Stranica 1 od 1

Wehrmachtsgespann-Zundapp KS750 i BMW R75

PostPoslato: Ned Apr 15, 2012 3:33 pm
od Izzy Panzer
Slika
Zamisliti nemačkog vojnika iz Drugog svetskog rata je gotovo nemoguće bez tri stvari: karakterističnog šlema na glavi, automata MP40 (Šmajser) i motocikla sa prikolicom pored njega. Wehrmacht je koristio motocikle (sa i bez prikolice) u velikom broju. Ipak, većina tih motocikala bili su tek obični, civilni modeli prepravljeni za vojnu upotrebu. Potreba za većom prohodnošću, nosivosti i pouzdanosti naterala je Odeljenje za naoružanje nemačke vojske da već 1937-e izda specifikacije za novu vrstu vozila koja će poneti ime Wehrmachstgespann (u grubom prevodu vojna kočija ili vojni prikoličar).
Specifikacije su obuhvatale sledeće:
-vozilo treba da ima maksimalnu nosivost od 500kg što se smatralo ekvivalentom trojice naoružanih vojnika sa svom opremom,
-putna brzina od 80km/h (brzina za kretanje Autobahnom) , maksimalna brzina od 95 km/h i minimalna brzina od 4km/h zbog održavanja koraka sa marširajućom vojskom,
-kao pneumatici treba da se koriste standardni vojni dimenzija 4.5X16,
-minimalni klirens treba da iznosi 150mm (misli se na potpuno opterećeno vozilo) i
-razmak između pneumatika i blatobrana treba da bude takav da omogućava postavljanje lanaca za sneg.
Zundapp među prvima počinje sa testiranjem prepravljenog modela KS600 ali ubrzo shvata da je za potpuno zadovoljenje postavljenih zahteva potrebno razviti novi model. 1939-e godine na testiranje su poslata dva prototipa modela KS750 koji su imali agregat od 700ccm sa međusobnim uglom od 170 stepeni. Zbog veće prohodnosti, u odnosu na klasičan bokser motor, oba cilindra su u odnosu na horizontalnu osu podignuti za 5 stepeni, tako da se radilo o "skoro" bokser motoru. Radna zapremina je kasnije povećana na 745 ccm (po nekim izvorima na 751ccm).
Slika
Slika
BMW, koji je svakako imao veliku ulogu u opremanju Wehrmachta motociklima takođe je poslao svoj prototip na testiranje. Na početnim testiranjima postalo je jasno da je Zundappov prototip daleko superiorniji u odnosu na BMW. Oduševljenje je bilo toliko da je BMW čak dobio preporuku da licencno izrađuje Zundappov model, što je Zundapp prihvatio ali BMW naravno odbio. Ipak, BMW se saglasio sa time da preuzme tehnička rešenja od Zundappa i da što više delova za njihov model bude identično sa Zundappovim. Rezultat ovoga bio je BMW R75, koji je takođe bio kvalifikovan kao Wehrmachtsgespann.
Ono što je KS750 činilo supeiriornim u odnosu na pomenuti BMW prototip pre svega je to što je točak na prikolici po prvi put imao svoj pogon. 70% snage se prenosilo na točak motocikla a 30% na točak prikolice. Pored toga, diferencijal je imao mogućnost blokade, tj bilo ga je moguće podesiti tako da se oba zadnja točka vrte istom brzinom.
Slika
Na Zundappu KS750 po prvi put su primenjene hidraulične kočnice na zadnjim točkovima, ali sa asimetričnom silom kočenja. Kočioni cilindar zadnjeg točka motocikla imao je veći prečnik kočionog cilindra u odnosu na prečnik kočionog cilindra prikolice. Na ovaj način rešena su dva najveća problema koji su se javljali kod motocikala sa prikolicom i izazivala nestabilnost, poigravanje pa i prevrtanje. Prilikom ubrzanja, ukoliko je prikolica bez svog pogona, ona teži kretanju na stranu u odnosu na motocikl, dok je prilikom kočenja teži kretanju ka motociklu zbog veće brzine ( ukoliko nema svoju kočnicu) ili od motocikla (ukoliko imaju identične sile kočenja, zbog manje mase prikolica se zaustavlja pre motocikla i povlači ga ka sebi). Prikolicu je bilo moguće skinuti i koristiti solo motocikl. U tom slučaju aktivirao bi se dvostruki ventil koji bi sprečavao curenje kočione tečnosti na kočionom vodu prikolice pri kočenju.
Transmisija je izvedena preko kardana, a zupci u samom menjaču bili su ravno sečeni, što je uz povećanu trajnost takođe činilo da Zundapp ima karakterističan zvuk. Menjač je imao četiri brzine a kao dodatak imao je reduktor koji se mogao uključiti samo kada je odabrana prva brzina. Reduktor je imao ulogu da uspori vozilo na željena 4km/h, kao i da mu omogući prelaz većih nagiba. Uz to upravo se preko ručice reduktora uključivao hod u nazad. Reduktor se mogao uključivati samo ručno, dok su četiri putne brzine mogle biti odabrane i preko nožne poluge menjača.
Slika
Agregat je imao magnetno paljenje što ga je činilo pokretnim i u slučaju praznog akumulatora. Dinama od 6V, snage 50W nalazila se na prednjem delu. Vazdušni filter bio je montiran u sklopu rezervoara, dakle više u odnosu na ranije modele da bi se povećala mogućnost prelaska vodenih prepreka.
Sam ram motocikla bio je napravljen od ovalnih cevi otpornih na gotovo sve vrste naprezanja. Ram je izrađen kao hardtail, bez zadnjeg vešanja. Kao prednje ogibljenje primenjeno je takozvano paralelogram rešenje.
Kao prikolica je u početku korišćenja Zundappova oznake BW40 da bi kasnije bila zamenjena jednostavnijom za izradu BW43, koja se takođe montirala i na BMW R75. Na prikolicu se mogao montirati puškomitraljez MG34.
Slika
Sa prvim iskustvima na ratištu, Zundapp dobija i spisak stvari koje treba ispraviti. Tvroća prednjeg vešanja sada se regulisala preko posebnog točka, a prednje vile su produžene.
Slika
Slika
Predstavljen je i sistem za zagrevanje vazduha koji je omogućavao lakši start u uslovima ekstremne hladnoće (čitaj u Rusiji).
Kako rat odmiče, bombardovanja saveznika nanose sve veću štetu pa se i proizvodnja smanjuje. Pored 2 pomenuta prototipa, proizvedenih 1939-e proizvedeni su sledeća vozila:
1940 7 vozila 600 000 - 600 006
1941 288 vozila 600 007 - 600 295
1942 7.228 vozila 600 296 - 607 523
1943 7.131 vozila 607 524 - 614 654
1944 3.515 vozila 614 655 - 618 169
1945 115 vozila 618 170 - 618 284
1946 205 vozila 620 001 -
1947 76 vozila
1948 68 vozila 620 349
Dvocilindrični motor radne zapremine 745ccm razvijao je snagu od 26ks/19kW. Potrošnja (u normalnom saobraćaju) je iznosila 6.5l/100km. Težina praznog vozila iznosila je 420kg a maksimalno težina (sa putnicima, uljem, gorivom i ostalom opremom) 840kg. Ipak, na frontu je moglo videti i ovakvu sliku:
Slika
Zanimljivo je i to da je Zundapp KS750 mogao da vuče i posebnu prikolicu:
Slika

Kao i Zundapp KS750, BMW R75 bio je kvalifikovan kao Wehrmachtsgespann jer je zadovoljavao iste, gore pomenute specifikacije, čime se izdvajao od modela R12 i R71 koji su već bili u upotrebi. KS750 i R75 delili su oko 70% istih delova u svojim sklopovima, čime je bilo olakšano snabdevanje rezervnim delovima i održavanje većeg broja upotrebivih vozila u ratnim uslovima.
Slika
BMW je imao svoje specifičnosti. Zanimljivo je su cilindri agregata imali hemisferične komore za sagorevanje i da je naglasak pri njegovoj konstrukciji stavljen pre svega na postojanost performansi. Razvijao je 24 ks pri 4400 o/min. Glave od aluminijuma sa velikim perajima za hlađenje sprečavale su pregrevanje pri malim brzinama čak i pri visokim spoljnim temperaturama. Vazdušni filter je postavljen visoko zbog veće prohodnosti. Paljenje je takođe bilo magnetno kao kod KS750. Potrošnja se kretala oko 6.5 l/100km u saobraćaju i oko 10l/100km u off road vožnji.
Slika
Transmisija je bila nešto drugačija i pružala je više režima rada. Reduktor je razdvajao 4 putne brzine od 3 sporohode za terensku vožnju. Ukoliko bi se pri sporohodnom položaju reduktora pokušalo ubacivanje u 4 brzinu, menjač bi se vratio u neutralan položaj. Reduktor i rikverc su mogli da se uključe samo ručno, dok su ostale brzine mogle da budu menjane i preko nožnog menjača. Pogon je deljen između zadnjeg točka motocikla i prikolice u odnosu 70-30% i takođe je postojala blokada.
Slika
Ram je bio odlično osmišljen. Sastojao se od osam delova međusobno pričvršćenih šarafima čime je njegovo održavanje bilo pojednostavljeno. U slučaju krivljenja ili pucanja određenog dela, njegovom zamenom vozilo je ponovo bilo upotrebljivo, bez potrebe zamene i reparacije kompletnog rama. Teleskopske viljuške činile su prednji sklop vešanja.
Slika
Prikolicu je takođe moglo skinuti kao kod KS750 i primenjena su ista rešenja u pogledu kočnica, što je ovo vozilo činilo veoma upravljivim.
Slika
BMW bokser motori su se odlično pokazali u uslovima ekstremne topolote tokom rata u severnoj Africi. Dizajn je čak bio kopiran od strane Harley Davidsona jer je, po nekim izvorima, temperatura motornog ulja kod BMW-a u odnosu na Harley Davidsonov WLA sa tzv. Flathead agregatom bila za čak 56 stepeni Celzijusa niža pri radu na istoj (visokoj) spoljnoj temperaturi. Sve ovo je vodilo ka tome da Harley Davidson za potrebe vojske napravi model XA sa bokser motorom, teleskopskom viljuškom i kardanskim pogonom.

KS750 danas predstavlja veoma poželjno vozilo za kolekcionare. I dalje je veoma upotrebljiv a sama konstrukcija i kvalitet izrade su takvi da će ih biti još dugo u upotrebi. Po nekim izvorima, od materijala za izradu jednog KS750 moglo se izraditi čak 2 Kubelwagena. Tehnička rešenja koja su primenjena na njemu svakako čine važno poglavlje u istoriji motociklizma.
Jedan KS750 se može videti (i čuti) u filmu Povratak otpisanih(vozi, balansero :lol: ).
BMW R75 je takođe poželjan primerak za svačiju kolekciju. Većina ljudi kada vidi motocikl sa prikolicom prvo pomisli na BMW-delom zahvaljujući njihovoj brojnosti u ratu i ratnim filmovima.
Zna li neko, ima li ih još kod nas?

P.S. pošto Zundapp KS750 i BMW R75 imaju istu klasifikaciju ( i 70% delova), nisam hteo da otvaram novu temu nego sam samo proširio priču o Zundappu ;)

Re: Wehrmachtsgespann-Zundapp KS750

PostPoslato: Ned Apr 15, 2012 6:47 pm
od nik vwk70
bravo za tekst :clap:

Re: Wehrmachtsgespann-Zundapp KS750 i BMW R75

PostPoslato: Pon Apr 16, 2012 3:19 pm
od HEMI 426
Svaka cast za text!!! :thumbup:

Re: Wehrmachtsgespann-Zundapp KS750 i BMW R75

PostPoslato: Pon Apr 16, 2012 6:30 pm
od Izzy Panzer
Hvala vam na pohvalama, motocikli sa prikolicom su me zanimali još od vremena kada sam ih,kao dete, prvi put video u nekom ratnom filmu. Pitao sam ćaleta kakvi su to motori, a njegov odgovor je bio kratak: Be em vejci. :lol: Od tada mi je oduvek bila želja da provozam jednog. Ova dva modela su me baš oduševila upravo zbog primenjenih tehničkih rešanja.
Kažu da voziti motocikl sa prikolicom nije toliko teško koliko se razlikuje od vožnje solo motocikla.