Airton Sena

Airton Sena

Postod stalker92 » Sre Okt 28, 2009 10:41 pm

Airton Sena - legenda modernog doba

Autor: Dejan Ivanović


Rođen 21. marta 1960, kao drugo dete Miltona da Silve, uspešnog biznismena i zemljoposednika. Airton je bio trapavo dete, kome je kasnije dijagnoziran problem sa motorikom i kordinacijom. Ljubav prema automobilima je nasledio od oca koji je bio ljubitelj trkačkih motora i automobila. Sa četiri godine dobio je karting sa 1KS, koji je od trapavog deteta napravio skoncentrisanog i smelog mladića. Sa osam godina počeo je da vozi porodična kola, a uzore je tražio u evropskim vozačima kao što su Jim Clark i Jackie Stewart.

Za deseti rođendan dobio je pravi karting od 100cc. Kako je minimalna starost za učešće na trkama kartinga u Brazilu bila 13 godina, morao se zadovoljiti samo treniranjem, a ne i trkanjem. 1972. godine Brazilac Fittipaldi postao je svetski šampion, ceo Brazil je slavio Fittipaldia koji je postao nacionalni heroj, ali mali Ayrton nije sebe video kao sledećeg Fittipaldi-ja ili Jackie Stewarta nego kao najboljeg vozača svih vremena.
Kada je napokon napunio trinaest godina, debitovao je na karting stazi koja je deo Interlagos kompleksa, gde je i ostvario svoju prvu pobedu.Kasnije je Senna tvrdio da je karting odličan za stvaranje uspešnih vozača trkačkih automobila. 1977. godine Ayrton je postaje Šampion Južne Amerike u kartingu i taj uspeh ponovio je i sledeće godine. Cilj mu je bila Evropa i Švetski šampionat u Le Manu. Među mnogo jačom konkurencijom Ayrton je završio na šestom mestu, što je smatrano za veliki uspeh vozača njegovog iskustva, ali on lično je bio razočaran što nije pobedio bar jednu trku. 1979. godine vraća se u Evropu i završava kao drugi u Svetskom šampionatu u Estorilu.

Slika Slika Slika

U Englesku stiže 1981. godine, kao vozač Formule Ford 1600 za tim Ralph Firmana - Van Diemen. Tada se ženi sa Liliane Vasconcelos. Trke su održavane gotovo svakog vikenda, debitovao je na Brands Hatch i osvojio osmo mesto, nedelju dana kasnije u Thruxtonu bio je treći. U Van Diemen-u su uočili potencijal mladog vozača i dali mu najnovije vozilo, s kojim je odmah osvojio pol poziciju. Trka je vožena po kiši, gde je Sena pokazao pravo umeće koje je retko ko mogao da prati. Nakon prve godine vraća se u Brazil u porodičnu firmu zbog nedostatka sponzora koji bi ga pratili tokom sledeće sezone. Nakon četiri meseca želja da se vrati motosportu je prevladala kod Sene,ali ne i kod Liliane, dogovorili su se da se rastave, a njegov otac sa Brazilskom bankom ga je zajednički sponzorisao. Te 1982. godine pobedio je na 22 trke i postao šampion.

