Grupa B

Kada je FIA (Federation Internationale de l'Automobile) odlucila da predstavi Grupu B u WRC za 1982. sezonu verovatno nije ni sanjala koliki ce impakt ova grupa ima za ljubitelje auto trka i da ce u roku od samo nekoliko godina dobiti naziv “Smrtna Grupa B“. Medutim, za samo cetiri godine Grupa B je predstavila neke od najbrzih, najmocnijih i najpoznatijih reli automobila ikada napravljenih. Velika brzina ovih automobila je krivljena za mnoge sudare od cega su neki bili fatalni. Nakom smrti Henri Toivonena i njegovog suvozaca na 1986 Tour de Corse, FIA je ukinula ovu grupu posle samo cetiri godine. Iako je postojala kratko, Grupa B je danas smatrana za legendarnu medu ljubiteljia relija. Ali krenimo iz pocetka. Grupa B je predstavljena od strane FIA za 1982. sezonu kao zamena za Grupu 4 (modifikovani grand touring) i Grupu 5 (touring prototypes). Za razliku od Grupe A gde su postojala pravila za snagu, tezinu, tehnologiju i cenu, u Grupi B pravila o tehnologiji gotovo nisu ni postojali, samo 200 serijskih primeraka je trebalo biti napravljeno, visoka tehnologija je bila dozvoljena, a mozda najbitniji podatak je da nije bilo limita na velicinu turba. U samom pocetku Grupa B se pokazala kao uspeh nakon sto se dosta kompanija prijavilo za takmicenje i broj gledaoca polako poceo da raste. Pre predstavljanja Grupe B dve najpopularnije grupe relije su bile 2 i 4. Vecina kompanija se takmicila u Grupi 4, koja je zahtevala 400 serijskih primeraka, a u tom periodu najznacajniju ulogu su igrali Lancia Stratos, Ford Escort i Fiat 131 Abarth. U 1979. godini FIA je dozvolila koriscenje 4WD, ali mnoge kompanije nisu zelele da koriste 4WD jer je dodavao tezinu. Medutim, kada je sledece godine Audi stigao sa 4WD Quattro sa vozacem Hannu Mikkola i uspeo da uradi vreme od cak devet minuta bolje po pobednika relija i ostale kompanije su pocele da ozbiljnije da rade na 4WD. Naredne dve sezone Audi je nastavio sa uspesima i pobedama na nekim od najvecih relija, ali nedostatak boljih rezultata na svakom reliju je znacio da Audi ne moze do titule. Titula je pripala Ford Escortu sa zadnjom vucom i vozacem Ari Vatanen. Za 1982. sezonu FIA odlucuje da podeli automobile u tri razlicite grupe, Grupa N (serijski automobili), Grupa A (modifikovani serijski automobili) i Grupa B (modifikovani sportski automobili). Iako je Audi Quattro i dalje smatran za Grupa 4 automobil, Audi je poceo da ga koristio i u Grupi B i u 1983. sezoni Hannu Mikkola je osvojio titulu. Lancia je proizvela novi automobila za Grupu B, ali je model 037 i dalje imao samo zadnju vucu. Medutim, 037 je osvojio titulu timova koji se u to vreme smatrao vecim sampionatom od titule vozaca. U poslednji reli u sezoni Lancia nije ni zelela da ucestvuje iako se njen vozac Walter Rohrl borio za titulu. Pravilo koje je govorilo da se samo 200 serijskih primeraka mora napraviti je ubrzo nateralo i druge timove da ucestvuju. Opel je ubrzo zamenio model Ascona sa Manta 400 dok je Toyota ubrzo predstavila novi automobil zasnovan na Celici. Iako su oba automobila imali zadnju vucu kao i 037, nijedan od njih nije imao veceg uspeha u reliju mada je Toyota pobedila 1983 Ivory Coast reli sa Svedskim vozcem Bjorn Waldegard. Sledece 1984. godine Stig Blomqvist za volanom Audija je osvojio sampionsku titulu, ali je Peugeot pokazao da njegovo vreme dolazi. Naime, sredinom navedene 1984. sezone Peugeot se prikljucio Grupi B sa modelom 205 T16. Isto kao Quattro i T16 je imao 4WD, ali je bio manji i laksi nego Quattro i sa 1981. sampionom Ari Vatanen za volanom je pokazao da se ozbiljno mora racunati na njega. Audi se nije dao iznenaditi i za 1986. sezonu je predstavio novi Quattro koji je bio manji i laksi, ali je Peugeot potpuno dominirao 1985. sezonu. Medutim, vec tada su poceli problemi sa sudarima. Vatanen se slupao tokom relija u Argentini i teze se povredio kada je njegov pojas pukao tokom sudara, a nekoliko puta tokom sezone Vatanen se slupao kada je imao sigurnu prednost. I pored mnogih prica kako je grupa nesigurna, u 1986. sezoni je predstavljeno nekoliko novih automobila. Lancia je zamenila 037 sa Delta S4 koja je imala turbo i supercharger, Ford se pojavio sa RS200, Rover sa Metro 6R4, a Citroen sa BX 4TC koji se ipak pokazao previse tezak da bude ozbiljniji konkurent. Kada je 1986. sezona pocela ocekivala se jos veca borba nego prethodnih godina. Aktuelni sampion Timo Salonen je imao novu verziju Peugeota T16 zajedno sa bivsim Toyotinim vozacem Juha Kankkunen. Audijev novi Sport Quattro S1 je imao preko 600 ks, Lancia je stigla sa Delta S4 i vozacima Henri Toivonen i Markku Alen, a Ford sa RS200 visoke tehnologije i vozacima Stig Blomqvist i Kalle Grundel. Medutim, a Portugalnom reliju mnogo toga se promenilo sto ce igrati kljucnu ulogu u odluci da se Grupa B ugasi. Portugalski vozac Joaquim Santos za volanom Forda RS200 je u jednoj krivini izgubio kontrolu nad vozilom i udario u publiku koja je posmatrala trku. Troje ljudi je poginulo i jos 31 povredeno, a posle tog relija svi najbolji timovi su se povukli i buducnost Grupe B je razmatrana. Nedugo posle toga desava se kljucni detalj u istoriji Grupe B na Tour de Corse. Toivonen za volanom Lancije je vodio u sampionatu i kada je reli na Korsici poceo Toivonen se izdvojio medu favoritima za pobedu. U 18. etapi Toivonen se slupao, a njegova Lancija je planula. Na finisu se mogao videti dim i organizatori su odmah shvatili da nesto nije u redu. Pola sata kasnije kad se spasilacka ekipa pojavila na mestu sudara nasli su samo izgoreni automobil i ugljenisana tela Finskog vozaca i njegovog suvozaca Sergio Cresto. Svedoka nije bilo tako da se samo do danasnjeg dana moze nagadati sta se tacno desilo. Neku kazu da je Toivenen bio bolestan, drugi da je razlog sudara mehanicki problem, a ima i onih koji tvrde da je greska vozaca posto je Toivonen kroz celu svoju karijeru imao cudne sudare u vreme kada je imao visoko vodstvo. Na Tour de Corse Toivonen je imao veliko vodstvo i tesko je bilo za ocekivati da bi neko ostvario bolje vreme. Ovaj sudar je dosao godinu dana nakon sto je Attilio Bettega za volanom Lancije 037 takode poginuo na ovom istom reliju. Tezak teren je smatran za njegovu smrt kao i nesreca posto je njegov suvozac Maurizio Perissinot prosao nepovreden. Posle relija na Korsici Audi je automatski izasao iz Grupe B, nakon jos jednog sudara F1 vozaca Marc Surera u RS200 u kome je njegov suvozac poginuo FIA je automatski suspendovala Grupu B. Medutim, serija nije umrla mirno. Na samom kraju sezone na Rally San Remo u Italiji Peugeot timovi su suspendovani nakon sto je pronadena nedozvoljena plastika na njima. Peugeot timovi su odmah optuzili Italijane da favorizuju Lanciju, a vec na sledecem reliju u Velikoj Britaniji Peugeot nije suspendovan iako je koristio identicne delove. FIA je ipak reagovala i Peugeot nije kaznjen za Rally San Remo tako da je titula dodeljena vozacu Peugeota Juha Kankkunen umesto vozacu Lancije Markku Alen. Iako je Grupa B ugasena posle 1987. sezone neki od automobila su kasnije koristeni u drugim takmicenjima. Peugeot T16 je koristen u Darak Rally i Ari Vatenen je zabelezio pobede u 1989. i 1990. sezonama. Audi je koristio Quattro u Pikes Peak Hillclimb u Koloradu, a iskustvo iz Grupe B je koristio u Trans Am i IMSA GTO serijama. Ford je prodao preostale RS200 privatnim kupcima i mnogi od njih su koristeni u Rallycross takmicenjima. Metro 6R4 je takode koristen u Rallycross takmicenjima i kasnije je igrao znacajniju ulogu u Britanskim i Irskim reli takmicenjima. Porsche 959 je zabelezio pobede u Dakar Rally, a takode se takmicio u reli takmicenjima na Bliskom Istoku. Na zalost, navedeni automobili su bili previse skupi privatnim vlasnicima koji su se ipak odlucili na sporije, ali i jeftinije, automobile. U vreme kada je Grupa B polako pocela da dize sumnje, FIA je vredno radila na zameni, koja bi se zvala Grupa S. U Grupi S automobili bi imali limit na 300 ks i samo deset serijskih modela bi trebalo biti napravljena. Ideja o ovoj seriji je ugasena posle brojnih sudara u Grupi B. U to vreme dve kompanije su vec imale prototypes za Grupu C, Lancia ECV i Toyota MR2, a novi automobili su takode planirani iz Audija (002 Quattro) i Forda (zamena za RS200). Cela ideja za Grupu C se ponovo nasla u centru paznje 1997. godine i danas su u upotrebi. WRC automobili danas imaju limit na 300 ks i FIA zahteva da 20 serijskih modela bude napravljeno.



























