GMC Syclone & Typhoon

Cadillac, Chevrolet, Buick i ostali

GMC Syclone & Typhoon

Postod Talladega_500 » Ned Jan 03, 2016 10:05 pm

Većini ljubitelja automobila GMC je nepoznat brend izvan Severne Amerike. Čak i oni koji poznaju ovaj brend ga ne smatraju za ništa više nego našminkan Chevrolet, ali je činjenica da je GMC bitan za General Motors. On je jedna od divizija koja donosi najveći profit, zbog čega je i opstao u periodu kada su ugašeni Saturn, Pontiac i Oldsmobile, a čak i u današnja vremena se može pohvaliti visokom prodajom. Iako je GMC kroz većinu svoje istorije uglavnom bio bolji i skuplji Chevrolet, kompanija je često umela da iznenadi javnost sa samostalnim proizvodima, a poslednji slučaj se desio početkom 1990tih godina kada su debitovali Syclone pikap i Typhoon mali SUV. Oni ne samo da su najpoznatiji GMC modeli u istoriji, već su u svoje vreme bili i najbrži Američki proizvodi.

William Durant je osnovao General Motors (GM) u Septembru 1908 godine. On je u početku imao samo jednu diviziju (Buick), ali je u narednih desetak godina dodao i Oldsmobile, Cadillac i Oakland (na čijoj bazi će kasnije da nastane Pontiac). Do kasnih 1920tih godina GM je pod svojom komandom imao preko 20 kompanija i postao najveći proizvođač vozila na svetu - poziciju koju je držao u narednih preko 80 godina. Samo godinu dana nakon što je GM osnovan, Durant je postao vlasnik još jedne kompanije i to Rapid Motor Vehicle Company. Ova mala kompanija je osnovana 1902 godine u gradu Pontiac (Američka savezna država Mičigan), a njihovi glavni proizvodi su bili manji autobusi (u verzijama sa 11 i 13 sedišta) i pikapi. Međutim, zbog visoke početne cene od preko 2,200 dolara (oko 58,000 dolara u današnjoj valuti) prodaja je uvek bila limitirana i Durant kupuje Rapid 1909 godine i menja ime u General Motors Truck Company, ili GMC. Kao što mu ime kaže, GMC je trebao da proizvodi komercijalna vozila za GMC u vreme kada nijedna druga divizija to nije radila. Tokom 1911 godine Durant kupuje još jednog posrnulog proizvođača vozila i to Reliance Motor Car Company i udružuje ga sa GMC-om, a samim tim je dobio i iskustvo sa proizvodnjom većih komercijalnih vozila. GMC je proizvodio samostalna komercijalna vozila sve do 1920 godine, kada je odlučeno da se i Chevrolet oproba u istoj klasi kao odgovor na uspeh Forda. Na papiru, GMC i Chevrolet se nisu mnogo razlikovali, ali su one ipak bile uočljive. Primera radi, Chevrolet je imao sopstvene salone dok se GMC prodavao preko svih ostalih salona (Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile i Buick) sa izuzetkom Cadillaca. Još jedna velika razlika je bila što je Chevrolet bio namenjen privatnim kupcima dok se GMC prodavao uglavnom firmama kojima su trebala komercijalna vozila za rad na građevinama ili farmama. Taj trend će da opstane do današnjeg dana i GMC će uvek da bude malo bolje opremljen i luksuzniji, a samim tim i skuplji.

Krajem 1970tih godina GM je počeo sa radom na potpuno novoj platformi koja bi pokretala kompaktne pikape i SUV vozila. Pre navedenog perioda kompanija je imala nekoliko proizvoda u takvoj klasi, ali je prodaja bila više nego razočarana. Jedan od njih, Chevrolet Luv, je urađen u saradnji sa Japanskim Isuzuom i proizvodio se u Brazilu, a ostao je poznat po skandalu sa rđom. Drugi od njih su bili blizanci Chevrolet El Camino i GMC Caballero, koji su ustvari bili urađeni na platformi automobila sa malom prikolicom. Samim tim oni nisu imali iste mogućnosti kao i komercijalna vozila i nikada se nisu prodavali u visokim brojevima. GM je znao da ako želi da nadmaši Japanske rivale, koji su u tom momentu preuzimali sve veći broj tržišta, da mora da proizvede potpuno novi pikap i SUV koji će moći da obavlja iste poslove kao i veća komercijalna vozila. Krajem 1981 godine svetlost dana su ugledali pikapi Chevrolet S-10 i GMC Sonoma, kao i SUV Chevrolet Blazer i GMC Jimmy na identičnoj bazi. Oba proizvoda su bila veoma moderna, sa dugačkom listom standardne i opcione opreme, izborom benzinskih i dizel motora i pogonom na zadnje ili sva četiri točka. Zajedno sa takođe novima Ford Rangerom i Dodge Dakotom, Amerikanci su vratili vladavinu od Japanskih rivala i najavili bolje dane.

Nepoznato je kada je GM odlučio da bi trebao da razmotri i opciju performance modela, ali verujemo da su velike zasluge za tako nešto imale i performance verzije većih pikapa, kao i sam način na koje su kupci gledali na ovakva vozila. Naime, period kasnih 1980tih godina je doneo veliki rast prodaje pikapa i SUV vozila. Oni više nisu bili gledani kao komercijalna vozila za rad već kao porodična vozila koja se svakodnevno mogu voziti na posao, a vikendom za hobi. Ford je bio prvi koji se oprobao sa nekoliko sportih prototipova, na čijoj će bazi da debituje veoma uspešni F-150 SVT Lightning, dok je Chevrolet odgovorio sa SS454 verzijom modela C/K. Ona je pružala veliki V8 motor zapremine 7.4L sa 230 ks, a sa ubrzanjem do 100 km/h za samo 7.4 sekunde je bila najbrži serijski pikap na svetu. GMC je primetio spomenuti trend i želeo je svojih pet minuta slave, ali se činilo da su Chevrolet i Ford već potvrdili dominaciju u klasi većih pikapa. Kao logičan izbor, GMC je odlučio da predstavi kompaktnog performance pikapa, klasu koju su gotovo svi ignorisali. Jedini njegov protivnik bi mogao da bude Dodge Dakota Shelby, iako je ovaj paket opreme bio samo dizajnerski i nije povećavao snagu. Sam projekat je trebao da bude veoma skup i da donese gubitke, ali je takođe trebao da poveća imidz GMC-a. Ipak, da bi se troškovi isplatili u većoj meri, pored performance pikapa na tržištu je morao da postoji i kompaktni performance SUV.

Za početak, za bazu su uzeti najmanje verzije spomenutih modela Sonoma i Jimmy da bi se zadržala niska težina, a zatim je počela dugačka lista modifikacija. Sonomina performance verzija je trebala da Syclone oznaku dok je Jimmyem "zli blizanac" trebao da bude Typhoon, a ona proizvoda su bila poznata pod nadimkom SyTys. Posle kraće rasprave je saznato da Sonoma i Jimmy nemaju više prostora ispod haube za neki veći motor, što je označilo da su inženjeri bili primorani da rade na najvećem postojećem motoru. On je bio 4.3L V6, ali je bio dosta lenj i mogao se pohvaliti sa samo 195 ks u najjačoj verziji. GMC odlučuje da u pomoć pozove sestru diviziju Buick, koja je imala veliko iskustvo rada sa turbo motorima. Buick je eksperimentisao sa takvom tehnologijom još tokom 1950tih godina, a prvi serijski turbo automobili na svetu, Chevrolet Corvair i Oldsmobile F-85, su bili razvijeni upravo od stane Buicka. Ova kompanija je razvila svoj prvi samostalni turbo automobil sredinom 1970tih godina, kada je debitovao legendarni Regal Grand National, a do 1987 godine on će da postane najbrži serijski Američki automobil. Do početka 1990tih godina Buick je razvio novi Pontiac Trans Am turbo i svakih nekoliko meseci izbacivao nove turbo prototipove. U takvim uslovima, GMC-u nije bilo teško da se odluči kome da se opremi za pomoć, a Buick ni ovaj put nije razočarao.

Mnogi će biti iznenađeni da postojeći 4.3L V6 motor nije modifikovan u velikoj meri i sa izuzetkom Mitsubishi turba i veće usisne grane preuzete iz Chevrolet Corvette, motor je u velikoj meri ostao fabrički. Ni ostatak mehanike se nije značajno spomenio, sa izuzetkom suspenzije (koja je spuštena nekoliko centimetara) dok je četiri brzine automatski menjač, koji je prenosio snagu na sva četiri točka, takođe pozajmljen iz Corvette. Ukupna snaga je iznosila 280 ks i 488 Nm obrtnog momenta, a performance su bile više nego impresivne. Syclone je mogao da ubrza do 100 km/h za samo 4.6 sekunde, što ga je učinilo najbržim Američkim proizvodom u svoje vreme, dok je teži Typhoon bio za oko sekundu sporiji. Oba modela su debitovala kao "pace car" na Indianapolis 500 trci 1992 godine, a u tu čast GMC je proizveo po tri specijalna primerka svakog modela. Istog dana novinarima je bilo dozvoljeno da provozaju rane prototipove i oni nisu krili oduševljenje. Stabilnost je bila visoka, kao i kočnice, a posebne pohvale su išle na račun Typhoona koji nije izgubio svoje SUV mogućnsti. SA druge strane, iako je Syclone i dalje izgledao kao pikap, njegova maksimalna vuča je iznosila samo 230 kg, što je označilo da je definitivno vuk u jagnjoj koži.

Oba modela su se pojavila u prodaji početkom 1992 godine. Za Syclone kupac je morao da izdvoji sumu od 25,000 dolara, dok je Typhoon koštao oko 5,000 dolara više. Syclone je bio dostupan samo u crnoj boji, ali nedugo nakon predstavljanja cigaretni gigant Marlboro je kupio deset primeraka kao nagrade vozačima u Marlboro Racing u 1992 sezoni. Oni su bili modifikovani od strane kompanije ASC i pružali su specifičnu Marlboro crvenu boju i nekoliko sitnih modifikacija, kao što su Momo Evolution felge, Sony zvučni sistem, kožna sedišta i novi volan. Sa druge strane, Typhoon se mogao dobiti sa šest različitih boja, mada je i kod njega crna bila najpopularnija. Da bi se uverio koliko je Syclone zaista brz, ugledni magazin Car & Driver je odlučio da uradi test ubrzanja protiv dva egzotična performance automobila iz svog perioda, Acura NSX i Ferrari 348. Dok su NSX i 348 uspeli da pariraju do 100 km/h, Syclone je uspeo da pređe četvrtinu milje (402 metra) za 13.7 sekundi, što je bilo brže nego Japanski i Italijanski predstavnik. Kada se pri tom zna da je Američki sportista koštao samo delić njihove cene, uspeh je još veći.

Iako su postojali veliki planovi za budućnost, 1992 godine se pokazala jedinom za Syclone posle samo 2,995 proizvedenih primeraka. GMC je sledeće godine predstavio Sonoma GT, koja je pružala dizajnerske dodatke sa Syclonea, ali bez turbo motora i prodato je oko 800 primeraka. Typhoon je opstao u proizvodnji godinu dana duže, a tokom dve godine je prodato 4,697 primeraka. I pored jako malog broja proizvedenih vozila, Syclone i Typhoon nisu danas preterano skupi klasi i njihove cene se uglednom kreću oko 25,000 dolara. Među najvećim ljubiteljima ovih vozila je Američki komičar Jay Leno, koji poseduje rani prototip i dugo vremena ga je koristio za svakodnevnu vožnju. Syclone i Typhoon su bili poslednji GMC proizvodi koji nisu imali vezu sa Chevroletom, ali su se buduće godine svakako pokazale veoma uspešnim za kompaniju. Danas je GMC jedna od najbolje stojećih divizija GM-a, ali njihovi proizvodi ne privlače veliku pažnju ljubitelja automobila. Ipak, na veoma kratak period početkom 1990tih godina GMC je bio gazda na ulicama i po tome zaslužuje svoje mesto u istoriji.

Syclone

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Typhoon

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika
You better watch what you say about my car. She's real sensitive.

When I die I want to be buried faced down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass.

Slika
Korisnikov avatar
Talladega_500
 
Postovi: 2121
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:06 pm
Lokacija: Wisconsin USA / Beograd / Dalmacija

Povratak na General Motors Co.

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 2 gostiju

cron