NASCAR Aero ratnici

NASCAR Aero ratnici

Postod Talladega_500 » Pon Apr 13, 2009 1:05 am

Nisam bio siguran gde da stavim ovo posto nema sekcije NASCAR, a valjda ce biti ok ako postavim ovde.

NASCAR je uvek igrao kljucnu ulogu u Americkoj auto industriji, ali nijedni automobili nisu ostavili dubok trag kao Ford Torino Talladega i blizanci Dodge Daytona i Plymouth Superbird, poznati kao Aero ratnici. Pre price o ovim modelima da vam predstavimo kratku istoriju NASCAR. NASCAR je osnovan 1948 godine kao origanizacija trkanja fabrickih automobila, a pocetkom 1950ih godina pocinje da vlada pravilo “Pobedi u Nedelju, prodaj u Ponedeljak.“ To znaci da automobil koji bi pobedivao tokom vikenda je imao ogromne sanse da se odlicno prodaje u Ponedeljak. General Motors je odlucio da ignorise NASCAR zbog straha od uspeha (GM je kontrolisao 56% Americkog trzista i bio na udaru zbog monopoli pravila), ali su Chrysler (Plymouth, Dodge i nesto malo Chrysler) i Ford (Ford i Mercury) ulagali ogromne svote novca za NASCAR. Tokom 1960ih Ford i Chrysler su se smenjivali u osvajanju titula, a Chrysler je prvi veci korak napravio 1964 sezone kada su predstavili Hemi motor. Posle nekoliko pocetnih trka u kojima su Plymouth i Dodge potpuno dominirali NASCAR odlucuje da banuje Hemi posto nije bio dostupan u serijskim automobilima. Chrysler je odlucio da bojkotuje NASCAR, ali se vratio dve godine kasnije, ovaj put sa Hemi dostupnim u serijskim automobilima. Ford, koji je prethodne godine pobedio 48 od 55 trka, se dao na posao i predstavio cuveni Cammer 427 motor koji je razvijao cak 657 ks. Medutim, slicno kao i sa Hemijem ovaj motor je banovan posto nije bio dostupan u serijskim automobilima. Kada je Ford uvideo da ne moze da pobedi Chrysler sa snagom okrenuli su se aerodinamici. Novi Ford Torino se pokazao kao uspeh i osvojio 1968 titulu sa vozacem David Pearson, a Ford je odlucio Torino sluzi kao baza za novi novi model, za koji je odlucen da ce se zvati Torino Talladega, po novoj NASCAR stazi otvorenoj u Alabami (Talladega je i danas najveca i najbrza NASCAR staza). Iako je Torino bio dobar trkac, zbog grila i prednjih svetala nije se ponasao preterano dobro na brzim stazama. Ford je popravio problem tako sto je napravio potpuno novi prednji deo koji je bio duzi za oko 15 cm u poredenju sa regularnim Torinom dok je zadnji branik takode modifikovan kao i otvori. Ford je planirao da koristi novi Boss 429 motor, ali posto jos uvek nije bio ugraden u 500 automobila (NASCAR pravila su zahtevala 500 serijskih automobila i motora da bi se model mogao takmiciti) Ford je morao da koristi Boss 428 Cobra Jet, koji nikada nije dizajniran za NASCAR. Poznati Holman Moody tim je okupio velike zvezde oko sebe, a pored aktuelnog sampiona David Pearsona u tim su stigli Cale Yarborough, LeeRoy Yarbrough, Donnie Allison i legendarni Richard Petty, koji je stigao iz velikog rivala Chryslera. Chrysler je bio sokiran ovim potezom Pettya posto je popularni King proveo vecinu svoje karijere u Plymouthu. Sezona je pocela fantasticno za Ford. Petty je vec u prvoj trci na Riverside pobedio i sezonu je zavrsio sa deset pobeda. Medutim, Petty je propustio dve trke tokom sezone nakon tezeg sudara sto je iskoristio njegov klupski kolega David Pearson i sa 11 pobeda osvojio novu titulu. Ford je imao jos vise razloga za zadovoljstvo jer je pobedio 31 od 54 trke. Sto se tice serijske proizvodnje Ford je lagano zadovoljio NASCAR uslove i napravio 754 primerka. Svi modeli su brzo rasprodati i Talladega danas drzi dosta dobro na ceni i dostra je trazen model. Prvi odgovor Chryslera na uspeh Forda je bio Dodge Charger 500. Ovaj model je imao nesto drugaciji gril u poredenju sa regularnim Chargerom kao i drugaciji zadnji prozor. Medutim, rezultat nije bio kakav je Chrysler ocekivao i Charger 500 se nije mogao nositi sa konkurentom iz Forda. Chrysler je po zahtevu NASCAR napravio 500 primeraka, ali samo 392 primerka su zavrsili na ulicama. Ostatak je prodan privatnim timovima za trkanje. Nedugo zatim Chrysler je poceo da radi na novom automobilu koji bi takode bio zasnovan na Chargeru. Dodan je novi prednji branik koji je pruzio duzinu vozila za oko pola metra kao i orgormni rep od oko 40 cm za bolju kontrolu u krivinama. Na testovima za brzinu Chrysler je bio odusevljen rezultatima i vozaci Charlie Glotzback i Buddy Baker su uspeli da izvuku brzinu od cak 205 mph (328 km/h), a u kvalifikacijama Baker je uspeo da dostigne brzinu od 200 mph (320 km/h) cime je Daytona postala prvi NASCAR automobil sa navedenom brzinom. Daytona je debitovala na Talladegi u Septembu 1969 godine i Bobby Isaac je zabelezio pobedu u debiju Daytone. Isaac je u sezoni uspeo da zabelezi cak 17 pobeda (najvise od svih vozaca) od cega je najbrze staze vozio u Daytoni, a sporije staze u Charger 500. Bobby Allison je dodao jos pet pobeda, a Richard Brickhouse jednu. Chrysler je na kraju napravio 503 primerka, a model je danas jako cenjen i skup. Cene dostizu oko $120,000 za model u solidnoj kondiciji, mada je jedna od Daytona Buddy Bakera otisla za $800,000 pre nekoliko godina. Ipak, verovatno najpozantiji aero automobil je Plymouth Superbird, koji se pojavio godinu dana nakon Talladege i Daytone. Superbird je uraden sa zeljom da vrati Richard Pettya i uspeo u tom pokusaju. Superbird je bio zasnovan na Plymouth Roadrunner i slicno kao Daytona imao je veliki prednji branik i rep. Pettyu je trebalo malo vremena da ude u formu i nije pobedio sve do seste trke u sezoni, ali je sezonu zavrsio sa 18 pobeda. Titulu je ipak osvojio Bobby Isaac u 1969 Daytoni. Petty je dugo vremena imao vodstvo u generalnom plasmanu, ali kao i godinu dana ranije morao je da propustio jednu trku zbog bolova od sudara i na kraju se morao zadovoljiti sa cetvrtim mestom u generalnim plasmanom. Superbird nije imao toliko uspeha izvan staza. Na pocetku 1970 sezone NASCAR je promenio pravilo od 500 serijskih modela do jedan primerak za svaki diler. Plymouth je na kraju morao da napravi 1,920 primerka. Prodaja nije bila obecavajuca i mnogi Plymouth dileri su skidani prednji branik i rep i prodavali automobile kao Roadrunner. Medutim, Superbird je danas jako trazen model i ume da dostigne cenu i do $300,000, mada se dobro ocuvan model moze naci i za $80,000. Na trzistu takode postoje i kompanije koje proizvode branik i rep za Roadrunner tako da posto dosta i replika. Novi napad aero automobila se trebao desiti 1971 godine, ali do toga nikada nije doslo iz nekoliko razloga (ekonomiska kriza zbog koje kompanije nisu imale mnogo novca za NASCAR, limit na velicinu motora od 305 cid, cesti sudari ...). Plymouth je poceo da razvija 1971 Superbird koji je trebao biti zasnovan na novom 1971 Roadrunner, ali je napravljen samo jedan primerak pre nego sto je projekat ugasen. Ford je takode poceo da razvija novu verziju Torina koja se zvala King Cobra. Ford je napravio samo tri primerka i svi su danas u privatnim vlasnistvima. King Cobra je imala slican prednji deo kao Datsun 240Z i napravljena je sa aerodinamikom kao glavnom karakteristikom. Legendarni Cale Yarborough je radio kao test vozac za Ford i za King Cobra je rekao da je to ubedljivo najbolji NASCAR automobil koji je vozio i jedini NASCAR automobil koga se bojao. Iako su aero automobili iz 1980ih verovatno bili brzi, oni nikako ne mogu da se porede sa aero ratnicima iz 1969 i 1970 posto su samo imali isti dizan sa serijskim automobilima. Danas su aero ratnici jako cenjeni i trazeni, a plavi #43 Plymouth Superbird (koji je vozio Petty) cesto sluzi kao glavna oznaka klasicnog NASCAR.

1969 Ford Torino Talladega
Slika

1969 Dodge Daytona
Slika

1970 Plymouth Superbird
Slika

1971 Ford Torino Talladega King Cobra prototip
Slika

1971 Plymouth Superbird prototip
Slika

Buick Regal Grand National iz sredine 1980ih
Slika

Chevrolet Monte Carlo SS iz sredine 1980ih.
Slika

Ford Thunderbird iz sredine 1980ih
Slika
You better watch what you say about my car. She's real sensitive.

When I die I want to be buried faced down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass.

Slika
Korisnikov avatar
Talladega_500
 
Postovi: 2121
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:06 pm
Lokacija: Wisconsin USA / Beograd / Dalmacija

Povratak na Drag trke, NASCAR i Trans Am sampionat

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost