
Ceo sistem je veoma jednostavan i prakticno se sastoji dva "rolera" ( jedna povezan na motor a drugi na poluosovine ) i kaisa sa velikim V profimom. Najbitniji detalj su dve simetricne kupe, koje cine jedan "roler" i koje se razdvajaju ( i spajaju ) cineci da kais upada izmedju njih. Ovi klipovi to najbolje pokazuju:
Upadanjem ( i podizanjem ) kaisa se menja prenosni odnos, od najveceg za start do najmanjeg ( max brzina ). Sinhronizovanjem svih "rolera" ( dva po osovini ) omogucen je lep rad sistema. Specificnosti Variomatika su da ( zbog ne postojanja klasicnog rikverca ) auto opremljen ovim menjacem moze da ide u nazad jednako brzo koliko i unapred!

Prednosti ovog menjaca su bile znatne, pored komfora u voznji, male tezine, svi DAFovi su dobro lezali na putu, teoretski, ovakav prenos omogucuje da se uvek optimalan torque prenese na tockove a model DAF 55 je imao i dosta uspeha na rally takmicenjima. Mane su vise bile vezane za tehnologiju materijala tog doba i poznato je da su kaisevi cesto pucali a da su "roleri" znali da otkazuju ako je automobil cesto vozen opterecen. Ipak, iako su DAF i Volvo modeli sa ovim menjacem odavno prestali da se prave, Variomatic je veoma rasprostranjen sistem u modernom automobilizmu. Vecina svetskih prozvodjaca ga koristi ( navodno, oko 40 aktuelnih modela ga ima u nekom obliku ), moderna CVT transmisija je samo usavrsen Variomatic a neizbezan je kod skutera.
