i ostalih učesnika. Možda je to obožavaocima lika i dela Airtona bilo zabavno, ali je sigurno velikom broju dobrih poznavalaca bilo mučno i neverovatno. Znamo i koliko puta je žmurela i FIA i razne komisije, sve zarad dobre zarade i podizanja gledanosti F1. "The show must go on"!
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Jim Clark

Postod 911s [SK] » Ned Jan 03, 2010 6:47 pm

Jel to ono vreme kad su reli vozači nosili kravate? :)
Ford weist den Weg.
Everything we do, it's driven by you!
Slika
Korisnikov avatar
911s [SK]
 
Postovi: 1111
Pridružio se: Pon Apr 13, 2009 6:48 pm
Lokacija: Beograd
Oldtajmer: :::::::::
1963 Consul Corsair
1968 12M coupé
1969 12M
1969 Escort Mk1 2door
1971 Escort Mk1 4door
1970 17M
1979 Escort Mk2
1983 Granada Mk3 2.3 GL
1983 Sierra Mk1 Ghia
1998 Escort Mk6

Re: Jim Clark

Postod super 600 » Ned Jan 03, 2010 10:11 pm

Hm, pitanje u vidu sprdnje zadire već u domen elementarnog vaspitanja, poznavanja bon-tona, ukusa. Lepo vaspitani ljudi se zgražavaju kad vide današnje nazovi "političare" koji na javnim mestima ispod sakoa nose široko razdrljene košulje. Čemu onda služi taj sako? Pa elegantniji bi bili sa lepim puloverom preko. Ali je zato i najgori prostak ostajao "paf" kada se na stazi pojavljivao bivši šampion u F1, pravi džentlmen Majk Hotorn, sa lulom u ustima i obaveznom leptir mašnom. Skine sako od najboljeg škotskog tvida (ako to ovi novokomponovani i znaju šta je), navuče kombinezon, raspali po gasu i pobedi. Stil i elegancija + srce i znanje! Razumeš?
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Jim Clark

Postod 911s [SK] » Pon Jan 04, 2010 8:45 pm

Ne ne, pogrešno si me shvatio, čak sam hteo nešto drugo da kažem, odnosno da aludiram na neka daleka i lepša vremena, kada su auto-trke bile nešto drugo i lepše nego što su danas i kada su eto reli vozači nosili kravate. Nije mi poenta uopšte bila u samom stilu oblačenja. ;)
Ford weist den Weg.
Everything we do, it's driven by you!
Slika
Korisnikov avatar
911s [SK]
 
Postovi: 1111
Pridružio se: Pon Apr 13, 2009 6:48 pm
Lokacija: Beograd
Oldtajmer: :::::::::
1963 Consul Corsair
1968 12M coupé
1969 12M
1969 Escort Mk1 2door
1971 Escort Mk1 4door
1970 17M
1979 Escort Mk2
1983 Granada Mk3 2.3 GL
1983 Sierra Mk1 Ghia
1998 Escort Mk6

Re: Jim Clark

Postod super 600 » Uto Jan 05, 2010 12:05 am

911s [SK] je napisao:Ne ne, pogrešno si me shvatio, čak sam hteo nešto drugo da kažem, odnosno da aludiram na neka daleka i lepša vremena, kada su auto-trke bile nešto drugo i lepše nego što su danas i kada su eto reli vozači nosili kravate. Nije mi poenta uopšte bila u samom stilu oblačenja. ;)

Jasno. Pravo da ti kažem sa setom se sećam tih lepih vremena kad su se takmičari družili i uvažavali, rečju bili pravi sportisti. Nikako da se naviknem na scene iz naših boksova, psovanje, pljuvanje, tuče, neregularni automobili...Sport?
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: Jim Clark

Postod HEMI 426 » Uto Jan 05, 2010 12:10 am

Pa auto sport je dugo vremena odrzao "dzentlmenski" i "patricijski" smek u svim klasama iz prostog razloga sto je dugo vremena automobilizam i automobilski sport bio zabava "visih" slojeva drustva. Tek negde 60tih i 70tih, uz povecanje broja klasa i sampionata i pojeftinjenje automobila, to postaje masovan sport.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad



Povratak na Formula 1 i Grand Prix trke

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost