ETCC GP Belgrade

ETCC GP Belgrade

Postod super 600 » Ned Jan 03, 2010 7:30 pm

Mnogi smatraju najznačajnijim automobilskim takmičenjem na našim prostorima "GP Beograda" 1939. godine. Pod navodnicama je zato što trka nije bila zvanično uvršćena u kalendar trka za tu godinu. Rat je već počeo, a beogradska trka je bila više demonstracija nemačke tehnićke superiornosti uz prisustvo Mercedesa i Auto Uniona i slavna imena kakva su bila pobednik trke Nuvolari, zatim Lang, fon Brauhič i druge...Ne bih se dalje petljao sa ovom temom jer je sjajnu knjigu o ovom događaju objavio moj dragi prijatelj Nebojša Đorđević.
Po nekima je to YU rally, šampionat Evrope u reliju. Nažalost, i posle tolikih godina YU rally nije odmakao od niskih koeficijenata bodovanja, što znači da smo na našim putevima retko viđali prave zvezde relija i aktuelne fabričke automobile. Svraćali su retko da namaknu neki bod ako je falio za titulu, kao što se to desilo Mauriciju Veriniju, pa smo mogli da uživamo gledajući kako uz Avalu praši fabrički "124 Abarth".
Po meni je najznačajnije automobilsko takmičenje bio šampionat Evrope za turističke automobile koje se na Ušću održavalo tokom 1967, '68 i 1969. godine. ETCC je FIA ozvaničila 1963. godine, i ubrzo je steklo ogromnu popularnost. Glavni razlog je bio ono što zovu odnosom cena/kvalitet, u prevodu za pristojan novac ste serijski putnički automobil uz dozvoljene prepravke po anksu J FIA, mogli da pretvorite u rasnog trkača tada aktuelne grupe 2. Bila je to i odlična reklama za pojedine firme čiji su serijski automobili u startu imali "sportske" predispozicije, pa su se već prvih godina izdvojili po klasama FIAT- Abarth, Reno- Gordini, Ford, Alfa Romeo, BMW...
Mislim da je ovo dovoljno za uvod. Sačuvao sam za prilog program sa listom takmičara iz 1969. godine. Ako pažljivo pogledate listu sa imenima, biće vam jasno o čemu pričam. Mnogi sa te liste završili su neku godinu kasnije u F1, prototipovima, kao rukovodioci velikih timova... A u trci formula VW, te godine je u Beogradu vozio i kasniji aktuelni šampion u F1, Niki Lauda. Na ovim trkama kalili su se i neki naši vozači koji su nastupali u Evropi, Jovica Paliković, Đani Šverko, Srđan Janković, Mladen Gluhak...

Slika

Slika

Nastavak sledi. Nadam se da će temi da se priključe savremenici. Dobrodošli su svi sa fotografijama i drugim podacima!
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: ETCC GP Belgrade

Postod HEMI 426 » Ned Jan 03, 2010 11:14 pm

:thumbup:

Cuveni dogadjaj, slusao sam dosta o tome. Jel ima nekih slika, da se ti sampioni i automobili vide u akciji!
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: ETCC GP Belgrade

Postod super 600 » Ned Jan 03, 2010 11:15 pm

HEMI 426 je napisao::thumbup:

Cuveni dogadjaj, slusao sam dosta o tome. Jel ima nekih slika, da se ti sampioni i automobili vide u akciji!

Radi se na "slučaju" da se što bolje predstavi! Da li si pogledao pažljivo startnu listu? ;)
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: ETCC GP Belgrade

Postod HEMI 426 » Ned Jan 03, 2010 11:30 pm

Startna lista je kao lista mladih nada evropskog auto sporta u tom momentu... sa sve jedno 10 Alfi GTA...

medjutim, taj spisak sam vec negde video i uvek postavljam isto pitanje i niko ne zna da mi kaze... ko je Stefe Matevz ( na samom kraju spiska, klasa preko 2500 ) koji vozi "Masserati" a nastupa pod YU zastavom?
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: ETCC GP Belgrade

Postod super 600 » Ned Jan 03, 2010 11:41 pm

HEMI 426 je napisao:Startna lista je kao lista mladih nada evropskog auto sporta u tom momentu... sa sve jedno 10 Alfi GTA...

medjutim, taj spisak sam vec negde video i uvek postavljam isto pitanje i niko ne zna da mi kaze... ko je Stefe Matevz ( na samom kraju spiska, klasa preko 2500 ) koji vozi "Masserati" a nastupa pod YU zastavom?

Šta će oni koji nemaju koga da pitaju? Štefe Matevž je bio prrvi zvanični serviser Citroena iz Kopra. Godinu ranije vozio je na GP Beograda Citroen DS 21. Njegov sin Janko Štefe bio je uspešni fabrički vozač Tomosa u svetskom šampionatu motocikala do 50 ccm. Tomos se tada sasvim lepo klao sa fabričkim Hondama i sl.
Poslednji put menjao super 600 dana Pon Jan 04, 2010 11:45 am, izmenjena samo jedanput
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: ETCC GP Belgrade

Postod OMP » Pon Jan 04, 2010 12:48 am

ovu sliku sam nasao na jednom stranom saitu gde je pisalo da je ovo slikano u BG-u na trci, ne znam godinu ni pojedinosti, pokusavao sam da se raspitam za neke detalje ali bezuspesno, e sad ima logike na osnovu pozadine da jeste Usce ali gde je tacno uslikano na kom delu staze??? moguce da je neka od etcc trka :roll:
znam da su nekad bile neke druge varijante staze tj da se vozila i pored siv-a pa se vracali nazad, tako sam cuo da se kod CK islo desno umesto levo, do siv-a pa nazad :roll: super600 jel znas ti detalje kako je vozeno sve usce tj koje su bile varijante staze?

Slika
Ex Yu Racing - blog o istoriji automobilizma u bivsoj Jugoslaviji
Korisnikov avatar
OMP
 
Postovi: 2560
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:16 pm
Lokacija: Krusevac
Oldtajmer: fiat 124 AC under construction

Re: ETCC GP Belgrade

Postod OMP » Pon Jan 04, 2010 12:52 am

a evo i clanka o jednoj od etcc trka u BG-u...

Slika




super600, imas li nesto od starih slika sa trka?
Ex Yu Racing - blog o istoriji automobilizma u bivsoj Jugoslaviji
Korisnikov avatar
OMP
 
Postovi: 2560
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:16 pm
Lokacija: Krusevac
Oldtajmer: fiat 124 AC under construction

Re: ETCC GP Belgrade

Postod super 600 » Pon Jan 04, 2010 11:42 am

Samo 1969. vozilo se "dugo" Ušće, znači kod CK se skretalo desno dugim pravcem prema hotelu Jugoslavija. Na kraju pravca, kod podvožnjaka koji odavno ne postoji okretalo se za 180 i vraćalo kontra smerom pored CK prema mostu. To je bio ustupak zbog zaista brzih automobila (BMW kompresor, Porše...) a posebno zbog Formula VW u kojoj je vozio i Lauda. Na gornjoj fotografiji je Diter Kvester u BMW kompresor, pobednik trke u krivini ispred mosta. Ušće se od tih trka dosta promenilo, staza je proširena, krivine su blaže, ivičnjaci oboreni a S krivina pored restorana "Ušće" posle dugo godina asfaltirana. Inače smo šampionat Evrope izgubili upravo zbog kocke koja je bila u toj krivini? Kao da je bio problem asfaltirati tih stotinak metara. Tri godine su nas predstavnici FIA upozoravali i ništa! Fotografije i drugi podaci slede.
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: ETCC GP Belgrade

Postod OMP » Pon Jan 04, 2010 12:37 pm

hvala na objasnjenju i za fotografije u najavi :thumbup:
nego nije mi jasno sta si tacno mislio pod ovim "krivina ispred mosta" gde je ovaj bmw slikan? mislis kod sadasnje 2. krivine tj kod semafora pre skretanja za most? moze biti ali me onda buni onaj beli auto u pozadini, odakle on dolazi? ovo vise lici na neku vecu S krivinu :roll: skroz mi nelogicno
Ex Yu Racing - blog o istoriji automobilizma u bivsoj Jugoslaviji
Korisnikov avatar
OMP
 
Postovi: 2560
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:16 pm
Lokacija: Krusevac
Oldtajmer: fiat 124 AC under construction

Re: ETCC GP Belgrade

Postod super 600 » Pon Jan 04, 2010 1:25 pm

U sadašnjoj krivini 2! Beli auto u pozadini je na trotoaru ispred sadašnjeg TC Ušće. Iza BMW vidiš parče Alfe koja za njim stiže od CK. Spremam neki snimak Ušća, pa ga uskoro prilažem.
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: ETCC GP Belgrade

Postod super 600 » Pon Jan 04, 2010 2:40 pm

Malo sam crtao po ovom snimku Ušća iz vazduha da vidite kako je izgledala ta "duga" staza. I sad mi se diže kosa na glavi kad se setim da su se automobili mimoilazili sa preko 200 na sat razdvojeni samo onim uzanim pojasom između traka. Kvesterov BMW snimljen je u krivini 2 u donjem levom uglu.

Slika
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: ETCC GP Belgrade

Postod super 600 » Pon Jan 04, 2010 3:11 pm

Pošto sam već krenuo sa startnom listom iz 1969., da završim i sa rezultatima beogradskog GP:

Slika

Neki od naših takmičara dobili su posle ovih rezultata podstrek da se pojave i na drugim trkama, naravno zbog novca, onih najbližih, Budimpešta i Brno. Evo i rezultata trke u Brnu gde smo sasvim solidno prošli. Najveće iznenađenje je bio Milivoje Božić koji je na Zastavi 850 S zauzeo peto mesto u prvoj diviziji do 1000 ccm...

Slika

Na kraju šampionata najbolji rezultat postigao je Mladen Gluhak, koji je sa tri druga mesta završio kao četvrti u I diviziji!

Slika
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: ETCC GP Belgrade

Postod OMP » Pon Jan 04, 2010 4:04 pm

danas bi bilo suludo pustiti vozece da voze prema SIV-u i nazad a ne pregraditi stazu zidom od bar 1m visine i debljine :lol: jer bi se poubijali garant, posebno u jugicima :P
evo pomenutog, i od nedavno pokojnog Gluhaka u formuli vw iz 1978 godine
Slika
Ex Yu Racing - blog o istoriji automobilizma u bivsoj Jugoslaviji
Korisnikov avatar
OMP
 
Postovi: 2560
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:16 pm
Lokacija: Krusevac
Oldtajmer: fiat 124 AC under construction

Re: ETCC GP Belgrade

Postod super 600 » Uto Jan 05, 2010 1:53 am

Nisam znao da Gluhaka više nema? Dobro sam ga poznavao, bio je tih, staložen i sjajan drugar i uz sve to opasno brz! Nosio je na TTS-u dugo reklamu Kreditne banke Zagreb (KBZ) pa smo ga iz zezanja zvali "kabeza", našta se on samo dobrodušno smejao. Šteta. Neka mu je laka zemlja.
Vratimo se Velikoj nagradi Beograda 1968., možda najinteresantijoj od tri. Odlikovao je veliki broj poznatih vozača i automobila koje smo prvi put mogli da vidimo "uživo". Najviše se pričalo o Marsiliju Pasotiju "PAM"-u, koji je sa Abartom 1000 ostavio iza sebe pola automobila iz viših klasa. Vozio je savršeno, agresivno, precizno, stalno sa unutrašnjim točkom visoko u vazduhu u krivinama, na opšte oduševljenje gledalaca. Sećam se da sam na mesto gde je u prvom krugu pred krivinu krenuo sa kočenjem i šaltovanjem bacio starih aluminijumskih 5 dinara. U svakom sledećem krugu je u milimetar precizno radio isto! Veliki majstor je, nažalost, neku godinu kasnije izgubio život na trci prototipova, tako što je naleteo na vozača koji je kroz krivinu neoprezno gurao ugašeni automobil??? Mnoga od imena sa VN Beograda videli smo par godina kasnije u F1 ili prototipovima, Đuntija, Kvestera, Gardnera...Poslednji je u velikom stilu vozio Ford Lotus Cortinu, koju smo prvi put videli na delu. Nažalost, dva kruga pre kraja, puklo je crevo za ulje od motora do hladnjaka i trka je bila gotova. Nedavno preminuli Frenk Gardner prošao je i F1, ali je najviše ostao poznat po uspešnom friziranju velikih Amera, posebno Camara sa kojim je osvajao više prvenstava Engleske. Ostavljam Hemiju da ovde dobaci nešto, tu je daleko kompetentniji. Da ne nabrajam sad sve detalje, ovo je prilika da i savremenici tih trka dobace nešto.
Veliki događaj u svakom pogledu pokvarila je loša organizacija, zbog čega smo od delegata FIA dobili silne packe. Staza "obezbeđena" balama slame i starim gumama, odsustvo redara i policije, gledaoci na svim mogućim opasnim mestima, pretrčavanje preko staze usred trke...Dva gledaoca su i povređena kada je jedan "mini Cooper S" kome su otkazale kočnice uleteo u publiku koja nije smela tu da bude.

