Stranica 1 od 1

Ford Escort Mk1

PostPoslato: Pon Avg 17, 2009 5:06 pm
od 911s [SK]
Autor teksta: Stefan K.

Slika

1968-1975

Slika

Septembra 1967-me godine došlo je do spajanja britanskog i nemačkog odseka Ford Motor Company-a. Čelnici te firme iz USA su se odlučili na ovakav korak iz razloga regionalne integracije, racionalizacije i standardizacije proizvodnih linija, kao i smanjenja gubitaka. Pritom je ukinuta oznaka „Taunus“ svih nemačkih modela i umesto nje je uzeto ime Ford na korišćenje. Integracija ove dve pod-firme će se pokazati kao jako dobra po ukupno poslovanje u nadolazećem periodu.


Prvi model zajedničke kompanije Ford of Europe počeo se proizvoditi u januaru 1968-me, a javnosti je predstavljen na proleće iste godine. Klasa kojoj je taj model pripadao bila je srednja niža, i kao takav je predstavljao naslednika britanske Anglie. U nemačkom rangu, on bi se nalazio ispod Taunusa 12M i na tom tržištu bi otvarao novu klasu.
Ime koje dato novom modelu bilo je Escort. To ime je već korišćeno u ponudi britanskih modela i označavalo je jeftinu karavan verziju Anglie 100E. Ovog puta, ime Escort je označavalo potpuno novi model. Slogan pod kojim je novi Escort promovisan bio je „Mali automobil koji to nije“. Prvi primerci su napravljeni u Halewood-u u Liverpulu. Uprkos tome što je bio konvecionalan za to vreme, sa motorom postavljenim napred i pogonom pozadi, vozilo je bilo izuzetno dobro ocenjeno od strane kritičara i automobilske javnosti. Primećen je tada novouveden „coke-bottle“ dizajn, a sam auto je takodje postao prepoznatljiv po unikatnoj „dog-bone“ prednjoj masci.
U početku je postojala samo varijanta sa dvoje vrata i Kent X-flow motorima od 940, 1100 i 1300 ccm. Verzije motora od 940 i 1100ccm su specijalno razvijene za Escort-a i prvi put upotrebljene u njemu. Broj primeraka sa 940ccm motorima je jako mali i ovaj motor je 1970-te godine izbačen iz ponude. Automatski menjač bio je u ponudi samo uz motor od 1300 ccm.

Motori: (kubikaža u kubnim centrimetrima, snaga u konjima, obrtni momenat, ubrzanje 0-100 kmh, maksimalna brzina, potrošnja na 100 km)
1100 Standard: 1098 ccm, 44 hp, 7.2 mkg, 27 sec, 126 kmh, 8.6 l
1100 L, XL i Estate: 1098 ccm, 48 hp, 7.5 mkg, 24 sec, 132 kmh, 8.4 l
1300 L, XL i Estate: 1298 ccm, 54 hp (LC) 57 hp (HC), 9.3 mkg, 18.7 sec, 8.8 l
1300 GT i Sport: 1298 ccm, 72 hp, 9.4 mkg, 14.8 sec, 9.4 l

Dimenzije: dužina 397-405 cm, širina 157 cm, visina 134 cm.
Težina: 1.1 825/845 kg, 1.3 840/860 kg, GT/Sport 850/830 kg, Estate 880 kg.


Standardni modeli:

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika


Slika
Slika


1100 XL
Slika
Slika
Slika

1300 L
Slika
Slika
Slika

model Sport sa opcionim šarama:
Slika
Slika
Slika


Za englesko tržište u martu 1973-će je predstavljen najluksuzniji model - 1300E. Slovo E u oznaci je značilo Executive.
Slika
Slika