Sledeća stepenica je bila Formula 3, koje je predstavljala ujedno i poslednji stepenik pre Formule 1. Britanska Formula 3 sastojala se iz 20 trka i predstavljala je odličan test za mašine i vozače. 1983. godine debitovali su dva velike nade moto sporta, Ayrton Senna, već poznat u britanskom moto-sportu i velika britanska nada Martin Brundle. Sena je je otpočeo sezonu sa devet vezanih pobeda, a Formula 3 je postala takmičenje između Sene i Brundle-a. O šampionu se odlučivalo na poslednjoj trci u Thruxtonu. Sena je pokazao odlučnost i punu pažnju je posvetio svim detaljima. Njegov motor su prepakovali majstori iz italijanskog Novamotora. Sena je osvojio pol poziciju, trku na kraju i šampionat Formule 3. Na proslavi šampionske titule razgovori sa timovima iz Formule 1 bili konkretni. Kako Piquet nije dozvolio da Sena ode u Brabham, Toleman je ostao kao jedina opcija. Nižerazredni tim je dobio mogućnost da uvrsti u svoje redove i najperspektivnijeg mladog vozača na sledeće tri godine.
1984. godine Sena je debitovao za Toleman, ali se situacija mnogo razlikovala od Formule 3. Gde ni najbolji vozač bez dobrog vozila i motora nije u mogućnosti da ostvari neki značajniji rezultat. Tim je predstavljao neku vrstu baze za tim Benetona. Problemi sa motorom i nedovoljna snaga su doveli da Sena na početku sezone ne uspeva da ostvari bolje mesto od osmog. Na trci u Monaku Sena je startovao sa trinaeste pozicije. Kiša pred pocetak trke nagovestila je Seni da ce možda uspeti da ostvari bolji rezultat. U sedmom krugu već je bio na sedmom mestu. Prost je vodio od početka kada se desio incident, dok je obilazio bolid Teo Fabia koji se okrenulo na stazi, Prost je udario jednog od redara. Potrešen ovim događajem neznajući da li je ubio čoveka (na svu sreću nije) otvorio je mogućnost Mansell-u da preuzme vođstvo. U dvadesetom krugu Prost je imao prednost nad Senom od 33.8 sekundi, u trideset prvom krugu prednost je smanjena na 7.4 sekunde. Pogoršanje vremena dovelo je do prekida trke u istom tom krugu, Sena nije uspeo da pobedi, ali rođena je legenda o kišnom trkaču. Neophodan mu je bio jači bolid, da bi uspeo da se ozbiljnije uključi u trku za šampionsku titulu.
Sena je tajno pregovarao sa Lotusom za sledeću sezonu obzirom da je svojim talentom predstavljao čoveka koji je u stanju da vrati Lotus na staze stare slave. Vozeći po teškim kišnim uslovima prvu pobedu ostvario je na trci u Estorilu, isti uspeh je ponovio i u Belgiji na pisti Spa. Ali Sena nije uspeo da povrati Lotus i 1988. godine prelazi u McLaren, gde mu je klupski kolega bio Alan Prost. Pobeđuje na osam trka i postaje po prvi put svetski šampion. 1989. je bio drugi u generalnom plasmanu, odmah iza Alana Prosta iako je imao više pobeda od njega. Odnosi medju njima se sve se više kvare i kulminiraju prelaskom Prosta u Ferari. U McLaren dolazi Gerhard Berger, a Sena 1990. i 1991. godine ponovo postaje svetski šampion. Povlačenje Honde iz formule, i nagli uspon Renoa bili su presudni za prelazak u Williams gde prelazi 1984. Nova sezona je puno obećavala za Senu, ali se nažalost završila već 1. maja u 14.17 časova na trci velike nagrade San Marina, kada je njegov bolid izleteo i udario u zid. Ovom tragičnom događaju predhodila je pogibija mladog austrijskog vozača Roland Ratzeberger-a i teški sudar Rubensa Barrichella.
Ovaj tragični vikend u San Marinu potresao je Formulu 1, koju je nesumljivo ostavila bez jednog od najboljih vozača svih vremena, koji je znao u konkurenciji Mansella, Prosta i Piqueta da iskoristi i najmanju grešku i ostvari pobedu.
Senu je nasledio Nemac Michael Šumaher kome su se širom otvorila vrata za pobede, titule i nove rekorde, ali ostalo je pitanje da li je bio bolji od Airtona Sene?

Šampionske titule:
1988 Ayrton Senna Brazil McLaren-Honda Turbo McLaren
1990 Ayrton Senna Brazil McLaren-Honda McLaren
1991 Ayrton Senna Brazil McLaren-Honda McLaren


Pobede u Formuli 1 na GP:
1985. Portugal.
1986. Španija, USA.
1987. Monako, USA.
1988. Belgija, Kanada, Velika Britanija, Nemacka, Madarska, Japan, San Marino, USA.
1989. Belgija, Španija, Nemacka, Meksiko, Monako, San Marino.
1990. Belgija, Kanada, Nemacka, Italija, Monako, USA, Australija.
1991. Belgija, Brazil, Madarska, Monako, San Marino, USA.
1992. Madarska, Italija, Monako.
1993. Australija, Brazil, Evropa, Japan, Monako.



Izvor: Nacionalna Klasa
"For years I thought I was the only person who was looking behind sheds, barns and garages while traveling, but I was mistaken. There are a lot of us out here."
Korisnikov avatar
stalker92
 
Postovi: 1478
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 8:56 am
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: '81 Ford Taunus TC3 1.6 L

Povratak na Formula 1 i Grand Prix trke

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 2 gostiju