Slika

Slika
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: ETCC GP Belgrade

Postod OMP » Uto Jan 05, 2010 11:51 am

Gluhak je izvrsio samoubistvo pre 5 godina, evo linka o tome
http://www.nacional.hr/clanak/19635/tra ... ilskog-asa
Ex Yu Racing - blog o istoriji automobilizma u bivsoj Jugoslaviji
Korisnikov avatar
OMP
 
Postovi: 2560
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:16 pm
Lokacija: Krusevac
Oldtajmer: fiat 124 AC under construction

Re: ETCC GP Belgrade

Postod trollhattan » Sre Jan 06, 2010 7:38 pm

Citam,gledam i uzivam. I secam se svega.
Tada sam se nekako i inficirao benzinom,sa jedno 13 godina.
Pokusacu da nadjem neku sliku sa Usca.
Za Gluhaka nisam ni ja znao,zaista mi je zao.
Tema je pun pogodak,svaka cast.
Korisnikov avatar
trollhattan
 
Postovi: 604
Pridružio se: Ned Sep 06, 2009 8:31 pm

Re: ETCC GP Belgrade

Postod super 600 » Sre Jan 06, 2010 8:57 pm

Hvala. Svi prilozi su dobrodošli. Žao mi je često kako smo nemarni prema našoj istoriji, a ove trke su nas promovisale u Evropi više nego bilo koje. Sećam se kako sam bio ponosan kad sam posle nekih mesec dana sedeći u nekom klubu u Milanu čuo kako Italijani raspravljaju o Gran Premio di Belgrado...Ma, došlo mi da uzletim do plafona!
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: ETCC GP Belgrade

Postod OMP » Čet Jan 07, 2010 10:09 pm

cudi me da se na ovom saitu nigde ne pominje trka u BG :roll: ovde je spisak od 67-88

http://www.racingsportscars.com/etcc/ar ... tml?page=2
Ex Yu Racing - blog o istoriji automobilizma u bivsoj Jugoslaviji
Korisnikov avatar
OMP
 
Postovi: 2560
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:16 pm
Lokacija: Krusevac
Oldtajmer: fiat 124 AC under construction

Re: ETCC GP Belgrade

Postod super 600 » Uto Jan 12, 2010 10:22 pm

Kako smo ozbiljni i savesni , ne možeš da nađeš podatke ni u našem AMSS. Odakle onda na sajtovima? Evo, iskopao sam ovu fotografiju Gorana Štroka sa trke u Brnu 1969. Četvrto mesto u klasi 2000.

Slika
Korisnikov avatar
super 600
 
Postovi: 583
Pridružio se: Pet Dec 11, 2009 12:08 am

Re: ETCC GP Belgrade

Postod pisaric » Sub Jan 16, 2010 9:14 pm

super 600 je napisao:Kako smo ozbiljni i savesni , ne možeš da nađeš podatke ni u našem AMSS. Odakle onda na sajtovima? Evo, iskopao sam ovu fotografiju Gorana Štroka sa trke u Brnu 1969. Četvrto mesto u klasi 2000.

Slika


Na toj trci su takodje ucestvovali Srdjan Jankovic u Abarth-u 850 TC-19.mesto,Djani Sverko isto u 850 TC-u-17.mesto,Mladen Gluhak u NSU 1000 TTS-14.mesto,i neki N.Milanov u ZASTAVA Abarth 850S...
Slika
Korisnikov avatar
pisaric
 
Postovi: 252
Pridružio se: Pon Dec 07, 2009 4:32 pm
Lokacija: Kragujevac

Re: ETCC GP Belgrade

Postod pisaric » Ned Feb 21, 2010 1:54 pm

OMP je napisao:ovu sliku sam nasao na jednom stranom saitu gde je pisalo da je ovo slikano u BG-u na trci, ne znam godinu ni pojedinosti, pokusavao sam da se raspitam za neke detalje ali bezuspesno, e sad ima logike na osnovu pozadine da jeste Usce ali gde je tacno uslikano na kom delu staze??? moguce da je neka od etcc trka :roll:
znam da su nekad bile neke druge varijante staze tj da se vozila i pored siv-a pa se vracali nazad, tako sam cuo da se kod CK islo desno umesto levo, do siv-a pa nazad :roll: super600 jel znas ti detalje kako je vozeno sve usce tj koje su bile varijante staze?

Slika

Ja sam na jednom sajtu nasao da je to Norisring 1968. a ne Usce....ovaj S
Slika
Slika
Korisnikov avatar
pisaric
 
Postovi: 252
Pridružio se: Pon Dec 07, 2009 4:32 pm
Lokacija: Kragujevac


Povratak na GT trke i sampionat turistickih vozila

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost

cron