Escort Twin-Cam

Tokom testiranja standardnog modela je zapažena odlična upravljivost, kao i izuzetno pogodan odnos mase. Zbog ovih karakteristika, Fordovo odeljenje za trke je odlučilo da u ovu školjku ubaci Lotusov „pre-X flow“ motor kubikaže 1558ccm, koji je ostvarivao dobre rezultate u Lotus Cortini Mk1. Sa dva dvogrla karburatora i dve bregaste pogonjene lancem, ovaj motor je isporučivao 110 konjskih snaga, koje su se prenosile na zadnju osovinu takodje od Lotus Cortine. Sama karoserija je imala brojna ojačanja. Ovoj verziji Escorta je dato ime „Twin-Cam“ (skraćeno „TC“). Vreme potrebno od 0 do 100 kmh iznosilo je 10 sekundi, maksimalna brzina je bila 180 kmh. TC“ je u startu koštao duplo skuplje nego 1100 XL model, a ukupno ih je napravljeno 1200 komada. Perfomanse su bile zapanjujuće za to vreme i odlučeno je da se ovaj model počne koristiti u šampionatima.
Prvo učestvovanje i prva pobeda su bili na stazi u Yorksheer-u sa mešovitom podlogom. „TC“ ostvario pobedu nad konkurentima iz iste klase, a jedan od vozača koji su taj dan pobedili u njemu bio je Roger Clark. Od tada, to ime je postalo blisko povezano sa Escort-om, jer je taj vozač u narednim godinama odneo mnoge pobede i u nadolazećim generacijama.



Slika
Slika

Prototip „TC“-a koji nikad nije ušao u proizvodnju, sa felnama i side-stripovima od Mustanga i GT40.
Slika


Nemački Zakspeed je za trke dodatno pripremio model TC.
Slika
Slika





London to Mexico rally 1970

19-tog aprila 1970-te godine je iz Londona startovao reli do Brazila. Vozilo se kroz Francusku, Austriju, Nemačku, Austriju, Jugoslaviju, Italiju, Francusku, Španiju, Portugaliju, Brazil, Argentinu, Chile, Boliviju, Peru, Kolumbiju, Panamu, Kosta-Riku i na kraju u Meksiko. Predjeno je 25.750 kilometara. Prednost Escorta je bila u tome što je bio izuzetno lak za održavanje. Ovaj put, motor koji je korišćen u njemu je 18500ccm iz Cortine Mk2 GT, sa 140 konja, 5-to brzinskim menjačem, disk-kočnicama na sva četiri točka i težinom od 1200kg. Maksimalna brzina je bila 162 kmh, a vreme potrebno od 0 do 100 kmh je iznosilo 12 sekundi.
Mesta koja su osvojena bila su: prvo, treće, peto, šesto i osmo.
Pobeda na ovom reliju i više osvojenih mesta predstavljali su veliku uspeh i dali ogroman značaj popularizaciji novog Escorta. Sredinom 1971-ve, zbog mehaničke kompleksnosti, neisplativosti i problematičnosti održavanja Lotusovog motora, prekinuta je proizvodnja Twin-Cam-a, a njegovu poziciju su u toku prethodne godine već zauzela dva nova modela – Mexico i RS1600. Takodje, prethodne godine je došlo do sitnijih vizuelnih izmena standardnih modela, a u ponudu je uvedena i varijanta sa četvoro vrata.



Slika
Slika






Escort Mexico i RS1600

Escort Mexico je predstavljen prvenstveno u cilju medijske promocije. Ford je želeo da ponudi model brži od standardnog, ali da i istovremeno bude jeftiniji od najskupljeg i najbržeg RS1600. Standardni Kent X-flow motor iz Cortine Mk2 GT od 1599 ccm je zbog potreba homologacije razbušen na 1601 ccm i sada je imao 86 konja. Ubrzanje od 0-100 je 10.8 sekundi, maksimalna brzina 160 kmh. Da bi se vizuelno razlikovao od RS-a, Mexico je u većini slučajeva imao šare sa zadnje, gornje i bočne strane. Takodje uz doplatu, mogla se uzeti veliki paket dodatne vizuelne i i mehaničke opreme, koja je uključivala: dodatne farove, rol bar, hladnjak za ulje, limited-slip diferencijal, kruće amortizere, sportska sedišta... Napravljeno je i samo tri komada karavan varijanti Mexica, od kojih je jedan kasnije pretvoren u RS2000.

Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika

Paket dodatne opreme uz Mexico:
Slika




Escort RS1600 je bio mehanički dosta napredniji. Oznaka RS je tada prvi put uvedena i značila je „Rally Sport“. Za njega je poznata tjunerska kuća Cosworth specijalno unapredila motor iz Mexica. Sada je ovaj motor imao dve bregaste osovine pogonjene zupčastim kaišem i 16 ventila, na osnovu čega je postao i poznat pod imenom „BDA“ (Belt Driven A-series). Isporučivao je 115 konja za putničku verziju (za trkačku 160), omogućavao ubrzanje 0-100 za 9.2 sekunde i maksimalnu brzinu od 180kmh. Enterijer je u standardnoj verziji kompletno zadržan uz modela 1300GT. Za razliku od Mexica, RS-a je od srandardnih nesportskih modela bilo moguće spolja razlikovati jedino po RS1600 je imao izuzetan trkački potencijal i bio je dosta pristupačan u odnosu na vozila sličnih perfomansi. Učestvovao je na brojnim relijima i postao vozilo kojim se moglo lako pobedjivati.
Slika

Slika
Slika

Za potrebe pravljenja ova dva podmodela Ford je u Essex-u osnovao ogranak fabrike specijalizovan samo za sportske modele i nazvao ga AVO (Advanced Vehicle Operations). Proizvodnja u AVO-u je bila fokusirana primarno na Escorte, mada je bilo i razvoja 4x4 3.0 V6 Caprija Mk1 i turbo verzija V6 Granada Mk1. Ideja je bila da se školjke pripremaju i farbaju u standardnoj fabrici, zatim da se dopreme u AVO gde bi jedan tim ljudi pratio jedan primerak od početka do kraja proizvodne trake.

Slika
Slika

Medjutim, kao posledica prve naftne krize ’73-će godine, prodaja oba sportska modela je znatno opala. Ford je uvideo da će morati nešto da uradi po tom pitanju. RS1600 je bio jako skup za proizvodnju, problematičan za održavanje, zbog same prirode Cosworth-ovog motora i načina poslovanja sa tom firmom. Jednostavno, to jeste bio sportski model, ali nije mogao da ima uspeha u masovnoj proizvodnji. Odlučeno je da se 1974-te prestane sa proizvodnjom Mexica i RS-1600 i posvete novom podmodelu – RS2000. Primeraka Mexica je napravljeno oko 10.352, a RS-a 1.139.








RS2000

Poslednja verzija Escorta Mk1 je došla u toku 1973-će godine. Proizvodnja za tržište sa volanom levo je počela u Nemačkoj u julu, a u Engleskoj za RHD tržište u oktobru. Zamisao je bila da novi podmodel bude jednostavan, ekonomičan i jeftin, a da zadrži odlične perfomanse. Odlučeno je da se iskoristi novi agregat – Pinto od 1993 ccm. Pinto je konstrukcijski poreklom iz USA i u to vreme je već korišćen u mnogim većim Fordovim modelima. RS2000 je takodje po ugledu na Mexica ponudjen sa velikom količinom dodatne opreme. Zanimljivo je da je za njega prvo bilo u planu korišćenje imena „Puma“, medjutim odlučili su se za nastavak imena RS serije. Vizuelno su i ovog puta upotebljene šare, u nešto drugačijoj varijanti. Enterijer je bio najluksuzniji od svih sportskih modela. Motor je davao 100 konja, vreme od 0-100 kmh je bilo 9.8 sekundi, maksimalna brzina 177 kmh i težina od 915kg.
RS2000 je izuzetno dobro prihvaćen, pogotovo na nemačkom tržištu. Cena je bila za 15% manja, uz iste perfomanse i brojna poboljšanja. Do kraja proizvodnje u 1975-toj godini proizvedeno je više od 4000 primeraka u Engleskoj. Tačan ukupan broj je nepoznat jer Fordov odeljak iz Nemačke nikada nije objavio svoje podatke.

Slika
Slika
Slika
Slika




Zbog zapaženih karakteristika, Escort je učestvovao na svim bitnijim trkama i relijima u to vreme. Postao je jedan od najpoznatijih i najuspešnijih reli vozila svih vremena. Spisak najvažnijih pobeda se može pronaći na http://rcma.free.fr/escort/victoires.htm



Karijera Twin-Cam-a na prostorima bivše SFRJ: http://www.automototrke.net/amt/content/view/791/44/

Glavna proizvodnja Escorta Mk1 prekinuta je u januaru 1975-te godine.


Slika


Roger Clark na Acropolis reliju
Slika
Slika
Slika


pobednik Saloon Car Championship-a
Slika
Slika





Slika

prednji rubovi standardnih modela
Slika

prednji rubovi Sport, GT, RS, Mexico
Slika

prednja maska do 70-te, hauba se otvarala pritiskom na označeno dugme
Slika

prednja maska posle 70-te, hauba se otvarala iznutra
Slika

kontrolne table, bazični modeli 940 i 1100 do 70-te godine
Slika
Slika

XL model
Slika

Sport 1
Slika

engleski GT prve serije
Slika

GT druge serije
Slika

Sport 2 (1973), Mexico, RS1600 i RS2000
Slika

opcionalno Mexico i RS2000:
Slika

Twin-Cam
Slika



Ratkapne standardno na svim modelima
Slika

GT ratkapne
Slika

opciono Sport i Mexico - GT2 felne
Slika

opciono Mexico, RS1600 i RS2000
Slika



Standard model, bez rikverc svetala:
Slika

XL blackout
Slika



obeležavanje 40 godina od početka proizvodnje (1968-2008)

Slika
Slika
Slika


Slika

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Pon Avg 17, 2009 6:05 pm
od HEMI 426
Fanste, svaka cast!
Ovo bi trebalo da ide na naslovnu stranu, bolji text of Escortu nisam procitao!!!
Respect

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Pon Avg 17, 2009 6:42 pm
od stalker92
Extra tekst! Svaka cast!

Sredio sam linkove za YouTube video klipove pa sada rade! ;)

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Čet Avg 20, 2009 1:27 am
od Talladega_500
U cemu je razlika izmedju modela sa okruglim i kockastim svetlima?

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Sub Avg 22, 2009 7:03 pm
od 911s [SK]
Okrugle farove su imali: Base, L, Sport, RS1600, RS2000.
Pravougaone su imali: L deluxe, Super, XL, GT, Twin-Cam, 1300E.
Super je GT za englesko i francusko tržište.
Tek sam skoro provalio da su RS2000 imali zadnja bočna stakla na pop-up otvaranje i da je bila opciona šara kao na 1300E uz vinyl roof umesto standardne RS2000 šare.
Najluksuzniji Mk1 je 1300E (ili GXL) za neka tržišta. Ispod njega idu GT i XL koji su isti po opremi ali različiti u trapovima i motorima. RS2000 je imao jako ozbiljnu opremu za te godine i sportski model tog cenovnog ranga, za razliku od RS1600 i Mexica koji su bili klot ali sa perfomance mehanikom.

Re: Stare fotografije sa temom automobilizma (Jugoslavija)

PostPoslato: Sub Okt 31, 2009 12:34 am
od djape1977
djape1977 je napisao:u bivsoj sfrj se lada smatrala za ozbiljan auto pa je i poneko ponesto buzdio
Slika

ford escort cosworth mk1. vozen u jugoslaviji, jos uvek je u beogradu, na zalost u srednje zalosnom stanju
Slika

Slika


slike escorta i ladinog motora sa dva karb-a su od Buce Isakova, vozi covek u hobi klasi jos uvek.
taj escort je zavrsio iza njegove radionice, stoji jos uvek, truo k'o dulek. on ga je licno kupio i dovezao iz nemacke. ne znam jel' ga ikad prebacio na yu tablice. nije morao da bi ga vozio na trkama...

ma nije to nista, hteo sam da placem kad sam video u jednom dvoristu ostatke od fiata 131 abarth corsa. nema sanse da se spase vise nista od njega. ja sam pokupio poslednje upotrebljive delove. valjda ljudi nisu tada razmisljali da ce ta kola jednog dana vredeti basnoslovne pare...

Re: Stare fotografije sa temom automobilizma (Jugoslavija)

PostPoslato: Sub Okt 31, 2009 10:42 am
od OMP
znam Bucu, kod njega je svasta imalo u dvoristu iza kuce od kola i skoljki :D al se ne secam da je vozio escorta :roll:
gde si nasao tog abarta :wtf: ???

Re: Stare fotografije sa temom automobilizma (Jugoslavija)

PostPoslato: Sub Okt 31, 2009 3:43 pm
od 911s [SK]
Moguće je da je Bucin, pošto je njegov RS2000, a i takve su šare. Mada tu postoji par nedoumica. Po njegovoj priči on je RS-a kupio novog '74-te iz Švabije i doterao ga ovde, vozio mnoge trke sa njim i ovde i preko. Svaki RS ima bočne prozore na otvaranje, a ovaj njegov nema, njegov sada ima proširene rubove, a ovaj na slici nema, možda je slika pre toga.
Reci mi Pedja, on sad ima tri Escorta, jel na prodaju neki od njih, pošto znam odakle mu? I jel njegov RS ima šper diferencijal?

Re: Stare fotografije sa temom automobilizma (Jugoslavija)

PostPoslato: Sub Okt 31, 2009 4:59 pm
od djape1977
eskort sa slika jeste njegov rs2000. na prvoj slici je bas skroz stock a vec na drugoj ima spojler ispod branika i maglenke. dodavao je tokom godina sve i svaste na njega da bi ostao konkurentan. koliko ja znam, siroka krila su dodata 80 i neke.

zadnji prozor? tesko je reci. iz fordovih fabrika maltene ne izadju dva ista vozila. pre podne rade jednu varijantu a popodne drugu. mozda je i buca to modifikovao?

koliko se secam ima sperku i neki ultralight kardan, duple amortizere i jos kojesta...

jedan ili oba mk1 eskorta ce posluziti kao donatori u restauraciji njegovog rs-a

Re: Stare fotografije sa temom automobilizma (Jugoslavija)

PostPoslato: Sub Okt 31, 2009 5:35 pm
od OMP
aj ako imate koju sliku tih njegovih escorta okacite

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Sub Okt 31, 2009 5:59 pm
od 911s [SK]
Ostala dva su obična, jedan je leš kao GT (a možda i XL, a možda i pakovan), a drugi je porasturan klot žute boje na kome je nešto limarisjki već odradjeno, mene bi zanimao taj žuti pošto mi ne treba ništa od stock mehanike.
Ovo za zadnji prozor - svaki RS i samo oni su imali to kao sastavni deo osnovne opreme, verovatno je on to modifikovao (ili polupao pa stavio obične).
Nema poente da ovde kačim slike ta dva, koga zanima mogu da pošaljem na PP.

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Ned Avg 15, 2010 6:11 pm
od HEMI 426
Natrcao sam na par retkih slika Escort prototipova, prilicno interesantno....



Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Uto Feb 01, 2011 3:26 pm
od HEMI 426
Test Mk1 Mexico


Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Ned Mar 13, 2011 5:43 pm
od luci

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Sub Mar 19, 2011 4:25 pm
od ziki
ovak kupio sam ford mk1 na plocici pise 1100xl projzveden u njemackoj četvrtana svetla kaj vi mislite dal vrjedi sta?

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Sub Mar 19, 2011 4:41 pm
od 911s [SK]
Može biti, zavisi od stanja :)

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Sub Mar 19, 2011 6:21 pm
od ziki
treba ga malo ispravit od ispred i ofarbat ga :D

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Pet Apr 15, 2011 6:24 pm
od rale
Pošto ste verzirani, molim za info.gde i kome da dostavim ovo

Ford Escort dvoja vrata stari model (mislim da je 70tih):
1.kompletan zadnji trap- diferencijal, kardan,amortizeri, doboši, kočnice, paknovi , felne 12tice, sajle
2. prednji i zadnji vetobran (šoferšajbe) sa kederima, oba zadnja bočna stakla sa kederima
3. prednji trap, amortizeri,most,letva volana, volan sa vođicom i osovinom, doboši, kočnice,felne 12tice,balans
4. alternator , anlaser
5. grejač kabine sa ventilatorom u kućištu
6. motor brisača sa polugom
7.vodenu pumpu
8. zadnji branik
9. zadnja signalizacija (štop svetla, poziciona itd
10. sedišta prednja (doduše oštećena) sa klizačima
11. gomilu pripadajućih colovnih šrafova, i ko zna čega još

Namera mi je bila da pravim bagi ili nešto slično pa sam sve oprao očistio, servisirao, obojio itd, ali mi zrdavlje ne dozvoljava.

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Čet Dec 29, 2011 1:05 pm
od ziki
zanima me dali neko zna stranicu ili trgovinu gdje se magu naručit proširelja za forda mk 1

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Čet Dec 29, 2011 2:23 pm
od luci

Re: Ford Escort Mk1

PostPoslato: Ned Jan 01, 2012 9:15 pm
od ziki
puno hvala